اخبار داغ

گزارشی از برپایی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودک؛

از آمار بالای داوران کودک و نوجوان تا مناسب‌سازی ۴ فیلم برای ناشنوایان/ گرامیداشت یاد قهرمان دهه هشتادی در جشنواره کودک

از آمار بالای داوران کودک و نوجوان تا مناسب‌سازی ۴ فیلم برای ناشنوایان/ گرامیداشت یاد قهرمان دهه هشتادی در جشنواره کودک
سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در خانه جشنواره با حضور کودکان و نوجوانان برگزار شد. در حاشیه این جشنواره یاد و نام شهید علی لندی قهرمان دهه هشتادی نیز گرامی داشته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یادگاری از دوران پررونق سینمای کودک و نوجوان است؛ تنها جشنواره‌ای که برگزاری آن چراغ امید را در دل فیلم‌سازان این حوزه روشن نگاه داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

کرونا باحضورش تمام جشنواره‌ها را به تعطیلی کشاند؛ هرچند جشنواره فیلم کودک سال گذشته در بستر فضای مجازی برگزار شد و تاحدودی تجربه متفاوت و موفقی بود، ولی از آن شور و نشاط کودکانه در شهر خبری نبود.

,

اما امسال قصه برگزاری این جشنواره به شکلی دیگر بود؛ سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان از روز جمعه شانزدهم مهرماه، به میزبانی تهران ـ اصفهان در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که هر چند محدود، اما در سینما‌ها بچه‌ها به تماشای فیلم‌ها نشستند و به سرزمین خیال سفر کردند.

,

جشنواره در سینما فرهنگ تهران با حضور پررنگ داوران کودک و نوجوان که با دقت خاصی به تماشای فیلم‌ها نشستند، برگزار شد. در واقع می توان گفت که جشنواره با حضور بچه‌هایی که بعد از مدت‌ها دوری از فعالیت‌های اجتماعی، آمده‌اند تا در رویدادی شرکت کنند که به خودشان تعلق دارد، جانی دوباره گرفته است.

,

تصویر ایستاده شهید علی لندی، قهرمان دهه هشتادی هم در سالن انتظار سینما فرهنگ قرار گرفته بود و نگاه نافذ او همسالانش را جذب خود می‌کرد تا کنار قهرمان هم‌نسلی خود عکس یادگاری بگیرند و درباره‌اش بنویسند.

, شهید علی لندی, شهید علی لندی,

*چگونگی اکران آثار جشنواره فیلم کودک

, *چگونگی اکران آثار جشنواره فیلم کودک, *چگونگی اکران آثار جشنواره فیلم کودک,

امسال در مجموع، تعداد آثار متقاضی برای شرکت در بخش ملی و بین‌الملل جشنواره سی و چهارم ۵۵۶ اثر بود که از این تعداد ۱۸ اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند داستانی، ۱۰ اثر در بخش وب سری، ۱۹ اثر در بخش کرونا روایت، ۱۶ فیلم در بخش مسابقه پویانمایی کوتاه و ۱۸ فیلم در بخش فیلم کوتاه داستانی به جشنواره راه یافتند.

,

آثار راه یافته به جشنواره امسال از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ مهرماه، در برخی سینما‌های اصفهان (فلسطین و ساحل)، تهران (فرهنگ) و ۲۱ شهر دیگر، اکران شد. جشنواره علاوه بر اکران فیزیکی، به صورت آنلاین و در قالب پلتفرم‌های هاشور و فیلیمو نیز برگزار شد.

,

از آنجایی که جشنواره فیلم کودک تلاش کرد امکان تماشای فیلم‌ها برای تمام کودکان فراهم باشد، در برنامه سینماها، چند سانس به اکران ویژه برای کودکان و نوجوانان نابینا و ناشنوا اختصاص داشت. براساس برنامه اکران، نسخه مناسب‌سازی شده چهار فیلم «بام‌بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری [خارج از مسابقه]، «یکی بود یکی نبود» به کارگردانی مرضیه منصوری و «خبرنگار» به کارگردانی ابراهیم فروزش در سینما فرهنگ تهران و سینما ساحل اصفهان به صورت فیزیکی روی پرده رفت.

,

همچنین، دو فیلم «خبرنگار» و «یکی بود یکی نبود» علاوه بر اکران در سالن سینما، در پلتفرم‌های میزبان فیلم‌های جشنواره (هاشور و فیلیمو) نیز پخش شد.

,

*حضور داوران  کودک و نوجوان

, *حضور داوران  کودک و نوجوان, *حضور داوران  کودک و نوجوان,

جشنواره فیلم کودک علاوه بر اکران فیلم‌ها و ایجاد فرصتی برای دیده شدن تولیدات فیلم‌سازان سینمای کودک و نوجوان، ظرفیتی را برای حضور متفاوت کودکان و نوجوانان و کسب تجربه‌های گوناگون فراهم ساخت.

,

هر ساله جمعی از بچه‌ها به‌عنوان داور و خبرنگار در جشنواره حضور دارند. در سال‌های گذشته فراخوان داوران کودک و نوجوان تنها محدود به شهر اصفهان بود و از بین متقاضیان حداکثر۱۰۰ نفر پذیرفته می‌شدند، اما در این دوره از جشنواره، ۲۲۲۰ کودک و نوجوان، از ۲۲ شهر کشور متقاضی داوری آثار در سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شدند و پراکندگی داوران کودک و نوجوان از نقاط قوت این دوره به‌شمار می‌رود.

,

در باقی شهر‌های میزبان اکران، داوران کودک و نوجوان می‌توانند رایگان و آنلاین در پلتفرم‌های «فیلیمو» و «هاشور» یا به صورت فیزیکی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در سالن‌های نمایش آثار جشنواره حضور پیدا کردند و پس از تماشای فیلم‌ها در سالن جشنواره، بهترین فیلم از نگاه خود را انتخاب کردند.

,

امسال گزینه داوری آنلاین نیز همچون سال گذشته برای کودکان و نوجوانان وجود داشت. در این دوره همچون سال‌های گذشته، بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان جشنواره سی و چهارم در مراسم پایانی جشنواره معرفی خواهد شد.

,

*المپیاد فیلم‌سازی، فرصت حمایت از ایده‌های خلاقانه نوجوانان

, *المپیاد فیلم‌سازی، فرصت حمایت از ایده‌های خلاقانه نوجوانان, *المپیاد فیلم‌سازی، فرصت حمایت از ایده‌های خلاقانه نوجوانان,

برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی سینما از جمله المپیاد فیلم‌سازی یکی از برنامه‌های اصلی هرساله جشنواره است که توانسته نوجوانان بسیاری از سراسر کشور را در فضایی کارگاهی و گروهی گردهم آورد تا تجربه آموزش سینما را در بهترین مقطع سنی عمر خود تجربه کنند. المپیاد فیلم‌سازی فرصتی برای کشف استعداد‌های ناشناخته و ظرفیتی برای ارائه آثار هنرمندان نوجوان است که تا کنون در این پنج دوره با استقبال خوبی روبرو شده است.

,

پنج سال از برگزاری نخستین المپیاد فیلم‌سازی می‌گذرد و امسال برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که قرار شد تمام نوجوانانی که برای شرکت در المپیاد این دوره اثر فرستادند، در این رویداد مشارکت داشته باشند و از برنامه‌های آموزشی استفاده کنند. این دسته پس از گروه‌بندی، در یک برنامه آموزشی ۳ روزه توسط مربیان آموزش دیدند. این نشست‌ها در گروه‌های ۱۰ نفره و بصورت آنلاین برگزار  شد.

,

برگزاری المپیاد باعث شده جشنواره بیش از گذشته متعلق به کودکان و نوجوانان باشد و بخشی از خالقان و صاحبان اثر، خود نوجوان‌ها باشند و حضوری فعالانه داشته باشند. در جریان این رویداد سه نشست انتقال تجربه توسط پوران درخشنده، حبیب احمدزاده و بهروز شعیبی برپا شد.

,

*برنامه برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ خانه جشنواره تهران

, *برنامه برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ خانه جشنواره تهران, *برنامه برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ خانه جشنواره تهران,

بنابراعلام ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم‌کودک، امسال نشست‌های پرسش و پاسخ برخی از فیلم‌های بلند داستانی، در سینما فرهنگ تهران برگزار  شد.

,

در آخرین روز نمایش فیلم‌های جشنواره در تهران، نشست پرسش و پاسخ فیلم‌های «میان صخره‌ها» به کارگردانی مختار عبداللهی و «جعبه کوچک» ساخته محمد بصیری، بعد از نمایش این دو فیلم برگزار خواهد شد. این نشست‌ها در سالن شماره ۲ فرهنگ برگزار و به صورت زنده از صفحه رسمی جشنواره در اینستاگرام و تلویزیون تعاملی تیوا پخش خواهد شد. سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری علیرضا تابش از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار  شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه