اخبار داغ

مقابله با کانون‌های ریزگرد؛

وقتی منابع طبیعی البرز ناجی ۳ هزار اصله تاغ در یک پروژه گازرسانی شد/ بیابان‌زدایی ۱۲ هزار هکتاری برای ایجاد اکوسیستم پایدار در نظرآباد و اشتهارد

وقتی منابع طبیعی البرز ناجی ۳ هزار اصله تاغ در یک پروژه گازرسانی شد/ بیابان‌زدایی ۱۲ هزار هکتاری برای ایجاد اکوسیستم پایدار در نظرآباد و اشتهارد
کاهش مخاطرات زیست محیطی در کانون های ریزگرد از ثمرات بیابان زدایی خواهد بود، چرا که مناطق بیابانی اقلیم شکننده ای دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، اجرای پروژه های بیابان زدایی در کانون های ریزگرد، یکی از اقداماتی بوده که در طی سال های اخیر توسط منابع طبیعی انجام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
کاشت گونه های سازگار با اقلیم منطقه در اشتهارد و نظرآباد و ۱۲ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در طول ۴ سال گذشته از جمله این فعالیت ها است.
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ اقدامات مذکور نقش قابل توجهی در کاهش دامنه سطح مناطق بیابانی داشته است.
,
 
,
حامد فرضی ادامه داد: تاثیر بیابان زدایی اشتهارد و نظرآباد در ایجاد اکوسیستم پایدار موثر بوده و افزایش سطح پوشش گیاهی در تاغ زارها شکل گرفته است.
,
 
,
البته کاهش مخاطرات زیست محیطی در کانون های ریزگرد هم از ثمرات بیابان زدایی خواهد بود، چرا که مناطق بیابانی اقلیم شکننده ای دارند.
,
 
,
, ,
 
,
بی توجهی به آنها توسعه و سرعت بخش های بیابانی را به دنبال دارد، موضوعی که رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی البرز به آن اشاره می کند.
,
 
,
مجید رحمانی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ طی دو مرحله مطالعات در اشتهارد و نظرآباد صورت گرفته است که مرحله نخست آن به دهه ۷۰ باز می گردد.
,
 
,
وی ادامه داد: فاز دوم مطالعات جامع آبخیزداری در سال ۹۲ آغاز و سال ۹۵ عملیات اجرایی آن شروع شد، مقابله با بیابان زایی با کاشت گونه های مساعد کلید خورد.
,
 
,
رحمانی اظهار داشت: آتریپلکس، تاق و قره داغ و درمنه از جمله گونه هایی بودند که در منطقه کاشت شد و طی مدت زمان ۳ سال این عملیات اجرایی به سرانجام رسید.
,
 
,
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی البرز هم اقدامات بیابان زایی را الگویی برای کشور دانست و گفت: خط انتقال گاز در گذشته از تاغ زارها عبور می کرد.
,
 
,
مهدی فتحی ادامه داد؛ در صورت اجرای عملیات مذکور ۳ هزار اصله درخت تاغ از بین می رفت اما با رایزنی های صورت گرفته با شرکت گاز البرز خط انتقال جدید جایگزین شد.
,
 
,
وی اظهار داشت: با توجه به اشرافی که در منطقه داشتیم، علی رغم اصرار مشاور، خط جدید معرفی شد تا کمترین خسارت به منابع طبیعی وارد شود.
,
 
,
در خاتمه باید گفت؛ منابع طبیعی هرگز مانع اجرای پروژه های عمرانی نمی شود اما باید حداقل خسارت را به همراه داشته باشد تا به محیط زیست و گونه های گیاهی آسیب وارد نشود.
 
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه