اخبار داغ

آموزش آنلاین؛ فرصت طلایی یا معضل نظام آموزشی؛

افت تحصیلی دوران کرونا، کمبود معلم و فضای آموزشی دامن‌گیر آموزش و پرورش

افت تحصیلی دوران کرونا، کمبود معلم و فضای آموزشی دامن‌گیر آموزش و پرورش
پیشبرد سیاست های متعالی نظام اموزشی کشور با با رویکردهای موقتی و دستمزدهای نامتعارف برای رفع بلندمدت و اساسی چالش ها همخوانی ندارد لذا برای این دستگاه زمینه ساز رشد و تعالی سرمایه انسانی علی‌الخصوص در دوران کرونا باید بر اساس سند تحول بنیادین با دقت بیشتری به تدوین قوانین و اجرای آن پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین دستگاه تربیتی در کشور که هم به نوعی آینده‌ساز کشور است و هم در عین حال زودبازده نیست، به مراتب بیش از سایر دستگاه ها نیازمند ثبات سیاستگذاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

طی ۵۰ سال گذشته، آموزش و پرورش همواره با چالش‌های متنوعی درگیر بوده است. باتوجه به اولویت داشتن همزمان این چالش ها در برنامه ریزی، باید بتوان از میان چالش‌های متنوع و متکثر، تعداد محدودی اولویت کلیدی را انتخاب و ناظر به آنها طراحی هایی صورت دهد.

,

بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس از پیچیده‌ترین چالش‌های برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش ایران، عدم دسترسی به اطلاعات به روز، شفاف و دقیق است که این موضوع در مسئله کمبود معلم و برنامه ریزی نیروی انسانی در دهه اخیر، نمود پر رنگی داشته است لذا قانون برنامه هفتم توسعه نباید به روال سابق، بر آمار ناقص استوار شود و با توجه به دسترسی نابرابر به آموزش‌های مجازی در سراسر کشور، افت کیفیت آموزش در برنامه‌های آموزش مجازی و آسیب‌های تربیتی و روانی متأثر از خانه‌نشینی دانش آموزان در دوره ۱۸ ماهه کرونایی، طراحی برای جبران آسیب های آموزشی و پرورشی ضرورت دارد.

,

, ,

عقب‌ماندگی آموزشی دانش آموزان در دوران کرونا محسوس است

, عقب‌ماندگی آموزشی دانش آموزان در دوران کرونا محسوس است,

مجتبی باستان، رئیس سازمان بسیج دانش آموزی کشور ضمن اشاره به این نکته گفت: در دوره کرونا و زیست بوم جدید با وجود این بیماری منحوس عقب‌ماندگی آموزشی دانش اموزان حس می شود و توصیه داریم که تلاش برای جبران این مهم انجام شود و همچنین از نظر مادی و معنوی باید به همنوعان کمک کنیم و علاوه بر تامین لوازم التحریر برای افراد کم‌بضاعت نسبت به تقویت بنیه علمی سایر دانش اموزان نیز همکاری صورت گیرد‌.

,

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی کشور با اشاره به اینکه همه زیر بار منت معلمان هستیم اظهار کرد: امروز مادران، معلمان دوم فرزندان هستند و انصافا نقش خوبی را به عنوان همیار معلم در جریان شیوع بیماری کرونا ایفا کردند اما باید در برنامه ریزی پرورشی فعال تر شویم و صرفا به بحث های آموزشی توجه نکنیم.

,

در ادامه قاسمعلی خدابنده، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: کمبود معلم در سال تحصیلی جدید معضلی کشوری است و مختص خراسان رضوی نیست.

, صبح توس,

, ,

درخواست بیش از ۱۰۰۰ آموزگار از دولت برای جبران کمبود معلم در خراسان رضوی

, درخواست بیش از ۱۰۰۰ آموزگار از دولت برای جبران کمبود معلم در خراسان رضوی,

وی افزود: به نسبت وسعت استان خودمان دچار کمبود نیروی انسانی هستیم و البته راهکارهای متفاوت و متعددی برای تأمین نیروی انسانی پیش بینی شده است.

,

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: با راهکارهایی از جمله استخدام و جذب حق التدریس، خرید خدمات آموزشی، سرباز معلم و طلبه وظیفه و حق التدریس شاغل و بازنشسته سعی کردیم که بتوانیم این نیاز استان به معلم را برطرف کنیم.

,

وی افزود: کمبود معلم در خراسان رضوی تا حدود زیادی جبران شده و در حال حاضر تعداد کلاس های خالی و بدون معلم در استان به زیر ۱۰۰۰ کلاس رسیده است و امیدواریم هر چه بیشتر این مسائل برطرف شود.

,

چالش کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد

, چالش کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد,

خدابنده تصریح کرد: در خراسان رضوی حدود ۶ هزار نفر معلم با عضویت خرید خدمات آموزشی در حال فعالیت هستند که پس از گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت به عنوان معلم در مدارس شروع به کار خواهند کرد.

,

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ معلم برای جبران کمبود معلم در استان از دولت جدید درخواست داشتیم و تا امروز تعداد محدودی برای خراسان رضوی جذب داشتیم افزود: کمبود معلم در استان پراکنده است و به همین علت تمام معلمان جذب شده در یک نقطه متمرکز نشده و در سطح شهرستان های مختلف توزیع شده است.

,

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حاشیه شهر مشهد تراکم کلاس های درسی بالا است و در مقایسه په با چالش کمبود معلم، مهم ترین معضل این مناطق کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان است.

,

, ,

وی افزود: در واقع باید گفت در پی نبود زمین آموزشی با مشکلاتی مواجه هستیم و در صورت ارائه زمین با کارکرد آموزشی اعتبار ساخت و خیران مدرسه ساز در این خصوص آماده فعالیت هستند.

,

باتوچه به نبود امکانات آموزش مجازی در بسیاری از روستاهای کشور، در سال تحصیلی گذشته شاهد بودیم که بسیاری از دانش آموزان روستایی به دلیل نبود امکانات آموزش مجازی از تحصیل بازماندند و ضربه جبران ناپذیری به این عزیزان به دلیل نبود امکانات به ویژه موبایل و تبلت وارد شد. جدای از آموزش حضوری، دانش آموزان نیاز به ارتباطات اجتماعی و تحرک دارند تا از امراض روحی و جسمی به دور باشند که همه این موارد با آموزش حضوری محقق می شود.

,

باید در نظر داشت راهکارهایی اعم از بکارگیری معلمان بازنشسته و معلمانی با رویکردهای موقتی و دستمزدهای نامتعارف برای رفع بلندمدت و اساسی چالش ها اثرگذار نیست و با پیشبرد سیاست های متعالی نظام اموزشی کشور همخوانی ندارد لذا برای این دستگاه مهم تربیتی کشور و زمینه ساز و بستر رشد و تعالی سرمایه انسانی علی‌الخصوص در دوران کرونا باید بر اساس سند تحول بنیادین با دقت بیشتری به تدوین قوانین و اجرای آن پرداخت.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه