اخبار داغ

مالک واقعی تیم سردار کیست؟

مرگ باشگاه سردار بوکان با ویروس بی‌هویتی

مرگ باشگاه سردار بوکان با ویروس بی‌هویتی
مشخص نبودن مالکیت تیم فوتبال سردار بوکان بعد از حضور ۶ ساله این تیم در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور همچون ویروسی مرگ بار کالبد این تیم را در نوردیده و آن را به باشگاهی بی هویت در سطح کشور تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، فوتبال مورد توجه‌ترین ورزش بین مردمان سراسر جهان طی یک قرن گذشته بوده که توانست با جذب مخاطب‌های بیشمار تمام مرزها را پشت سر بگذارد و خود را به عنوان مهمترین پدیده اجتماعی، ورزشی و حتی اقتصادی قرن گذشته و حال بر سر زبان ها بیندازد.

 

طی یک قرن گذشته و به واسطه جذابیت‌های بی‌شمار ورزش فوتبال، هزاران باشگاه در نقاط مختلف جهان تاسیس شدند تا جدای از حضور در رقابت‌های مختلف، نقش‌های تعیین کننده ای در حوزه های همچون سلامت جامعه، اقتصاد و سیاست ایفا کند و همین مهم سبب شده فوتبال جایگاه ویژه‌ای در زندگی میلیون ها نفر جدای از سیاست مداران و اقتصاددانان داشته باشد.

در ایران نیز این ورزش از اوائل قرن گذشته کار خود را آغاز کرد و در مدت بسیار کوتاهی توانست جایگاه ویژه ای در میان مردم باز کند تا جایی که امروز به عنوان پر مخاطب‌ترین ورزش در کشور از آن یاد می شود.

 

فوتبال در بوکان با سردار معنی یافت

شهر بوکان در جنوب آذربایجان غربی نیز یکی از شهرهایی است که فوتبال در آن جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که برای یک دیدار سطح استانی هزاران هوادار خود را به "استادیوم پیر" این شهر می‌رسانند تا از نزدیک شاهد یک دیدار فوتبال باشند.

هر چند فوتبال در شهر بوکان از بدو حضور تا یک دهه گذشته گاه و بی گاه و به واسطه استعدادهای بومی به موفقیت های مقطعی در سطح استان دست یافته بود، اما از اوائل سال ۹۰ تاکنون خود را همیشه در سطح رقابت‌های کشوری دیده است.

"نوروز" اولین تیمی بود که در اوائل دهه ۹۰ و به واسطه حضور بازیکنان بومی و غیر بومیش نام بوکان را در لیگ‌های کشوری بر سر زبان‌ها انداخت و سه سال بعد با تولد تیم "سردار" این حضور تا فصل ۹۹-۱۴۰۰ ادامه داشت و همچنان نیز ادامه دارد.

هر چند این حضورها به علت‌های مختلفی همچون غیر حرفه‌ای بودن باشگاه ها، عدم مشخص بودن مالکیت باشگاه و نبود اسپانسرهای قوی در شهرستان هیچگاه منجر به موفقیت‌های چشم‌گیر فوتبال شهرستان در سطح کشور نشد.

تیم فوتبال سردار بوکان به واسطه شرکت در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور محبوب‌ترین تیم در منطقه به شمار می‌آید که بعد از حضور ۶ ساله هنوز مالکیت آن مشخص نیست و این عدم مشخص بودن مالک مشکلات عدیده‌ای برای این تیم و حتی هواداران سردار به وجود آورده است.

از همان روزهای اول تولد سردار به عنوان یک باشگاه فوتبال در اوایل سال ۱۳۹۳ شمسی، حرف و حدیث‌های فراوانی در خصوص چگونگی تشکیل و مالکیت این تیم و حضور آن در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور بر سر زبان ها بود همچنان نیز ادامه دارد.

از رئیس سابق هئیت فوتبال بوکان گرفته تا هئیت فوتبال استان، نماینده سابق مردم شهرستان در مجلس همگی ادعای مالکیت تیم سردار را دارند؛ هرچند بسیاری نیز امتیاز این باشگاه را هدیه فدراسیون و سازمان لیگ به مردم بوکان می‌دانند.

با تمام این تفاسیر و عدم مشخص بودن مالکیت، باشگاه سردار ۶ فصل را در لیگ دسته دوم فوتبال کشور البته با چالش‌های مختلف پشت سر گذاشته تا در نهایت و در روزهای آخرین فصل گذشته با انگ تبانی و حکم سقوط به مرحله اول لیگ دسته سوم فوتبال و جریمه ۵۰۰ میلیون تومانی و کسر ۹ امتیاز به کار خود پایان داد.

حال و با گذشت بیش از ۳ ماه از پایان رقابت های لیگ دسته دوم فوتبال کشور، حرف و حدیث‌های مختلفی در خصوص ادامه فعالیت سردار بوکان به گوش می رسد که سبب نگرانی هوادارن این تیم محبوب شده است.

 

چه عواملی آینده باشگاه سردار را مخدوش کرده است؟!

سلیمان سواره، رئیس اداره ورزش و جوانان بوکان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مشکلات زیر بنایی در خصوص ورزش در این استان کاملا مشهود است و متاسفانه این مهم دامن ورزش بوکان را نیز گرفته و بسیاری از ورزش هایی که نیاز به ساختارهای زیربنایی و مالی گسترده را دارند توان فعالیت‌های حرفه‌ای در سطح کشور را از دست می‌دهند.

سواره در خصوص تیم سردار بوکان نیز گفت: متأسفانه سردار بوکان نیز گرفتار نقصان زیر ساختها در سطح استان و شهرستان شد؛ هر چند مشکلات حاشیه ای نیز جزء مهمترین عوامل ایجاد وضع موجود بود.

ریس اداره ورزش و جوانان بوکان ادامه داد: نبود ساختار حرفه‌ای باشگاه‌داری در سطح شهر بوکان، نبود اسپانسرهای قوی و جبهه بندی‌های سیاسی سبب شده آینده سردار در وضعیت مبهمی قرار گیرد.

وی در خصوص وقایع هفته های پایانی لیگ دسته دوم برای سردار نیز افزود: نامه دبیر هیئت فوتبال آذربایجان غربی به فدارسیون فوتبال سبب شد که تیم سردار بوکان با محکومیت روبه رو شود در حالی که بازیکن مشکل داشت.

وی افزود: برای اولین بار در کشور است که هیئت فوتبال استان علیه یکی از تیمهای استانی خود با فدراسیون کشور کاری را انجام می دهد.

سواره گفت: نظرم این است که سردار با ساختاری کاملا بومی از نظر بازیکن، کادر فنی و امکانات محلی استفاده کند و تا آغاز رقابت های لیگ فصل جدید ۷ماه فرصت است و در این مدت ما نباید تیم سردار را به حال خود واگذار کنیم.

سواره افزود: دوری از جناح بندی ها، مشخص کرن اسپانسر و مالکیت تیم از مهمترین برنامه های ما طی چند هفته آینده خواهد بود که امید است بعد از جمع کردن بازیکنان بومی و شروع تمرینات این موارد به انجام برسد.

 

مالکیت؛ راه دست‌یابی به باشگاه حرفه‌ای

وی مهمترین موضوع فعلی سردار را مشخص کردن مالکیت تیم دانست و افزود: این مالکیت است که می تواند در نهایت سبب ایجاد یک باشگاه حرفه ای شود که متاسفانه سردار از این مهم برخوردار نبوده برای همین تا کنون نتوانسته دارای ساختاری حرفه ای شود.

 

"سردار" به رتبه بی‌هویت‌ترین باشگاه ایران تنزل پیدا کرده است

به گفته هوشنگ نصیرزاده یکی از کارشناسان مطرح فوتبال کشور، فدراسیون جهانی فوتبال معتقد است که انواع مختلفی برای باشگاه‌ها در جهان وجود دارد. باشگاه‌های حرفه‌ای، اجتماعی، شخصی و ایستگاه‌های خانوادگی و تمامی این باشگاه‌ها در هر صورت باید دارای اساسنامه باشند.

وی ادامه داد: در آن اساسنامه، مالکیت تیم، قدرت قانونی هیات‌مدیره و اعضا مشخص می شود و ساختار باشگاه به شکل حرفه ای شکل می گیرد.

این کارشناس مطرح فوتبال عنوان کرد: در اساسنامه باید نام اعضا، جلسات سالانه، مقامات رسمی، کمیته‌های مختلف، آیین‌نامه‌های انضباطی، مسائل مالی و شیوه حل اختلاف مشخص شود، که البته تا کنون سردار بوکان هیچگاعه و به علت عدم مشخص بودن مالک دارای اساس نامه نبوده و این مهم نشان می دهد که سردار علی الرغم هوادران پرشور و حضوری چند ساله در لیگ دسته دوم فوتبال کشور، بی هویت ترین باشگاه ایران به شمار می آید.

 

تا مشکلات هویتی باشگاه "سردار" حل نشود نباید توقع پیشرفت آن را داشت

در همین رابطه ابراهیم عثمانی روزنامه نگار ورزشی نویس بوکان نیز به خبرنگار ما گفت: بر کسی پوشیده نیست که فوتبال و بویژه تیم سردار چه جایگاه ای در میان مردم نه تنها بوکان بلکه بسیاری از شهرهای همجوار خود دارد.

وی ادامه داد: جایگاه خاص سردار در میان هواداران فوتبال سبب شد در بسیاری از مقاطع سیاسیون برای رسیدن به اهداف خود از نام و برند این تیم استفاده کنند اما هیچ گاه نخواستند که مشکلات آن را به طور ریشه ای و حرفه ای برطرف نمایند.

عثمانی گفت: سالهای مدیدی است که رئیس سابق هئیت فوتبال شهرستان که دست بر قضا خود تاثیر بسیار مهمی در گرفتن امتیاز لیگ دسته دوم برای فوتبال بوکان را دارد با مداراک مستند ادعای مالکیت سردار را دارد و این در حالی است که سازمان لیگ امتیاز سرادر را هبه به مردم بوکان می داند.

این ورزشی نویس بوکانی ادامه داد: جدای از رئیس سابق هیئت فوتبال بوکان و سازمان لیگ، متاسفانه هئیت فوتبال استان نیز امتیاز سردار را متعلق به خود می داند که این مهم نشان می دهد به علت عدم اساسنامه و مدیریت قوی این باشگاه با هویتی توخالی رو به رو است.

ابراهیم عثمانی تصریح کرد: هرچند عدم مشخص بودن مالکیت و نبود اساسنامه تنها بخش کوچکی از مشکلات تیم محبوب سردار است و چالش های مختلفی در بطن و حاشیه این باشگاه و فوتبال بوکان وجود دارد که تا زمان حل آنان هیچگاه نباید انتظار پیشرفت این ورزش محبوب و پرطرفدار را در این دیار داشت.

به گزارش اروم نیوز، بی شک فوتبال جذاب‌ترین ورزش است که جدای از منافع مهم اقتصادی، سیاسی با ایجاد شور و نشاط در لایه های مختلف جامعه سبب کاهش ناهنجاری های اجتماعی نیز می شود. فوتبال در بوکان نیز از این مهم مستثنی نیست و "باشگاه سردار" نقطه اوج این ورزش در این شهر است.

امید است مدیران متولی، با همکاری و همراهی جامعه پیشکسوتان، کارشناسان حرفه‌ای و اصحاب رسانه بتوانند با مشخص کردن مالکیت تیم سردار این باشگاه محبوب را از بی هویتی و فروپاشی نجات دهند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه