اخبار داغ

عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق:

تصمیم برای توقف خرید تضمینی برق عجیب بود/ در طول برنامه ششم توسعه هیچ نیروگاهی ساخته نشد

تصمیم برای توقف خرید تضمینی برق عجیب بود/ در طول برنامه ششم توسعه هیچ نیروگاهی ساخته نشد
عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، ۱۳ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی که ادعا می شود در طول برنامه ششم احداث شده را مربوط به برنامه پنجم توسعه دانست و گفت: در واقع در طی برنامه ششم توسعه، احداث نیروگاه‌های جدید تقریبا صفر بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید فریدالدین معصومی، عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در نشستی خبری اظهار داشت: نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کوشک یزد که با کیفیت‌ترین نیروگاه کشور است، فردا افتتاح می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: عملیات اجرایی این نیروگاه اواخر آذرماه سال گذشته آغاز شده و ابتدای تیرماه امسال به شبکه برق متصل شد؛ این نیروگاه ۱۰ مگاواتی یکی از بهترین نیروگاه‌ها به لحاظ فنی بوده که برای آن پنج میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.
,
 
,
عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه "دولت قبل هیچ کمکی برای احداث و تکمیل نیروگاه کوشک نکرد"، گفت: زمانی که ما پیگیری کردیم تا بخشی از طلب ۲۰۰ میلیارد تومانی ما از شرکت ساتبا پرداخت شود، معاون وقت وزیر نیرو اعلام کرد که کا هیچ کمکی نمی توانیم به شما بکنیم.
,
 
,
وی ادامه داد: روی قبوض برق، مبالغی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر از مردم دریافت می شود، زمانی که از ساتبا پرسیدیم که این مبالغ برای پرداخت مطالبات ما موجود هست، مدعی شدند که این مبالغ در بخش های دیگری هزینه شده و بهبخش تجدیدپذیرها تخصیص نیافته است.
,
 
,
معصومی با بیان اینکه "یکی از راهکارهای کوتاه مدت رفع مشکلات بخش برق، توجه به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی است"، گفت: به لحاظ انرژی خورشیدی پتانسیل‌های بالایی در کشور وجود دارد؛ ضمن این‌که زمان احداث این نیروگاه‌ها کوتاه است و می‌توان در کوتاه مدت روی آن حساب باز کرد.
,
 
,
عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با اشاره به تصمیم وزارت نیرو برای توقف عقد قرارداد خرید تضمینی برق گفت: با اتفاقی که در خصوص قراردادهای خرید تضمینی برق رخ داده، هیچ فعال بخش خصوصی در این حوزه ورود نخواهد کرد و سرمایه گذاران بسیاری در حال ورود به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی بودند که با این تصمیم وزارت نیرو، کار را متوقف کردند.
,
 
,
وی با بیان اینکه "دلیل توقف خرید تضمینی برق را نمی دانم و این تصمیم وزارت نیرو بسیار عجیب بود"، افزود: اگر برنامه ریزی شده سالانه ۲۵۰۰ مگاوات برق تجدید پذیر وارد مدار شود، می‌بایست فروش تضمینی برق مدنظر قرار گیرد؛ در این راستا نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته که در آن گفته شده اگر قرار است برق تجدید پذیر به شبکه اضافه شود باید برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی داشته باشد و نامه نگاری با وزیر محترم نیرو داشته ایم تا در این زمینه جلسه ای داشته باشیم.
,
 
,
معصومی با اشاره به حرکت نزولی در بخش برق و افزایش کسری تراز برق در کشور گفت: در تابستان امسال ۱۷۰ مگاوات برق وارد کردیم و نتیجه آن این شد که عربستان سعودی با عراق برای صادرات برق وارد مذاکره شد و حتی بازارهای ترکیه، افغانستان و عمان را که آمادگی دریافت برق از ما داشتند از دست دادیم.
,
 
,
وی ادامه داد: در طی برنامه ششم توسعه قرار بود ۲۵ هزار مگاوات ینروگاه جدید احداث شود و وزارت نیرو اعلام کرد از این رقم ۱۳ هزار مگاوات احداث شده در حالی که این ۱۳ هزار مگاوات مربوط به برنامه پنجم توسعه بود و در واقع در طی برنامه ششم توسعه، احداث نیروگاه‌های جدید تقریبا صفر بوده است.
,
 
,
عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در خصوص وضعیت خاموشی‌های تابستان سال آینده گفت: در مدت زمان حدودا ۸ یا ۹ ماهه باقی مانده، نمی توان نیروگاه جدیدی به مدار وارد کرد و اگر شرایط آب و هوایی به همین روال باشد ۱۰۰ درصد خاموشی خواهیم داشت، اما اگر وضعیت تغییر کند احتمال دارد که شاهد خاموشی نباشیم، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که اگر همین امروز نیز ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه را آغاز کنیم برای سال آینده وارد مدار نخواهد شد و تفاهم نامه وزارت نیرو با بخش صنعت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز اگر امروز وارد فاز عملیاتی شود، ۳.۵ تا ۴ سال طول می کشد که این میزان نیروگاه وارد مدار بهره برداری شود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه