اخبار داغ

افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی با کیفیت داخلی/ دولت و تولیدکنندگان چه وظایفی برعهده دارند؟

افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی با کیفیت داخلی/ دولت و تولیدکنندگان چه وظایفی برعهده دارند؟
کارشناسان معتقدند کالاهایی که نیاز داخل را به صورت کیفی تامین می‌کنند، دست‌کم نباید تا سه سال وارد شوند، به این ترتیب افرادی که در بدترین شرایط تحریم‌ها نیازهای صنعت را تامین و کشور را خود اتکا کردند، آسیب نخواهند دید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ طی روزهای گذشته خبری مبنی بر تمدید ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی تا پایان سال ۱۴۰۰ توسط معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارت صمت اعلام شد، ممنوعیت ورود لوزام خانگی به کشور طبق طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ اعلام شد، اما این موضوع ابعاد و تاثیرات بسیاری دارد که نیازمند بررسی‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

 بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای بسیار مهم و پررونق در ایران است، زیرا علاوه‌ بر مشتریانی که بر حسب نیاز خود اقدام به خرید برخی لوازم می‌کنند، موضوع تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیز موجب رونق چندین برابر این بازار شده است، بنابراین استفاده مناسب از ظرفیت بالای این بازار امکان رشد اقتصادی برای کشور را فراهم می‌کند.

,

طی سال‌های گذشته تولید لوازم خانگی در ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و حتی بسیاری از شرکت‌های داخلی اقدام به صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه می‌کنند که این موضوع نشان از توانایی تولیدکنندگان ایرانی در این حوزه دارد و در داخل کشور نیز محصولات ایرانی مشتریان و علاقه‌مندان خاص خود را دارند، اما در حال حاضر در کنار تولیدات داخلی محصولات خارجی متنوعی نیز در بازار لوازم خانگی وجود دارد که این موضوع حق انتخاب مناسبی برای افراد ایجاد می‌کند تا بر اساس سلیقه و بودجه مالی خود اجناس مورد نیاز را خریداری کنند.

,

*برای حمایت از تولید داخل کمک کنید

, *برای حمایت از تولید داخل کمک کنید, *برای حمایت از تولید داخل کمک کنید,

یکی از کارشناسان این حوزه بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ ممنوعیت ورود ۱۵۰۰ قلم کالای ساخته شده خارجی از جمله لوازم خارجی به خاطر مشکلات انتقال ارز ممنوع شده بود و بحث ممنوعیت واردات لوازم خانگی جدید نیست، اما سیاست کلی دولت برای کنترل بازار ارز و کاهش تقاضای ارز این بود که ممنوعیت اعمال شود.

,

وی همچنین گفت:‌ برای حمایت از تولید داخل باید کمک شود تا رشد تولید داخل صورت گیرد تا سال ۱۳۹۷ دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که آماده بودند و سرمایه‌گذاری مشترکی در ایران راه‌اندازی کرده بودند، به خاطر آمریکا از ایران رفتند، اما کارخانه‌های تولید داخل تلاش کردند با سرمایه‌گذاری و زحمت فراوان بازار داخلی را پاسخ بدهند، بنابراین تولید لوازم خانگی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ماقبل خود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد داشته است و میزان تولید لوازم خانگی از ۸ میلیون دستگاه به ۱۵.۵ میلیون دستگاه در سال ۱۳۹۹ رسید و امسال با شیب کمتری در حال رشد است.

,

* لوازم خانگی های داخلی باکیفیت آماده برای صادرات

, * لوازم خانگی های داخلی باکیفیت آماده برای صادرات, * لوازم خانگی های داخلی باکیفیت آماده برای صادرات,

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه با ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی خارجی ظرفیت تولید داخل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت، گفت:‌ با همه این وجود هنوز ۴۰ درصد از بازار لوازم خانگی ایران در اختیار کالاهای قاچاق است.

,

وی افزود: با وجود ممنوعیت ورود لوازم خانگی هنوز واردات انجام می‌شود و این ممنوعیت کامل نیست، قسمتی از واردات لوازم خانگی را وزارت صنعت مجوز می‌دهد و هنوز مجوزهای جدید لوازم خانگی ریز آشپزخانه مانند قاشق و چنگال و کریستال صادر می‌شود.

,

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تصریح کرد: در حالی که تولید داخلی باکیفیتی داریم که حتی در این کالاها صادرات هم انجام می‌شود و درخواست انجمن لوازم خانگی این است که از واردات لوازم خانگی کوچک مانند قاشق و چنگال و کریستال جلوگیری شود، اما هنوز این خواسته عملی نشده است، البته وزیر جدید صنعت قول‌هایی داده که به تولید داخل کمک کند.

,

* وجود ۴۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در کشور

, * وجود ۴۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در کشور, * وجود ۴۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در کشور,

یکی از فروشندگان این عرصه بیان کرد:  یکی از مشکلات دیگر بازار لوازم خانگی این است که ۴۰ درصد این بازار در اختیار کالای قاچاق قرار دارد که به صورت رسمی و غیررسمی از مبادی رسمی و یا غیررسمی وارد شبکه توزیع می‌شود، حتی حمل و نقل و حق بیمه به این کالاهای قاچاق تعلق می‌گیرد، اما به وفور در بازار عرضه می‌شوند.

,

وی در مورد اینکه چگونه این لوازم وارد می‌شود اعلام کرد: از طریق مرزنشینی، پیله‌وری، ته‌لنجی از مبادی رسمی و هم از مبادی غیررسمی و بخشی با مجوز خود وزارت صنعت وارد می‌شود و ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق قرار دارد.

,

*تولید داخل از فرصت ها نهایت استفاده را کند

, *تولید داخل از فرصت ها نهایت استفاده را کند, *تولید داخل از فرصت ها نهایت استفاده را کند,

در روزهای گذشته رهبر معظم انقلاب نیز طی نامه‌ای ممنوعیت واردات لوازم خانگی را خواستار شدند.

,

ممنوعیتی که هرچند فرصت ارزشمندی برای تولیدکنندگان است اما کارشناسان معتقدند تولیدکنندگان نیز وظایفی همچون ارتقای تحقیق و توسعه (R&D)، بهبود کیفیت و فناوری، تعدیل و کاهش هزینه‌ها، منطقی کردن قیمت‌ها، تامین مستمر کالا در بازار، همکاری گسترده با شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و دانشگاه‌ها و تعمیق ساخت داخل محصولات را بر عهده دارند.

,

نظارت مستمر حاکمیت از نحوه اجرایی شدن این نامه و ابلاغیه‌های پیرو آن و همچنین مبارزه جدی با قاچاق لوازم‌خانگی به داخل کشور، از جمله مواردی است که باید در دستور کار باشد تا تولید داخلی بتواند از این فرصت و حمایت ارزشمند انجام شده نهایت استفاده را به نفع اقتصاد و مصرف‌کنندگان داخلی انجام دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه