شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان لرستان
ساعت: 09:01 منتشر شده در مورخ: 1400/07/24 شناسه خبر: 1776350
دلهره رانندگان از نبود روشنایی در جاده ترانزیتی؛

جاده ای ترانزیتی در غرب کشور که در تاریکی مطلق به سر می برد/ کابوس جاده مرگ تمامی ندارد

جاده ای ترانزیتی در غرب کشور که در تاریکی مطلق به سر می برد/ کابوس جاده مرگ تمامی ندارد
جاده ترانزیتی بروجرد به اشترینان به طول 15 کیلومتر سالهاست در انتظار روشنایی بوده و به‌ سبب حوادث متعدد، تبدیل به کابوس مرگ برای مسافران تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، کم نیستند برخی از پروژه ها که سالها باید به انتظار افتتاح آنها نشست اما دسته ای دیگر از پروژه ها افتتاح می شوند ولی تکمیل شدن آنها سالها وقت نیاز دارد، پروژه هایی حیاتی مانند جاده ها که در موضوع مرگ و زندگی نقش مهمی دارند.

یکی از این جاده ها، مسیر بروجرد به سمت اشترینان است که سالها پیش به دلیل کم عرض بودن و پیچ های خطرناک، این جاده به جاده مرگ شناخته می شد و سالانه تعداد زیادی در این مسیر جان خود را از دست می دادند.

در نهایت چهار خطه کردن این مسیر در دستور کار قرار گرفت و پس از سالها انتظار در نهایت سال ۹۲ به بهره برداری رسید، امید می رفت این جاده ترانزیتی که مهمترین جاده غرب به جنوب کشور است و یکی از جاده های پرتردد محسوب می شود، با چهارخطه شدن و اجرای کامل پروژه بتواند بخشی از مشکلات و تصادفات را کاهش دهد.

اگرچه با چهارخطه شدن این مسیر، زمان تردد کاهش یافته اما متاسفانه پس از سالها از افتتاح این پروژه، همچنان نبود روشنایی، نبود علائم کافی راهنمایی و رانندگی و عدم کامل پوشش گاردریل و نیوجرسی سبب شده تا همچنان این جاده با مشکلاتی مواجه شود.

جاده بروجرد- اشترینان نیازمند رسیدگی

این در حالیست که در طول این مسیر روستاهای زیادی وجود دارد که روزانه برای انجام برخی از کارها مجبور هستند به بروجرد سفر کنند، همچنین مردم اشترینان نیز برای بهره مندی از برخی امکانات روزانه این مسیر را طی می کنند که ایمن بودن جاده بسیار الزامی است.

در شب این جاده در تاریکی مطلق فرو می رود و در برخی از موارد در فصل زمستان که مسیر دچار مه گرفتگی می‌شود، برخی از رانندگان که آشنایی با جاده ندارند در کنار جاده توقف می کنند تا شرایط جوی بهبود یابد و بتوانند به راه ادامه دهند.

سالها پیش گهگاهی در جلسات، جسته گریخته به روشنایی این جاده اشاره می شد ولی متاسفانه مدتهاست روشنایی این جاده کاملا فراموش شده و این در حالیست که سالانه بازهم تصادفاتی در این محور رخ می دهد.

عدم روشنایی این جاده در کنار آسفالت نامناسب، عدم ایمن سازی و مابقی موارد نیازمند رسیدگی لازم است اما مشخص نیست بلاتکلیفی این جاده کی برطرف می شود.

نبود روشنایی در جاده

مسعود فلاح معاون عمران فرمانداری بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: پیگیری روشنایی این جاده از سالها پیش در دستور کار بود و طبق برآوردی که انجام شد ۳۰۰ میلیون تومان برای روشنایی جاده نیاز بود که به دلیل نبود اعتبار، روشنایی جاده به تعویق افتاد.

وی افزود: قرار شد با نصب چند دکل برج نوری در نقاط پر حادثه این جاده، بخشی از روشنایی ایجاد شود که سه برج نوری نصب شد ولی روشنایی سرتاسری جاده تاکنون انجام نشده است.

معاون عمران فرمانداری بروجرد تصریح کرد: از دیگر ضروریات این محور، نصب نیوجرسی و گاردریل است که در دستور کار قرار دارد ولی در این مورد هم سراسر مسیر ایمن سازی نشده است.

فلاح عنوان کرد: با توجه به حجم تردد در این مسیر، پیگیری هایی صورت گرفته که ایمن سازی و نصب نیوجرسی انجام شود.

لزوم ایمن سازی جاده 

امین گودرزی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، گفت: به دلیل اینکه هزینه نگهداری از روشنایی سراسری بسیار زیاد است، سیاست وزارت راه این بود که در نقاط حادثه خیز، برج های نوری نصب شود و قرار شده که ابتدا جاده ایمن سازی شود و سپس در این محورها برج های نوری برای کاهش حوادث نصب گردد.

وی افزود: در سه تقاطع پرحادثه محور بروجرد به سمت اشترینان برج های نوری نصب شده که تا شعاع زیادی را می توانند نوردهی نمایند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد تصریح کرد: سال گذشته ۳۰۰ نیوجرسی در این مسیر با هدف جداسازی جاده نصب شد و در حال حاضر شش کیلومتر از این مسیر باقی مانده که در اعتبارات امسال دیده شده تا بتوانیم مابقی مسیر را به نیوجرسی مجهز نماییم. ایمن سازی جاده در دستور کار است و امسال مابقی کار در این محور انجام می شود.

وی بیان کرد: هزینه روشنایی سراسری به این گونه است که برای هر کیلومتر دو میلیارد تومان نیاز است و برای این محور حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه لازم بوده که تاکنون طبق سیاست اعلام شده روشنایی سراسری منتفی و از برج های نوری استفاده می شود.

ضرورت نصب ۹ برج نوری 

مقداد صارمی بخشدار اشترینان نیز در این راستا افزود: طی سه سال اخیر در چهار نقطه حادثه خیز برج های نوری نصب شده، علاوه بر این نیز سیستم پایش تصویری در این مسیر فعال شده که می تواند در کاهش حوادث بسیار موثر باشد.

وی افزود: با توجه به حجم تردد در این مسیر و روشنایی این جاده، ملاقاتی با وزیر جدید راه داشتیم و مسائل و مشکلات این جاده از جمله علائم، گاردریل و مابقی تجهیزات به همراه روشنایی از نیازهای این مسیر مطرح شد.

بخشدار اشترینان تصریح کرد: این مسیر تا دو راهی نهاوند نیازمند ایمن سازی و نصب علائم و تجهیزاتی است که بتواند از حوادث و تصادفات در این مسیر بکاهد چرا که این جاده ترانزیتی بوده و تردد در این مسیر بسیار زیاد است خصوصا در ایام اربعین که تردد خودروها به سمت کربلا از این مسیر انجام می شود.

صارمی بیان کرد: در صورتی که امکان روشنایی سراسری وجود نداشته باشد، حداقل پنج برج نوری دیگر نیاز است که در نقاط پرحادثه نصب شود و تعداد برج های نوری به ۹ تا افزایش یابد که به طور متوسط در هر دو کیلومتر یک برج نوری نصب گردد. در نیمه نخست امسال ۱۵ نفر بر اثر تصادفات در این مسیر جان خود را از دست داده اند.

با همه این تفاسیر آسفالت نامناسب، چاله های بسیار، نبود روشنایی کافی، نبود علائم راهنمایی و رانندگی و نیورجرسی از مهمترین مشکلات این محور است که متاسفانه سالهاست به این موضوع توجهی نشده در حالی که حجم تردد و حوادث در این محور نشان می دهد رسیدگی به این جاده بسیار الزامی است.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1776350
ارسال نظر
نظرات