اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

ضرورت ورود دستگاه های نظارتی به فرار مالیاتی ۱۰۲هزار پزشک و وکیل/ جُدابافتگی در تار و پود حس مشترک «نظام‌ پزشکی» و «کانون‌ وکلا»

ضرورت ورود دستگاه های نظارتی به فرار مالیاتی ۱۰۲هزار پزشک و وکیل/ جُدابافتگی در تار و پود حس مشترک «نظام‌ پزشکی» و «کانون‌ وکلا»
طبق گزارش تفریغ بودجه سال گذشته دیوان محاسبات از از میان مشمولین پزشک و وکیل که طبق نص صریح قانون باید در سامانه مالیاتی ثبت نام کنند تنها یک سوم ثبت نام کرده و دو سوم آنها یعنی‌ ۶۵ درصد از مشمولان دومرتبه از تمکین به این قانون سرباز زده اند که جا دارد دستگاه های نظارتی به این موضوع ورود کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از معضلات سازمان امور مالیاتی کشور که در طول سالیان گذشته دولت های مختلف و حتی سایر قوا نتوانستند در رفع آن کاری از پیش ببرند؛ اخذ مالیات از دو شغل پر در آمد کانون وکلا و سازمان نظام پزشکی بوده و هست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

هر بار که عزمی در این راستا جزم می شد پزشکان و وکلای دینفع با توجیه هایی بی اساس از گردونه این بازی کناره گرفته و از مطالبات متولیان امور شانه خالی می کردند.

,

 

,

در نهایت با تصویب قانون سازمان امور مالیاتی موظف به اجرای آن شد. این سازمان در روز 14 مرداد 1398جزییات راه‌اندازی سامانه فروشگاهی پزشکان را تشریح کرد و در این باره طی اطلاعیه ای اعلام کرد: به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

, قانون سازمان امور مالیاتی, 14 مرداد 1398, به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.,

 

,

بر این اساس کلیه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلف شدند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداده ماه ۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

, بر این اساس کلیه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلف شدند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداده ماه ۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی , https://tax.gov.ir, https://tax.gov.ir, مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.,

 

,

, ,

, ,

اما در این میان پزشکان باز از ثبت نام در سامانه مذکور و تمکین به این قانون سر باز زدند و درخواست به تعویق انداختن زمان ثبت نام را داشتند.

,

علی رستم‌پور مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری باحضور در گفتگوی 18:30 شبکه خبر بابیان اینکه الزام ثبت کارتخوان از 22 مرداد به 15 شهریور 98 تغییر کرده است، گفت: بنا به درخواست سازمان نظام پزشکی استفاده از کارتخوان متصل به سازمان امور مالیاتی در مطب پزشکان، به نیمه شهریور موکول شد و از ابتدای مهر 98 اعمال و محاسبه می شود.

, علی رستم‌پور مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری, علی رستم‌پور ,

 

,

, ,

 

,

شبکه خبر در گفت و گو با نماینده سازمان نظام پزشکی علت این کوتاهی را در شامگاه 22 مرداد ماه 98 جویا شد. محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر می گوید: یکی از علت های درخواست تمدید ثبت کارت خوان پزشکان از 22 مرداد به 15 شهریور 98 آماده نبودن زیر ساخت های شرکت های ارائه خدمات پرداخت بود.

, نماینده سازمان نظام پزشکی, , محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی, محمد جهانگیری,

 

,

جهانگیری با بیان اینکه جامعه پزشکان پیشگام شفاف سازی نظام امور مالیاتی کشور است، گفت: بیش از 95 درصد از پزشکان براساس اظهار نامه های خود موافق با شفاف سازی میزان درآمدها و پرداخت مالیات بودند.

, بیش از 95 درصد از پزشکان براساس اظهار نامه های خود موافق با شفاف سازی میزان درآمدها و پرداخت مالیات بودند., بیش از 95 درصد از پزشکان براساس اظهار نامه های خود موافق با شفاف سازی میزان درآمدها و پرداخت مالیات بودند.,

, ,

اما در نهایت قاطبه پزشکان در نهایت به قانون استفاده از دستگاه های کارت خوان در مطب ها و مراکز بهداشتی و پزشکی تمکین نکردند. م کانون وکلا هم به بهانه های واهی از جمله اینکه شغل وکالت را نمی توان مانند مشاغل دیگر به حساب اورد ؛ چرا که این شغل در آمد مشخصی ندارد و اختساب مالیات با مشکل مواجه خواهد شد و قص علی هذا....

,

 

,

گزارش تفریغ بودجه سال 99 دیوان محاسبات کشور

, گزارش تفریغ بودجه سال 99 دیوان محاسبات کشور, گزارش تفریغ بودجه سال 99 دیوان محاسبات کشور,

حجت موجه تمکین نکردن این دو صنف از نص صریح قانون در گزارش تفریغ بودجه سال 99 دیوان محاسبات قابل استناد است که می گوید: 65 درصد وکلا و مشاغل پزشکی از ثبت نام در سامانه پایانه فروشگاهی امتناع کردند.

,

 

,

در بخشی از گزارش تفریغ بودجه سال 99 که اخیرا از سوی دیوان محاسبات کشور منتشر شده آمده: بر اساس بند (ز) تبصره (۶)، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده مکلف بوده اند از ابتدای سال ۱۳۹۹ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

, بر اساس بند (ز) تبصره (۶)، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده مکلف بوده اند از ابتدای سال ۱۳۹۹ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.,

 

,

همزمان با جنب و جوشی که در سازمان نظام پزشکی پدیدار شد، ایضا در قانون بودجه بند "ز" تبصره ۶ تاکید شد وکلا هم مانند سایر مشاغل دیگر باید از پایانه‌های فروش یا دستگاه کارتخوان استفاده کنند.

, ، ایضا در قانون بودجه بند "ز" تبصره ۶ تاکید شد وکلا هم مانند سایر مشاغل دیگر باید از پایانه‌های فروش یا دستگاه کارتخوان استفاده کنند.,

 

,

وحید عزیزی کارشناس مالیاتی و تحلیلگر روز هشتم مهر ماه سال 99 در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به  وضع قانون مالیات از وکلا می گوید: «اخیرا  دولت این موضوع  را به صورت جدی پیگیری می کند و تنها در رابطه با وکلا نیست؛  بلکه اصناف دیگر هم که درآمد بالایی دارند و تا به حال به دلیل ضعف قانون و عدم وجود زیرساخت‌های لازم مالیات شان وصول نشده است.»

, وحید عزیزی کارشناس مالیاتی و تحلیلگر , وحید عزیزی , «اخیرا  دولت این موضوع  را به صورت جدی پیگیری می کند و تنها در رابطه با وکلا نیست؛  بلکه اصناف دیگر هم که درآمد بالایی دارند و تا به حال به دلیل ضعف قانون و عدم وجود زیرساخت‌های لازم مالیات شان وصول نشده است.»,

 

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: «رئیس سازمان امور مالیاتی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که ۳۰۰ هزار میلیارد را در کشور شناسایی شدند که از این آمار ۳۰۰۰ نفر را وکلا شامل می‌شد که مودی مالیاتی هم نبوده و پرونده مالیاتی هم نداشتند. اخذ مالیات حق هزینه آن‌ها رقم بالایی است. وکلا درآمد بالایی دارند و به نظر می‌رسد تا به حال قانون متقن و مالیاتی متناسب با درآمدشان پرداخت نکردند.»

, «رئیس سازمان امور مالیاتی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که ۳۰۰ هزار میلیارد را در کشور شناسایی شدند که از این آمار ۳۰۰۰ نفر را وکلا شامل می‌شد که مودی مالیاتی هم نبوده و پرونده مالیاتی هم نداشتند. اخذ مالیات حق هزینه آن‌ها رقم بالایی است. وکلا درآمد بالایی دارند و به نظر می‌رسد تا به حال قانون متقن و مالیاتی متناسب با درآمدشان پرداخت نکردند.»,

 

,

با این اوصاف دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال 99 راجع به این بخش بیان می‌کند: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفاد حکم این بند را در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵ به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ابلاغ نموده و نظارت بر روند اجرای آن را به دانشگاه‌های مذکور محول نموده است. در بخشنامه مورخ ۱۳۹۹/۸/۱۴ معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه نیز موضوع استفاده وکلای دادگستری از پایانه های فروشگاهی تحت عنوان تکلیف، مورد تأکید قرار گرفته است.

, وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفاد حکم این بند را در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵ به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ابلاغ نموده و نظارت بر روند اجرای آن را به دانشگاه‌های مذکور محول نموده است. در بخشنامه مورخ ۱۳۹۹/۸/۱۴ معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه نیز موضوع استفاده وکلای دادگستری از پایانه های فروشگاهی تحت عنوان تکلیف، مورد تأکید قرار گرفته است.,

 

,

نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که از تعداد ۱۵۵ هزار ۵۷۲ نفر مشمولین شناسایی شده، صرفا تعداد ۵۴ هزار ۴۹۰ نفر معادل ۳۵ درصد مشمولین در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده‌اند، همچنین ۱۰۱ هزار ۸۲ نفر نیز ثبت نام نکرده‌اند که ۶۵ درصد می‌شود لازم به توضیح است انجام ثبت نام مذکور به منزله استفاده از پایانه های فروشگاهی نیست.

, از تعداد ۱۵۵ هزار ۵۷۲ نفر مشمولین شناسایی شده، صرفا تعداد ۵۴ هزار ۴۹۰ نفر معادل ۳۵ درصد مشمولین در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده‌اند، همچنین ۱۰۱ هزار ۸۲ نفر نیز ثبت نام نکرده‌اند که ۶۵ درصد می‌شود لازم به توضیح است انجام ثبت نام مذکور به منزله استفاده از پایانه های فروشگاهی نیست. , از تعداد ۱۵۵ هزار ۵۷۲ نفر مشمولین شناسایی شده، صرفا تعداد ۵۴ هزار ۴۹۰ نفر معادل ۳۵ درصد مشمولین در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده‌اند، همچنین ۱۰۱ هزار ۸۲ نفر نیز ثبت نام نکرده‌اند که ۶۵ درصد می‌شود لازم به توضیح است انجام ثبت نام مذکور به منزله استفاده از پایانه های فروشگاهی نیست. ,

 

,

حرف آخر

, حرف آخر , حرف آخر ,

 

,

, , , ,

 

,

با این وجود سوال مهمی که به ذهن متبادر می شود این است که چرا درست همان گروه از پزشکان و وکلایی که در آمد بالایی نسبت به سایر مشاغل دارند به این قانون تمکین نکرده اند؟ آنها اگر مجبور به استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب ها و مراکز کار خود شوند چه حقایقی روشن خواهد شد؟ اگر درآمد آنها مانند سایر پزشکان مبتنی بر اصول و اساس قانونی سازمان ها و اتحادیه های ذیربط است، چرا باید از پرداخت مالیات در هراس باشند؟

,

 

,

بهر حال اگر هیچ یک از افراد جامعه در جریان نباشند دو صنف تحصیل کرده «پزشک» و «وکیل» باید بدانند که پرداخت مالیات در کشورهای پیشرو دنیا موجب تجدد و پیشرفت و روزآمدی خواهد شد و دریافت بخشی از درآمد حاصله مشاغل تنها معطوف به کشور ما، یا یک دولت و حکومت خاص نیست؛ چرا که در تمام کشورهای دنیا پرداخت و دریافت مالیات رویه ای معمول و متعارف است که در واقع در زیر بخش وظایف ملت به دولت تعریف شده است.

,

 

,

چگونه میتوان انتظار داشت که ماهیانه بخشی از حقوق و دستمزد تمام اصناف و مشاغل، حتی مشاغلی چون پاک بان های شریف شهرداری که در آمدی جزئی دارند، ذیل عنوان مالیات کسر و به خزانه دولت واریز شود؟ اما در مقابل مشاغلی چون پزشکی و وکالت؛ ( بطور خاص پزشکان و وکلایی که منظور نظر این نوشتارند و به قانون اخذ مالیات و نصب کارتخوان در محل کار خود تمکین نکرده اند) همواره قوانین را دور زده و از پرداخت مالیات شانه خالی کنند؟

,

بااین وجود به نظر می رسد که نهادها و دستگاه های نظارتی به این موضوع لاینحل و بر زمین مانده ورود کنند و در برخورد با وکلا و پزشکانی که خود را تافته جدا بافته دانسته و از موقعیت شغلی خود سوء استفاده می کنند برخورد کنند تا این گمان به ذهن سایر افراد جامعه خطور نکند که قانون برای چنین افرادی امتیازهای ویژه ای قائل است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه