اخبار داغ

تیشه به ریشه بلوطستان؛

خطر نابودی در کمین جنگل‌های بلوط/ "تجارت سیاه" ریه‌های زاگرس را نشانه گرفت

خطر نابودی در کمین جنگل‌های بلوط/ "تجارت سیاه" ریه‌های زاگرس را نشانه گرفت
قلع و قمع و قاچاق چوب در برخی نقاط لرستان از جمله شهرستان سلسله از سوی سودجویان و افراد فرصت طلب، طبیعت بکر و زیبای استان را تهدید می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، جنگل‌های زاگرس یکی از ظرفیت‌های مهم استان لرستان به‌ویژه شهرستان سلسله محسوب می‌شود که طی چندین سال اخیر قطع بی‌رویه بلوط‌ها باعث نگرانی‌ مردم و دوستداران محیط‌زیست شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

 قلع‌وقمع درختان بلوط پیشینه دیرینه دارد و این فقط به قاچاقچیان چوب محدود نمی‌شود و آفت تهیه زغال، تصرف برای ایجاد زمین‌ کشاورزی و همچنین قطع این درختان توسط دامداران برای دام‌های خود نیز باعث رغبت بیشتر آنان از درختان بلوط شده است.

,

 با توجه به اینکه چوب درخت بلوط از مقاوم‌ترین چوب‌ها در برابر حوادث طبیعی است و این درخت حتی می‌تواند تا سالیان زیادی عمر کند، قطع و از بین بردن آن‌ برای منفعت‌های شخصی به ضرر طبیعت و درنهایت به ضرر همه مردم خواهد بود.

,

متأسفانه در چند ماه گذشته برداشت از درختان بلوط به‌خصوص در منطقه بسطام و کهمان به‌شدت افزایش پیداکرده است که بایستی متولیان ذی‌ربط برای مقابله با این مشکل، ورودی جدی داشته باشند.

,

, ,

ضرورت برخورد جدی با متخلفان

, ضرورت برخورد جدی با متخلفان, ضرورت برخورد جدی با متخلفان,

یکی از دوستداران و فعالان محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: اوایل مهرماه سال جاری به‌اتفاق چندین نفر برای طبیعت‌گردی به یکی از مناطق بسطام الشتر رفتیم که متأسفانه با یک صحنه بسیار اسفناک و ناراحت‌کننده روبه‌رو شدیم که درختان بلوط بسیار زیادی که اکثراً هم جوان بودند توسط برخی افراد سود‌جو و دشمن طبیعت قلع‌وقمع شده بود.

,

وی با اشاره به نعمات بی‌حساب طبیعت به انسان‌ و جهان ازجمله تهیه اکسیژن و جلوگیری از فرسایش خاک، افزود: متأسفانه برخی از افراد برای تهیه زغال شروع به قطع درختان مرغوب بلوط می‌کنند و بعد از چندین روز با آتش زدن آن‌ها در چاله‌های مخصوصی آن را تبدیل به زغال کرده و ضمن نابودی طبیعت در بازار عرضه می‌کنند.

,

این فعال محیط‌زیست عنوان کرد: بارها شاهد قطع درختان در طبیعت بوده‌ایم ازجمله در منطقه کشورزه قلایی که برخی علناً اقدام به قطع درختان می‌کردند، در این زمینه ضرورت دارد که ارگان‌های دولتی و سمن‌ها به این موضوع حیاتی و مهم ورود کنند.

,

وی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش می‌تواند دانش‌آموزان را از همان ابتدا به‌عنوان یک سفیر دوستدار محیط‌زیست به‌صورت عملی و نه صرفاً درسی آموزش دهد و دستگاه قضایی با برخورد جدی و محکم با این افراد منفعت‌طلب مانع دست‌اندازی آن‌ها به طبیعت شوند و همچنین اداره منابع طبیعی به‌عنوان مسئول اصلی این کار با آموزش صحیح مردم، از قطع درختان آن منطقه جلوگیری کند.

,

, ,

تشکیل ۲۰ پرونده تخلف

, تشکیل ۲۰ پرونده تخلف, تشکیل ۲۰ پرونده تخلف,

احسان لطفی، رئیس اداره منابع طبیعی الشتر در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در راستای برخورد با ۲۰ نفر از افراد متخلف در قطع درختان بلوط منطقه بسطام پرونده قانونی تشکیل شد.

,

وی افزود: حوزه شهرستان الشتر ۱۱۲ هزار هکتار دارد و ازاین‌بین حدود ۵۸ هزار هکتار جنگل و ۵۴ هزار هکتار مرتع بوده که گونه غالب جنگل، مربوط به بلوط است.

,

رئیس اداره منابع طبیعی الشتر با اشاره به ظرفیت غنی کشاورزی و دامپروری در شهرستان، عنوان کرد: الشتر به دلایل شرایط خاص خود ازجمله تفریحی و توریستی بودن، گردشگرانی از سطح کشور و استان را پذیرا می‌باشد که برخی از آن‌ها موجب از بین رفتن منابع جنگلی و قطع درختان شده‌اند.

,

وی تصریح کرد: در دنیا تقریباً به ازای هر پنج هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد، اما در استان لرستان و سلسله این تعداد بسیار اندک است، به‌طوری‌که تنها چهار نفر کار حفاظت از جنگل‌های شهرستان را انجام می‌دهند که این گویای همه‌چیز است.

,

, ,

تیغ تیز اره برقی بر گلوی درختان

, تیغ تیز اره برقی بر گلوی درختان, تیغ تیز اره برقی بر گلوی درختان,

لطفی گفت: متأسفانه برخی افراد سودجو و همچنین دامداران به قطع درختان بلوط در آن منطقه اقدام کردند که با پیگیری‌های لازم این افراد شناسایی و پرونده تخلفاتی آنان به دادگاه ارجاع خواهد شد.

,

رئیس اداره منابع طبیعی الشتر با اشاره به بحران خشکسالی امسال، بیان کرد: برخی به دلیل مشکلات مالی درختان آتش زده و تبدیل به زغال می‌کنند درحالی‌که این کار مورد تائید نیست زیرا به منافع ملی و مردم تعرض کرده است.

,

وی گفت: در هفته گذشته نیز دومرتبه ماشین قاچاق چوب با کمک نیروی انتظامی کشف و ضبط‌شده و متخلفان نیز برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قانونی و قضایی داده شد.

,

لطفی با قدردانی از قوه قضاییه، بیان کرد: انتظار داریم همه مردم به‌نوبه خود و همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «حفظ منابع طبیعی باید به یک معارف عمومی تبدیل شود» در حفظ طبیعت همکاری کنند زیرا منابع خدادادی مربوط به همه و آیندگان خواهد بود.

,

رئیس اداره منابع طبیعی الشتر با اشاره به طرح نهال‌کاری، بلوط‌‌ کاری، بادام‌کاری و دیگر درختان مختلف در طول سال در اراضی ملی و تعیین‌شده، اظهار داشت: این سرمایه‌ها متعلق به همه مردم بوده و خود مردم نیز بایستی درزمینهٔ حفظ و نگهداری آن بسیج شوند.

,

, ,

بدون هیچ ملاحظه‌ای با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم

, بدون هیچ ملاحظه‌ای با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم, بدون هیچ ملاحظه‌ای با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم,

یونس آزادپور در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در حال حاضر حراست از جنگل‌ و اراضی ملی تکلیفی قانونی طبق ماده ۴۲ و ماده ۵۱ تبصره یک بر عهده قوه قضاییه و اداره منابع طبیعی است.

,

وی با اشاره به اینکه یگان حفاظت از منابع طبیعی ضابط خاص با دادگستری است، افزود: یگان حفاظت با شناسایی افراد متخلف، تشکیل پرونده و ارجاع آن به دادگستری با این افراد سودجو طبق قانون برخورد و جرائم مالی و رد تصرفات نیز انجام‌ می‌شود.

,

دادستان عمومی و انقلاب الشتر عنوان کرد: درخت بلوط یکی از ارزشمند‌ترین درختان به شمار می‌رود که برحسب قانون فائو ارزش هر اصله آن ۲۰۰ هزار دلار می‌باشد، طبق قانون قوه قضاییه اگر فردی مرتکب قطع این درخت شود، ۷۰ میلیون ریال جریمه خواهد شد.

,

وی با اشاره به تشکیل ۲۰۳ پرونده در بخش اراضی کهمان به دلیل تصرفات غیرمجاز و قطع درختان، تصریح کرد: در حوزه آب کهمان از ۵۳ هکتار تصرف‌شده تا الآن ۱۷ هکتار از آن آزادشده و مابقی نیز در طول هفته‌های آینده رفع تصرف خواهد شد.

,

آزادپور وجود ذی‌نفوذ اداری و سیاسی را در پرونده‌های تصرفات یکی از عمده مشکلات برشمرد و گفت: متأسفانه وجود افرادی ازجمله وکلا، معاونان ادارات، نماینده مجلس و مسئولان اداری در این پرونده‌ها دیده می‌شود اما دادگستری طبق قانون و بدون هیچ‌ ملاحظه‌ای با افراد متخلف برخورد خواهد کرد.

,

, ,

دادستان عمومی و انقلاب الشتر ضمن تشکر از افرادی که در حوزه منابع طبیعی با قانون همکاری می‌کنند، بیان کرد: هر فردی به ما کمک کند حتماً مورد رأفت اسلامی قرار خواهد گرفت و همچنین با هر فرد در هر جایگاه حقیقی و حقوقی که بخواهد خلاف مصالح ملی و منابع طبیعی کار کند و مجدداً به منابع ملی دست‌درازی کند به‌شدت برخورد خواهیم‌ کرد.

,

به گزارش سفیرافلاک، سودجویی برخی افراد درزمینهٔ قطع درختان و تبدیل آن به زغال به‌ویژه در مناطق «بسطام و کهمان» الشتر بسیار مشهود است، وسعت منطقه و کمبود نیروی انسانی در اداره منابع طبیعی این شهرستان مانع از رسیدگی و برخورد با این متخلفان شده است، لذا می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط در این راستا اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و مردم نیز به‌عنوان حامیان طبیعت از این منابع خدادادی حراست کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه