اخبار داغ

به‌د‌نبال بی‌مهری به آثار هویتی مشهد بررسی شد؛

چوب حراج به یک اثر باستانی مشهد به قدمت ۱۰۰ سال/ چرا «خانه سالاری» موزه پزشکی نمی‌شود؟!

چوب حراج به یک اثر باستانی مشهد به قدمت ۱۰۰ سال/ چرا «خانه سالاری» موزه پزشکی نمی‌شود؟!
به‌د‌نبال بی‌مهری به آثار هویتی مشهد در چندین سال گذشته، فروش «خانه سالاری» با قدمت ۱۰۰ ساله و متعلق به معتمدالحکما که اولین پزشک مدرن مشهد بوده مطرح شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ آثار هویتی و تاریخی شهر مشهد و تخریب آن‌ها در امتداد برخی ساخت و سازها و توسعه شهری موضوعی است که در سال بارها شاهد ان هستیم که به گفته بسیاری از کارشناسان. این روند نامبارک از اوایل دهه ۸۰ و با اجرای طرح طاش در اطراف حرم آغاز شد. چندروزی هست که اعلان فروش خانه تاریخی سالاری بر سردرِ این بنای ۱۰۰ ساله در پشت باغ نادری مشهد نصب شده است و سایه تخریب بر سر یکی از خاص‌ترین بنا‌های تاریخی مشهد (از نظر نوع معماری سردر) سنگینی می‌کند و میراث دوستان مشهدی نگران اند که نکند این خانه هم به بلایی که بر سر خانه‌های حناساب و کوزه کنانی و سایر بنا‌های تاریخ آمد دچار شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

خانه تاریخی سالاری با تاریخ پزشکی در شهر مشهد پیوند خورده است. اولین مالک این بنا و کسی که دستور ساخت آن را داد، دکتر حسین سالاری، ملقب به معتمدالحکماست که بنابر نقل مشهور اولین پزشک مدرن مشهد به شمار می‌رفت.

,

, ,

در همین رابطه رضا سلیمان نوری، کارشناس ارشد ایران‌شناسی و خراسان‌ پژوه در گفت‌وگو با صبح توس، ضمن اشاره به خبر فروش خانه تاریخی سالاری در مشهد اظهار کرد: خانه تاریخی سالاری در مشهد جزو آثار ثبت شده ملی ایران است و مالک خانه مدعی شده به دلیل اینکه اثر ثبت نشده امکان فروش وجود دارد و ظاهراً از موضوع ثبت بنا اطلاعی نداشته است که در پی این موضوع به صورت رسمی به مالک ثبت شدن این اثر تاریخی اعلام شده است.

, صبح توس,

دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشتری خانه سالاری

, دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشتری خانه سالاری, دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشتری خانه سالاری,

وی افزود: با توجه به ثبت بنا هر کسی که قرار باشد آن را تخریب کند باید از طریق دیوان عدالت اداری از فهرست ثبت آثار ملی ایران خارج کند.

,

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گذشته خواستار خرید این خانه برای احداث موزه پزشکی مشهد بوده چرا که خاندان سالاری جزو نخستین پزشکان مشهد هستند و دارای سابقه تاریخی پزشکی هستند.

,

وی افزود: با وجود اعلام فروش از سوی خاندان سالاری متولیان امر می‌توانند مجددا با دانشگاه علوم پزشکی وارد مذاکره شوند و طرح احداث موزه پزشکی مشهد اجرایی شود.

,

, ,

سلیمان نوری ادامه داد: در صورت هرگونه آسیب یا تخریب بنا فرد تخریب کننده قانون‌شکن تلقی می‌شود و جرم عام صورت داده و قابلیت برخورد قانونی و قضایی وجود دارد و باید ضمن محکومیت همانند گذشته بازسازی بنا صورت بگیرد..

,

وی با اعلام اینکه از سال ۸۴ این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: برای ماندگاری خانه‌های تاریخی می‌توان کاربری‌های مختلفی از جمله موزه و کتابخانه برای آن تعریف کرد تا این آثار تاریخی برای آینده حفظ شود.

,

خراسان پژوه با اشاره به ضرورت محوریت میراث فرهنگی تصریح کرد: سیستم اداره میراث فرهنگی نهاد بازدارنده نیست و موظف به تلاش برای حفظ آثار تاریخی است و باید مراحل آن طی شود، ثبت ملی شود و چارچوب حفظ کننده بعدی قوه قضاییه است.

,

وی افزود: کالبد اثر تاریخی بر اساس پرونده ثبت ملی باید حفظ شود ولی تعیین نوع کاربری در اختیار مالک است و در صورت بازسازی با نظارت میراث فرهنگی قابل انجام است بر همین اساس از سوی مالک و میراث فرهنگی و گردشگری در موضوع خانه تاریخی سالاری تا این لحظه تخلفی صورت نگرفته است ولی امکان تخلف وجود دارد.

,

مالک فعلی خانه تاریخی سالاری نمی‌تواند آن را اداره کند

, مالک فعلی خانه تاریخی سالاری نمی‌تواند آن را اداره کند, مالک فعلی خانه تاریخی سالاری نمی‌تواند آن را اداره کند,

سلیمان نوری خاطرنشان کرد: روند حفظ خانه تاریخی سالاری در مشهد به مرحله‌ای رسیده که مالک فعلی خانه تاریخی نمی‌تواند آن را اداره کند و بر همین اساس به فروش گذاشته است.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه در این شرایط پیشنهاد ده سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر خرید این خانه تاریخی نیز امروز قابل بررسی است افزود: باتوجه به منفعت مدیریت شهری مجموعه‌هایی که می‌توانند اداره کنند باید آن را تصاحب کنند و بر اساس سابقه تاریخی و خاندان پزشکی این سرزمین بهترین پیشنهاد کارشناسی، در اختیار گرفتن این خانه توسط مجموعه پزشکی یا به صورت هیئت امنایی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه