اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

دستگاه‌های متولی مصوبات احیای تالاب میانکاله را انجام نمی‌دهند/ چرا طرح احیا کند پیش می‌رود؟

دستگاه‌های متولی مصوبات احیای تالاب میانکاله را انجام نمی‌دهند/ چرا طرح احیا کند پیش می‌رود؟
حسینعلی ابراهیمی گفت: در احیای خلیج و تالاب میانکاله برنامه و مصوبات مختلفی داشتیم، اما دستگاه‌های متولی اقدام خاصی در زمینه احیای این تالاب انجام نداده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به ورود پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله ،اظهار کرد: در بحث احیای خلیج و تالاب میانکاله برنامه و مصوبات مختلفی داشتیم، اما دستگاه‌های متولی اقدام خاصی در زمینه احیای این تالاب انجام نداده اند.

وی افزود:  اقداماتی که باید توسط محیط زیست انجام می‌شده، اجرا شد و برخی در مراحل پایانی است، ولی در سایر موارد شاهد اقدام خاصی نبوده ایم که ما را نگران کرده است.

دو سال است که به‌دلیل بیماری بوتولیسم شاهد تلفات پرندگان در میانکاله هستیم که براساس گزارش‌ها تلفات به بیش از ۸۰هزار قطعه پرنده رسیده است.

تراژدی تلخ تلفات پرندگان طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در میانکاله رقم خورد به‌طوری‌که روز‌های غم‌انگیزی را در بهشت پرندگان رقم زد.

بعد از مشخص شدن دلیل تلفات پرندگان که باتوجه به انجام آزمایش‌ها بوتولیسم اعلام شد که به‌دلایل مختلف از جمله بحث خشکی و تنش آبی، فاضلاب‌ها و آلودگی و سایر موجب شد که در این راستا ضرورت احیای میانکاله مطرح شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,

تالاب بین المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است.

,

این تالاب که در دل شبه جزیره ای میانکاله واقع است ، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به خصوص مواد غذایی مهم ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می رود.

,

براساس برنامه تنظیمی مصوب سازمان محیط زیست در سال ۹۵، احیای تالاب میانکاله قرار بود با حذف حدود ۲۰۰ قطعه آببندان و مزرعه های پرورش ماهی در بالا دست ، لایروبی کانال انتقال آب و تامین حق آبه از محل شبکه زهکشی و نکاء رود پیش برود ، ولی مجریان برنامه اکنون مدعی هستند که به دلیل کمبود اعتبار بخش اندکی از این مصوبه عملیاتی شده است.

,

به گفته این مجریان ، برای اجرای این برنامه ها در یک دوره پنج ساله حدود ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده بود که تاکنون یک دهم آن تخصیص یافت ، در حالی که طبق برنامه مصوب ، طرح احیای تالاب باید در سال ۱۴۰۰ به مرحله پایانی برسد.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه