اخبار داغ

وضعیت قرمز دریاچه ارومیه؛

اشک چشمانی که دریاچه را پُر نکرد!/ دولت رئیسی، وعده روحانی را عملی می‌کند؟!

اشک چشمانی که دریاچه را پُر نکرد!/ دولت رئیسی، وعده روحانی را عملی می‌کند؟!
دریاچه ارومیه در بدترین شرایط خود قرار گرفته و در صورت عدم توجه به آن، احتمال بروز بحران‌های زیست محیطی در منطقه شمال غرب کشور وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج؛ «آب دریاچه ارومیه کاهش یافت» این خبر دردناک را ساکنان شمال غرب هر هفته از رسانه‌ها می‌بینند و شبحِ نابودی را بر سر خود هر روز بیش از پیش احساس می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین پهنه آبی داخل ایران در سال‌های گذشته در مسیر نابودی قرار گرفته است. حفر چاه‌های متعدد مجاز و غیر مجاز برای کشاورزی، ایجاد سدها و در نهایت کاهش ریزش‌های جوی در حوزه آبریز دریاچه از جمله دلایلی است که موجب شده تا دریاچه ارومیه در مسیر خشکی قرار بگیرد.

,

شعار پوچ دولت یازدهم

,

حسن روحانی در ایام انتخابات سال ۹۲، احیای دریاچه ارومیه را به عنوان یکی از برنامه‌های خود در سفرهای تبلیغاتی به شهرهای شمال‌غربی عنوان کرد و با شروع دولت یازدهم و ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه عزم خود را، انجام این مهم نشان داد.

,

عزمی‌که با گذشت زمان نشان داد وعده ای بیش نبوده است. هر چند برای برنامه‌های احیا از کشاورزی‌های آب بر جلوگیری شد و دریچه‌های سدها به عنوان حق آبه دریاچه مدتی باز و حتی از پساب فاصلاب شهرهای پیرامون هم برای تزریق آب به دریاچه کمک گرفته شد ولی به دلیل عزمی‌که در عمل دیده نشد روند احیا به صورت واقعی صورت نگرفت.

,

حتی عنوان شد که دولت برای احیا به دنبال انتقال آب از ارس، دریاچه وان ترکیه و سرچشمه‌های کانی‌سیب است که در این میان با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تنها انتقال آب از کانی‌سیب در مسیر اجرا قرار دارد ولی همچنان آبی به دریاچه نرسیده است.

,

اشک چشمانی که دریاچه را پُر نکرد!

,

در این شرایط روحانی در سال ۹۶ و در سفرهای تبلیغاتی با جمله معروف «با اشک چشمانم دریاچه را پر میکنم» از زیر بار وعده‌ای که داده با رندی فرار کرد، هر چند به دلیل سال پر بارش ۹۶، ۹۷ و ۹۸ دریاچه در وضعیت ثبات نسبی قرار گرفت اما با خشکسالی و کاهش بارش در سال‌های بعدی عدم تحقق وعده‌ها و پوچ بودن برنامه‌‌‌های دولت روحانی برای احیای دریاچه ارومیه خود را نشان داد. جالب اینجاست روحانی ادعا کرد دولت به وعده خود برای احیای دریاچه جامه عمل پوشانده است.

,

, ,

دولت رئیسی هم در شرایطی به وضعیت دریاچه ارومیه رسیده است که بر اساس آمار  وضعیت دریاچه در تیرماه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

,

با این وجود احیای دریاچه ارومیه به دلیل پیوند خوردن با زیست مردم منطقه شمال غرب همچنان یکی از مهمترین وعده‌‌‌های روی زمین مانده است.

,

برنامه ریزی علمی‌و عملی شرط نجات دریاچه

,

روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار آناج با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از مطالبات اصلی و بر زمین مانده مردم منطقه از دولت‌هاست، اظهار داشت: دولت سیزدهم باید با برنامه ریزی علمی‌ و استراتژیک، گام‌های عملی برای احیا دریاچه ارومیه بردارد.

,

وی افزود: البته باید توجه داشت برنامه ریزی احیا باید به گونه‌ای باشد که اقتصاد کشاورزی ساکنان اطراف دریاچه تامین و دچار خلل نشود.

,

عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: وعده‌‌‌های مسئولین دولت برای احیا باید واقع بینانه و عملی باشد و لازم است با مردم صادقانه هر آنچه هست را در میان بگذارند.

,

با ادامه کاهش بارندگی، گرمای هوا و همچنین عدم تامین حق‌آبه، وسعت دریاچه ارومیه به بدترین وضعیت خود در ۳۴ ماه اخیر رسید. بنا به آخرین آمارهای منتشره توسط وزارت نیرو، تراز آب دریاچه ارومیه در روز بیست و هفتم شهریورماه ۱۲۷۰.۵۶ سانتی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ سانتی‌متر و نسبت به نخستین روز سال آبی “یک مهر ۱۴۰۰” ۹ سانتی‌متر کاهش داشته است.

,

وضعیت دشوار حفاظت از دریاچه

,

نظری مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه گفت: به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه در حال حاضر جزایر به هم چسبیده و موجب باتلاقی شدن مسیرها شده و مامورین پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده اند.‌ که این مسئله می‌تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه‌های نادر حیات وحش را به خطر اندازد.

,

نظری اظهار داشت: با توجه به حفر تونل کانی سیب و کانال انتقال آب از طریق رودخانه گدار و منطقه حفاظت شده و اعلام شدن آن توسط شورای عالی محیط زیست کشور اولا نیاز است پیگیری‌‌‌های لازم برای اتمام این پروژه بزرگ انجام شود و در ادامه نیروها و امکانات مورد نیاز به منظور حفظ تونل، کانال و آب منتقل شده به بستر دریاچه ارومیه فراهم، تا هیچ گونه دست‌اندازی و برداشت غیرمجاز از مسیر انتقال آب انجام نشود.

,

کار دشوار دولت رئیسی

,

امروز هم خبری منتشر شد که دولت سیزدهم برای احیای دریاچه اولین اقدامات خود را آغاز کرده است. جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه تشکیل شده و مخبر، معاون اول رییس جمهوری در این جلسه بر اتمام و تکمیل اقدامات و طرح‌های نیمه‌تمام و سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه از جمله طرح‌های انتقال آب از حوضه‌های آبریز و اقدامات محقق کننده تثبیت دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری تاکید کرد.

,

 

,

, ,

وی تاکید کرده: دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به انجام تعهدات خود درباره احیای دریاچه ارومیه به طور کامل عمل کنند.

,

آنچه مشخص است وضعیت نه چندان مطلوب دریاچه است که دولت سیزدهم باید با واقعیت‌‎های میدانی، صداقت، همکاری مردم و دستگاه‌ها برای احیای این پهنه مهم زیست محیطی قدم بردارد چرا که طوفان‌های نمکی حاصل از خشکی دریاچه می‌تواند مناطق شمال غرب را خالی از سکنه کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه