اخبار داغ

حال ناخوش یاقوت سرخ؛

کرم گلوگاه، آفتی که به جان انار «تنگ سیاب» افتاد/بزرگترین انارستان ایران در خطر نابودی

کرم گلوگاه، آفتی که به جان انار «تنگ سیاب» افتاد/بزرگترین انارستان ایران در خطر نابودی
امسال در حالی کار برداشت انار از بزرگترین انارستان ایران آغاز شده است که حال یاقوت سرخ خوش نیست و کرم گلوگاه نفس باغات را گرفته و کشاورزان را ناامید کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، استان لرستان دارای سه هزار هکتار باغات انار بوده و ۱۷۰۰ هکتار متمرکز مربوط به منطقه «تنگ سیاب» بخش کوهنانی از توابع شهرستان کوهدشت است که همه‌ساله در اواخر مهرماه زمان برداشت این محصول آغاز می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

کرم گلوگاه، از مهم‌ترین آفات محصول انار به شمار می‌رود و موجب خسارت و کاهش کمیت و کیفت چشمگیر برخی باغات شده است که اگر با آن مبارزه نشود انارستان را به نابودی می‌کشاند.

,

کلیپی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شد حکایت از اوضاع ناخوش‌احوال باغداران «تنگ سیاب» نسبت به آفت کرم گلوگاه را دارد که به جان انارستان افتاده است و از مسئولان ذی‌ربط طلب کمک و یاری دارند.

,

, ,

ایجاد تورهای آموزشی و ترویجی

, ایجاد تورهای آموزشی و ترویجی, ایجاد تورهای آموزشی و ترویجی,

آدینه وند، باغدار انارستان «تنگ سیاب» در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: درزمینهٔ مبارزه با آفت کرم گلوگاه بایستی جهاد کشاورزی شهرستان تورهای آموزشی و ترویجی مناسبی برگزار کند.

,

وی افزود: این تورها بایستی به شکلی باشد که باغداران در انارستان‌های سایر نقاط کشور حضور یابند و از روش‌های مبارزه با آفات به‌صورت میدانی آگاهی پیدا کنند.

,

این باغدار انارستان «تنگ سیاب» عنوان کرد: با توجه به اینکه باغات انار سیاب در منطقه‌ای مستعد و دارای پتانسیل بالا قرار دارند به نوع خود مرغوب‌ترین محصول را وارد بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌کند.

,

نصب تله فرمونی دلتا برای ردیابی آفت کرم گلوگاه

, نصب تله فرمونی دلتا برای ردیابی آفت کرم گلوگاه, نصب تله فرمونی دلتا برای ردیابی آفت کرم گلوگاه,

محسن ضرونی، کارشناس کشاورزی و مبارزه با آفات در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از ابزارهای مفید مبارزه با کرم گلوگاه در باغات انار نصب تله فرمونی دلتا است.

,

, ,

وی افزود: اساس کار آن با فرمون است به‌طوری‌که فرمون حشره ماده را در این تله قرار می‌دهیم و زمانی که پروانه‌های کرم گلوگاه انار به‌وسیله این فرمون جلب شده و به اطراف آن می‌آیند توسط چسبی که موجود در تله است، گرفتار می‌شوند.

,

کارشناس کشاورزی و مبارزه با آفات عنوان کرد: به‌وسیله تله فرمونی دلتا می‌توان زمان ظهور پروانه کرم گلوگاه را جهت ردیابی و مبارزه با آن مشخص کرد.

,

, ,

پیش ‎بینی برداشت ۵۰ هزار تن انار از باغات کوهدشت

, پیش ‎بینی برداشت ۵۰ هزار تن انار از باغات کوهدشت, پیش ‎بینی برداشت ۵۰ هزار تن انار از باغات کوهدشت,

محمدتقی امرایی، رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: آفت کرم گلوگاه که آفتی همگانی است و در تمام انارستان‌های سطح کشور وجود دارد موجب آلودگی انار و بروز مشکلاتی برای باغات شده است.

,

وی با اشاره به مبارزه با کرم گلوگاه به شیوه‌های سنتی، شیمیایی و طبیعی، افزود: رهاسازی زنبور تریکوگراما، نصب تله، مبارزه بیولوژیکی و … ازجمله مبارزات طبیعی به شمار می‌رود و در مبارزات شیمیایی استفاده از سموم زمان خاصی را می‌خواهد که در پیام‌های ترویجی به باغداران اعلام‌شده است.

,

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت با اشاره به خسارات ۱۰ درصدی کرم گلوگاه به انارستان «تنگ سیاب»، عنوان کرد: رعایت بهداشت کف باغ در راستای مبارزه با این آفت بسیار مهم است به‌طوری‌که اگر یکی از باغاتی که در کنار هم قرار دارد این قضیه را رعایت نکند با رشد کرم گلوگاه موجب سرایت آن نیز به سایر باغات می‌شود.

,

, ,

وی تصریح کرد: بهترین و به‌روزترین روش مبارزه با آفت کرم گلوگاه، نصب تله فرمونی در باغات و بهداشت کف باغ است که از همه‌چیز مهم‌تر است، باغدار بایستی با مدیریت مزرعه باغی خود و چاله‌ای که در کنار باغ دارد، میوه‌های آسیب‌دیده را دفع کند.

,

امرایی با اشاره به اینکه در مبارزه با آفات، جهاد کشاورزی تخصیص اعتباری ندارد، گفت: در راستای مبارزه با آفات، جهاد کشاورزی شهرستان با حضور کارشناسان، کلاس‌های ترویجی زیادی برای باغداران برگزار نموده است و به‌صورت پایلوت نیز روش‌هایی میدانی، در برخی باغات اجرایی کرده و نتیجه مثبت داده است که در این راستا نیازمند مشارکت باغداران هستیم.

,

, ,

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت بیان کرد: درزمینهٔ کیفیت انار نیز باغاتی که دارای ارتفاع کمتری از سطح دریا هستند نوع خاک آن برای کاشت انار مناسب‌تر بوده چراکه عوامل محیطی نیز در این محصول تأثیرگذار است.

,

امرایی با اشاره به اینکه امسال کوهدشت بالاترین تولید را درزمینهٔ انار دارد، گفت: پیش‌بینی برداشت انار برای امسال بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تن بود ولی این احتمال دارد که این مقدار به ۶۰ هزار تن نیز افزایش یابد.

,

به گزارش سفیرافلاک، کرم گلوگاه یکی از خطرناک‌ترین آفات باغات انار  بوده که یکی از مؤثرترین روش‌های مبارزه با آن، رعایت بهداشت کف باغ است که بایستی با جدیدت توسط تمام باغداران رعایت شود و جهاد کشاورزی نیز با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی و ارائه تسهیلات مناسب، کمک حال باغداران در این راستا باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه