اخبار داغ

باید سهم فدراسیون‌های تخصصی را از همگانی‌سازی ورزش تخصصی بیش‌تر کنیم

کلهر: بسیاری از مجموعه‌های ورزشی قفل شده و در اختیار ما نیست/ چالش اصلی ما مشکل کم‌تحرکی‌ست

کلهر: بسیاری از مجموعه‌های ورزشی قفل شده و در اختیار ما نیست/ چالش اصلی ما مشکل کم‌تحرکی‌ست
سرپرست معاونت توسعه ورزش همگانی و امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: بسیاری از مجموعه‌های ورزشی قفل شده و در اختیار ما نیست.
[

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری سینا کلهر، سرپرست معاونت توسعه ورزش همگانی و امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، از ساعت ۱۴ امروز (یک‌شنبه - ۲۵ مهرماه) و با حضور حمید بنی‌تمیم، مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در محل سالن جلسات وزارت‌خانه برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کلهر در ابتدای این جلسه اظهار داشت: در حالی وارد هفته تربیت بدنی شده‌ایم که ورزش کشور دستاوردهای بزرگی داشته و با چالش های مهمی نیز روبه‌روست. از جهت زیرساخت‌ها و تجهیزات فضای ورزشی این دستاوردها ادامه یافته تا سرانه آن به حدود یک متر مربع برسد. نزدیک به ۶۴۰۰۰ مجموعه ورزشی داریم که دوسوم آن چندمنظوره هست. نزدیک به ۷۰۰۰ خانه روستایی وجود داشته و از حیث مدال‌آوری نیز جهش تداوم یافته.

,

وی افزود: مهم‌ترین چالش ما، عدم ورزش بیش از ۵۴ درصد مردم کشور است. چالش اصلی ما مشکل کم‌تحرکی‌ست و موضوع کرونا هم بر این مسئله تاثیرگذار بوده. حدود ۷۰ درصد مردم نیز به شکل انفرادی ورزش می‌کنند. از ۴۶ درصدی که ورزش می‌کنند، ۳۷ درصد در محل سکونت هستند و ورزش آن‌ها نرمش و پیاده‌روی‌ست. در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ۲۰ درصد ورزشکار منظم و حرفه‌ای داریم. ۴۰ درصد افرادی که ورزش می‌کنند، در پارک‌ها هستند و ۲۱ درصد در سالن‌های خصوصی. فضاهای عمومی ما کم‌تر از ۸ درصد ورزشکاران را به خود اختصاص داده که از عمده چالش‌های ماست.

,

سرپرست معاونت توسعه ورزش همگانی با اشاره به مشکلات این حوزه ادامه داد: ورزش، ششمین انتخاب مردم در ذائقه فرهنگی آن‌هاست. معضل ما ذهنی و انگیزشی‌ست. بیش از مشکل کمبود زیرساخت، با مشکل بهره‌گیری از امکانات مواجه هستیم. مسئله تصدی‌گری دولت در نظام ورزشی حرفه‌ای معضل کمی نیست. با مشکل کم‌توجهی به ورزش‌های ملی هم مواجه هستیم که در این بین در مجامع تصمیم‌ساز بین‌المللی هم ضعف داریم و وضعیت توسعه ورزش بانوان هم خوب نیست.

,

وی با اشاره به تاثیر ورزش در جامعه و مشکلات موجود گفت: از جهت اخلاق ورزشی، روحیه جوانمردی و فتوت نیز نیاز به توجه زیادی دارد. سخت‌افزار سبک زندگی ایرانیان نیاز به بازنگری واقعی در بحث تحرک، تغذیه و خواب دارد. کرونا در سال گذشته تاثیر بسیار بدی روی جامعه ورزش گذاشته و درصد منفی روی ورزش‌های گروهی نهاده. حذف ۲۷صدم مالیات بر ارزش افزوده مجلس شورای اسلامی که اعتبارات آن به ورزش همگانی اختصاص می‌یافت، مشکل سختی برای ماست و ما را در مضیقه قرار داده.

,

کلهر با اشاره هفته تبریت بدنی بیان کرد: ورزش پیشران اساسی تحول اجتماعی و تغییر سبک زندگی‌ست، مجموعه متعددی از داده‌های آماری این را نشان داده. رویکرد ما تحولی بوده و با همین نکات، باید حساسیت و ترغیب مردم را ایجاد کنیم. هفته تربیت‌بدنی را آغاز سال ورزش تخصصی می‌دانیم. برنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی را داریم که هر کدام برنامه ویژه‌ای دارند. رویکرد ما در آن‌جا همگانی کردن ورزش‌هاست. محوریت ما در حوزه ادارات کل و ستاد، نگاه به همگانی داریم و سایر دستگاه‌های حاکمیتی نیز در برنامه‌های ما جای دارند. شعارمان در این هفته نیز ایران تندرست، هم‌دل و قوی لحاظ شده.

,

سرپرست معاونت توسعه ورزش همگانی با اشاره به اینکه ورزش همگانی ارتباطی تنگاتنگ با ورزش قهرمانی دارد، درباره برنامه هایش گفت: با توجه به زمان محدود پذیرش مسئولیت، تلاش کردیم با نشان‌دار کردن برنامه‌ها از فدراسیون‌ها حمایت کنیم. اعطای اعتبارات منوط به اجرای برنامه هاست ولی اجرا و نظارت آن زمان خواهد برد. دوگانه همگانی-قهرمانی برای ورزش ضرر دارد و این دو مکمل هم هستند. یکی توسعه یابد، دیگری هم پیشرفت می‌کند. همگانی کردن ورزش، منظور تخصصی است. برنامه استفاده از ظرفیت تمام فدراسیون‌ها را داریم، برجسته‌سازی یک فدراسیون خاص به نفع ورزش همگانی نیست. عنوانی داشتیم به عنوان زنگ ورزش، ۷ تا ۸ صبح و ۷ تا ۸ شب. هدف این بود تمام مجموعه‌های ورزشی دولتی در اختیار مردم با تخفیف خوب قرار بگیرد. اجراسازی این برنامه خیلی کار سختی خواهد بود اما در دستورکار قرار گرفته و وزیر قول آن را داده.

,

کلهر در پاسخ به پرسش خبرنگار دانا درباره برنامه ریزی برای استفاده مردم از فضاهای ورزشی بیان کرد: عنوان برنامه زنگ ورزش به تصویب رسیده اما در کوتاه مدت ممکن نیست. جزو اولویت‌های اصلی ماست و در صحبت با شرکت توسعه هم موافقت شده. مشکل اما فقط وزارت ورزش نیست، بسیاری از مجموعه‌های ورزشی قفل شده و در اختیار ما هم نیست. باید مطالبه‌گری رخ بدهد تا فضا برای انتفاع مردم شکل بگیرد. مسئولین هم در این باره دغدغه دارند اما برخی مسائل اجرایی باعث شده تا آن‌ها به ثمر ننشیند. حدود ۲۵ درصد بودجه عمومی را صرف درمان می‌کنیم اما کم‌تر از یک درصد آن را برای ورزش هزینه می‌کنیم که حرکت وارونه‌ای شکل گرفته.

, کلهر در پاسخ به پرسش خبرنگار دانا درباره برنامه ریزی برای استفاده مردم از فضاهای ورزشی بیان کرد: عنوان برنامه زنگ ورزش به تصویب رسیده اما در کوتاه مدت ممکن نیست. جزو اولویت‌های اصلی ماست و در صحبت با شرکت توسعه هم موافقت شده. مشکل اما فقط وزارت ورزش نیست، بسیاری از مجموعه‌های ورزشی قفل شده و در اختیار ما هم نیست. باید مطالبه‌گری رخ بدهد تا فضا برای انتفاع مردم شکل بگیرد. مسئولین هم در این باره دغدغه دارند اما برخی مسائل اجرایی باعث شده تا آن‌ها به ثمر ننشیند. حدود ۲۵ درصد بودجه عمومی را صرف درمان می‌کنیم اما کم‌تر از یک درصد آن را برای ورزش هزینه می‌کنیم که حرکت وارونه‌ای شکل گرفته.,

سرپرست معاونت توسعه ورزش همگانی درباره صرف بودجه همگانی در فدراسیون ها برای امور غیر تاکید کرد: از جهت صرف بودجه مربوط به همگانی‌سازی تنها ۲۰ درصد توسط فدراسیون‌ها صرف می‌شود. بخشی از آن نیز در قالب کار فرهنگی خرج شده که تکلیف آن مشخص نیست. باید سهم فدراسیون‌های تخصصی را از همگانی‌سازی ورزش تخصصی بیش‌تر کنیم.

,

وی با اشاره به اهمیت ورزش همگانی بانوان گفت: محور ورزش بانوان چالش و حساسیت بالایی دارد که پیامدهای بالایی خواهد داشت. عنوان برنامه برای حوزه، متناسب‌سازی فضاهای ورزشی‌ست. الگو آن نیازمند یک پکیج اجرایی خواهد بود.

,

سرپرست معاونت توسعه ورزش همگانی درباره همگانی شدن ورزش در روستاها نیر گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در ورزش روستایی، عدم وجود الگوی ورزش بومی روستایی‌ست. ورزش‌هایی که در روستا فعال شده، تناسبی با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن‌ها ندارد و باید اصلاح رویکرد صورت بگیرد تا با مشارکت مردم بومی سرانه افزایش یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه