اخبار داغ

گزارشی از صنعت پرورش ماهیان زینتی؛

سمنان گرمسیر، بستری برای ورود به دنیای آبی تن پوشان پولکی

سمنان گرمسیر، بستری برای ورود به دنیای آبی تن پوشان پولکی
پرورش ماهیان زینتی یکی از نقاط قابل اتکا در اشتغالزایی، تولید ثروت و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود که استان سمنان به دلیل محیط مساعد می تواند به بستری برای رونق این صنعت تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ در این روزها که تنش های زندگی آپارتمانی و شهرنشینی استرس های فراوانی را برای افراد ایجاد کرده است و از سوی دیگر هر روز بیشتر از طبیعت فاصله می گیریم از این رو با توجه به  اینکه دنیای زیر آب و اسرار آن همیشه مورد توجه انسان بوده و می تواند حداقل نیاز به ارتباط با طبیعت را کمی جبران کند، نگهداری ماهیان آکواریومی نه تنها موجب سرگرمی شده، بلکه تماشای آنها پس از اتمام کار روزانه باعث تسکین اعصاب و انبساط خاطر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

از همین رو اجرای طرح های پرورش ماهیان زینتی به جهت سهولت تکثیر و عام پسندی می تواند نقش بسیار ویژه ای در جهت رونق اقتصادی و اشتغالزایی داشته باشد.

,

تکثیر و پرورش ماهیان زینتی پرسود و کم هزینه است

, تکثیر و پرورش ماهیان زینتی پرسود و کم هزینه است, تکثیر و پرورش ماهیان زینتی پرسود و کم هزینه است,

بهرام فلاح مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با مزیت های پرورش ماهیان تزئینی گفت: تکثیر و پرورش ماهیان تزیینی، فرصتی مناسب،مطمئن و زود بازده برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای علاقه مندان این صنعت است.

,

فلاح از مزیت های پرورش ماهیان آبزی  کم هزینه و باصرفه بودن و نیاز به مصرف آب بسیار پایین آن دانست و افزود: این صنعت  از نظر سرمایه گذاری و اشتغال زایی بسیار با صرفه است و با سرمایه اندک می توان آن را راه اندازی کرد و به طور مثال در یک مکان بسیار کوچک حتی در یک زیر زمین و یا یک اتاق امکان راه اندازی آن وجود دارد.

,

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: برخلاف تصور پرورش ماهیان تزیینی نیاز به آب فراوان ندارد و با اندک آبی  حتی از آب شرب معمولی هم با تصفیه می توان استفاده کرد.

,

مدیر پرورش شیلات جهاد کشاورزی استان سمنان پرورش ماهیان زینتی را در سمنان به دلیل شرایط  گرمسیری استان سمنان بسیار مقرون به صرفه دانست و خاطر نشان کرد: ماهیان زینتی برای پرورش به آب گرم احتیاج دارند و استان سمنان به دلیل شرایط گرمسیری و اینکه حدود نیمی از سال به دلیل گرمای هوا نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی ندارد، به صرفه است.

,

فلاح تصریح کرد: پرورش ماهی زینتی نسبت به پرورش سایر جانداران دردسرهای محیطی کمتری دارد و البته نباید فراموش کرد که پرورش و تکثیر هر جانداری نیازمند تخصص و تجربه است؛ به هر حال به دلیلی که پیش تر ذکر شد، امکان پرورش این آبزی در خانه ها به عنوان مشاغل خانگی شدنی است.

,

وی با بیان اینکه درایران بیشتر از 150 تا  200گونه  قابلیت پرورش دارند، اذعان کرد: بیشتر گونه های ماهیان موجود در ایران قابلیت پرورش در آب شیرین را دارا هستند که شرایط تکثیر آنها راحت تر است و البته تمام این گونه ها در استان سمنان نیز قابلت پرورش دارند و پرورش دهندگان بسته به گونه مورد نظر و بازار پسندی و تخصص خود یک نوع خاص را اتخاذ می کند.

,

به گفته فلاح متاسفانه در استان سمنان برند سازی خاصی در مورد ماهیان زینتی وجود ندارد و بسیاری از پرورش دهندگان ماهی خود را به طور مستقیم صادر نمی کنند و با فروش واسطه ای و ارسال آن به تهران نسبت به صادرات آن اقدام می کنند.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این صنعت بازگشت سرمایه بسیار سریع است، افزود: در سطح استان حدود 15نفر مشغول این فعالیت هستند و هیچ محدودیتی برای دریافت تسهیلات برای پرورش دهندگان وجود ندارد و تمام کسانی که پروانه بهره برداری را دریافت کرده اند می توانند در این صنعت سرمایه گذاری کرده و درعرض چند ماه سود آوری ایجاد می شود.

,

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان سمنان پرورش ماهی های تزیینی را از لحاظ میزان بیماری و مرگ ومیر بسیار محدود دانست و اظهار کرد: پیشگیری بهترین و آسانترین روش مقابله با بیماری های ماهی های تزیینی است و در آکواریوم های جداگانه ماهی ابتدا قرنطینه سازی شده و از نظر بیماری های مختلف بررسی و سپس وارد آکواریوم های پرورش می شوند و به همین جهت امکان بروز بیماری در آنها بسیار کم است.

,

وی از راه اندازی اولین تعاونی پرورش ماهیان تزئینی در شهرستان سمنان خبرداد و درخصوص مزیت های آن اذعان کرد: توزیع عادلانه منابع و جلوگیری از رانت و انحصار طلبی و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان از مزیت های آن است و ازسوی دیگر تعاونی در  شبکه  سازی تولید و تجارت و صادرات، ارتقای تولید و کاهش هزینه به تولید کنندگان کمک می کند و دغدغه بازاریابی را برای تولید کنندگان کاهش خواهد داد.

,

کرونا موجب کسادی بازار فروش ماهی های تزئینی شده است

, کرونا موجب کسادی بازار فروش ماهی های تزئینی شده است, کرونا موجب کسادی بازار فروش ماهی های تزئینی شده است,

حسن آصفی از پرورش دهندگان ماهی زینتی که انواع ماهی های زینتی را تکثیر و پرورش می دهد در رابطه با مزایا و معایب این صنعت گفت: از سال 1361 وارد این حوزه شدم و با چند آکواریوم کوچک و خانگی کار خود را شروع کرده و در حال حاضر 170هزار ماهی را پرورش می دهم.

,

این پرورش دهنده ماهیان تزیینی از صادرات خود به عراق خبرداد و افزود: بیشتر فروش ما داخلی است و به استان های همجوار مانند تهران و کرج و البرز و شهرستان های دیگر فروش انجام می شود.

,

وی کرونا و شایعات مربوط به انتقال بیماری از طریق ماهی قرمز را موجب خسارت به این صنعت دانست و افزود: متاسفانه با شیوع کرونا شاهد  هستیم اکثر اکواریوم فروش ها و مغازه داران خرد به دلیل عدم تقاضا در بازار مغازه های وآکواریوم های خود را جمع آوری کرده و این موضوع ضربه زیادی به تولید وارد کرد.

,

آصفی برای پرورش و تکثیر ماهیان تزئینی فضاهای استریل، گرمای مناسب محیط، میزان مناسب املاح، مواد غذایی، داروها و سموم برای دفع قارچ و میکروب‌ها مورد نیاز است که تمام محصولات وارداتی بوده و هزینه آن در مقایسه با دیگر ماهیان تولیدی داخل کشور گران‌تر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه