اخبار داغ

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی مطرح کرد؛

پیش بینی تعطیلی واحدهای معدنی فعال به علت ماشین آلات گران قیمت/ لزوم بازنگری قانون صدور پروانه‌های معدنی

پیش بینی تعطیلی واحدهای معدنی فعال به علت ماشین آلات گران قیمت/ لزوم بازنگری قانون صدور پروانه‌های معدنی
مهدی سجادی گفت: واحدهای معدنی استان باید ماشین آلات فرسوده خود را نو کنند اما بهای آنها به علت نوسانات ارزی بسیار بالا رفته است و این واحدها توان مالی لازم برای خرید آنها و ادامه فعالیت خود ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی سجادی، رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی 28 نوع ماده معدنی کشف شده اند که در حال استخراج هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

سجادی گفت: باریت، آهن، مس، کلسیت، مصالح ساختمانی، مرمر، مرمریت از جمله عمده مواد معدنی استان هستند که در حال استخراج اند.

,

وی عنوان کرد: برای استخراج این مواد معدنی، 259 معدن دارای پروانه بهره برداری هستند که دوره بهره برداری از مجوزهای صادر شده برای استخراج این مواد 10 ساله است.

,

این مسئول در ادامه با بیان اینکه بیشتر این واحدهای معدنی دارای پروانه بهره برداری، کوچک مقیاس هستند، بیان کرد: 50 واحد از آنها به طور کامل، فعال همچنین 60 درصد از آنها تعطیل و مابقی نیز نیمه فعال و فصلی کار هستند.

,

وی عنوان کرد: این واحدها توان خرید ماشین آلاتی که با قیمت های میلیاردی وارد می شوند را ندارند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه و استخراج مواد معدنی واحد خود را گسترش دهند.

,

سجادی خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی، قیمت ماشین آلات را بسیار افزایش داده است.

,

وی یادآور شد: در حال حاضر ماشین آلات در اختیار این واحدهای معدنی برای استخراج مواد فرسوده هستند که متاسفانه بهای تعمیر و نگهداری آنها نیز بسیار بالا است.

,

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود در حال حاضر فرآوری معدنی در استان نیز ضعیف است، اظهار کرد: ماده معدنی باریت استان به علت فقدان صنعت رنگ رزی به صورت خام از استان خارج می شود.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای معدنی استخراج کلسیت در استان تعطیل شده اند، گفت: ذخیره این ماده معدنی در کشور بسیار زیاد شده و قیمت آن بسیار افت کرده است، بنابراین استخراج آن در این برهه از زمان توجیه اقتصادی ندارد.

,

سجادی همچنین به واحد فرآوری مس در فاروج نیز اشاره و بیان کرد: این واحد فرآوری در تامین ماده معدنی دچار مشکل شده است.

,

وی افزود: درحالیکه برای دو واحد معدنی مس در استان پروانه بهره برداری صادر شده است،با این وجود، صاحبان این دو واحد معدنی به استخراج مس اقدام نمی کنند.

,

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی همچنین افزود: آنها واحدهای خود را به شخص دیگری نیز واگذار نمی کنند تا این واحد فرآوری بتوانند از محل وجود این دو واحد معدنی، مس مورد نیاز خود را تامین کند.

,

وی افزود: در حال حاضر این واحد فرآوری از خارج از استان ماده معدنی مس مورد نیاز خود را تامین می کند درحالیکه این اقدام نیز توجیه اقتصادی ندارد.

,

سجادی در ادامه با تصریح بر این مطلب که پل ارتباطی میان صنعت و معدن، طرح بهره برداری است که در طرح بهره برداری از نقطه سرآغاز تامین مواد اولیه و تا فروش محصول نهایی، پیش بینی ها انجام شده است، بیان کرد: درصورتیکه طرح بهره برداری برای واحدهای ایجادی حوزه های صنعت و معدن کارشناسانه و واقع بینانه تهیه شده باشند فعالیت هیچ واحد صنعتی و معدنی به تعطیلی نمی رسد.

,

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: درصورتیکه طرح های بهره برداری غیر کارشناسی و غیر واقع بینانه نوشته و تهیه شوند و با اعمال فشار تاییدیه بگیرند میان تولیدات صنعت و معدن شکاف بوجود می آید.

,

سجادی همچنین با یادآوری این مطلب که برخی از پروانه ها در حوزه معدن نیز بدون نیاز سنجی و توجه به اشباع فضای کار صادر می شوند از جمله صدور استخراج مواد معدنی شن و ماسه در استان، خواستار شد: قانون صدور مجوزها بازنگری شوند و به استان ها اختیار تصمیم گیری در این زمینه را بدهند تا از تعطیل شدن واحدهای فعال و نیمه فعال جلوگیری شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه