اخبار داغ

آلاینده ها باز هم هوای سه شهر صنعتی استان مرکزی را در برگرفتند/ روزهای ناسالم اراک به ۹۶رسید!

آلاینده ها باز هم هوای سه شهر صنعتی استان مرکزی را در برگرفتند/ روزهای ناسالم اراک به ۹۶رسید!
همزمان با ثبت نود و ششمین روز ناسالم برای هوای اراک در سال جاری، کیفیت هوا در شهرهای شازند و ساوه نیز به علت افزایش بیش از حد مجاز غلظت آلاینده ها در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ شروع فصل سرما همواره با افزایش روزهای آلوده همراه است، خصوصا در شهری صنعتی مانند اراک که آلاینده های صنعتی هم این وضعیت را تشدید می کند. در این وضعیت اطلاع رسانی دقیق کیفیت هوا حداقلی ترین درخواست شهروندان از مسئولین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سازمان محیط زیست هوای شهرهای صنعتی استان مرکزی یعنی اراک، ساوه و شازند برای چندمین روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفته است، شاخص کلی کیفیت هوای اراک در ساعت 10 صبح امروز (یکشنبه 25مهرماه)، عدد 187 را نشان می‌دهد که بیانگر هوای ناسالم برای کلیه گروه ها است، همچنین شاخص کیفیت هوای شهرهای شازند با شاخص 137 و ساوه با عدد 133 هم اکنون در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.

,

طبق اطلاعات مرکز پایش هوای سازمان محیط زیست آلاینده اصلی در هر سه شهر ذرات معلق با قطر کمتر ۲.۵ و ۱۰ میکرون است و طبق شاخص های ایستگاه پایش خیابان مخابرات در اراک آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز نقش آفرینی می کند.

,

,

, , ,

این در حالی است که اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده  و حتی در روزهایی آلوده‌ترین شهر کشور است که بر اساس آمارهای موجود و اعلام مسئولین اداره کل محیط زیست استان در سال گذشته ۵۲ روز ناسالم را به ثبت رسانده است.

,

امروز اما نود و ششمین روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده که از این حیث تاکنون این کلانشهر را در صدر شهرهای آلوده کشور در طول سال جاری قرار داده است، مسئله ای که با توجه به در پیش بودن فصل سرما و افزایش غلظت آلاینده های شهر اراک به علت وارونگی های دمایی و استفاده نیروگاه شازند از سوخت مازوت بسیار نگران کننده است و می تواند زنگ خطری برای ثبت یک رکورد بی سابقه در آمار روزهای ناسالم اراک باشد.

, نود و ششمین روز ناسالم در اراک, نود و ششمین روز ناسالم در اراک,

استمرار آلودگی هوا در این سه شهر به خصوص اراک در حالی است که طی سال جاری تاکنون تنها دو نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار و صرفا به ارائه گزارش بسنده شده است اما با وجود شرایط حاکم بر شهرهای صنعتی استان و نقش پر رنگ آلاینده های صنعتی، متاسفانه طی سالیان گذشته و به خصوص سال های اخیر هیچگونه اقدام مؤثری از سوی دستگاه های مسئول در راستای مدیریت و کاهش آلودگی هوا در استان و کلانشهر اراک به چشم نمی خورد و با توجه به تعلل در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک و بی توجهی چندین ساله نسبت به این مسئله به نظر می رسد دولت سیزدهم در این زمینه نیز با چالش هایی مواجه باشد.

,

شازند نیز از جمله شهرهایی است که به دلیل استقرار برخی صنایع آلاینده همچون پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی در این منطقه به لحاظ شاخص های کیفیت هوا شرایط مطلوبی را تجربه نمی کند و همواره آلاینده ها دست به گریبان مردم این منطقه نیز بوده اند کما اینکه در سال جاری نیز حدود 90 روز ناسالم در این منطقه به ثبت رسیده است.

,

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان با احتمال بیشتری ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض هوای آسیب ببینند، حتی افراد سالم نیز در هنگام قرار گرفتن در معرض میزان‌های بالای ذرات آلاینده دچار علائم و عوارض تنفسی می شوند.

,

اکیداً توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا گروه های حساس از جمله سالمندان، کودکان و بیمارن قلبی و ریوی به منظور احتیاط بیشتر حدالامکان در این وضعیت از منزل خارج نشوند و سایر افراد از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل اجتناب نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه