اخبار داغ

در میزگرد بررسی شد؛

اقتصاد ایران در شوک کرونا/ اصناف و بازاریان متضرران اصلی

اقتصاد ایران در شوک کرونا/ اصناف و بازاریان متضرران اصلی
با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها، اصناف و کسبه لرستان دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، شیوع کرونا سبب شد تا شاهد دگرگونی و تغییرات بسیار زیادی در بخش های مختلف باشیم، این ویروس نوظهور نه تنها در سلامتی افراد رخنه کرد بلکه به دنبال آن بسیاری از فعالیت های اقتصادی کُند شده و مشاغلی هم با شدت همه گیری این ویروس، بی رمق شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

اگرچه در طول این مدت کرونا بر فعالیت های اجتماعی هم اثرگذار بود اما بیشترین خسارت کرونا در بخش اقتصادی رخ داد تا جایی که بسیاری از کسب و کارها کرکره های فعالیت را پایین کشید و خسارت های اقتصادی زیادی را متحمل شدند این در حالی بود که ضرر و زیان ناشی از کرونا بر کسب و کارهای کوچک به قدری بود که بی رمقی در آنها به اوج رسیده است.

,

کسب و کارهایی که مدتهاست کج دار و مریض فعالیت می کنند به طوری که با هر پیک از بیماری کرونا به جز مشاغل گروه یک، مابقی مشاغل مدتی تعطیل شدند تا از شیوع بیماری کاسته شود، کسب و کارهایی که صاحبانشان طی این مدت از شیوع کرونا، بارها و بارها خانه نشین شده اند و روزگار را به سختی طی می کنند.

,

این در حالیست که برخی از واحدهای تجاری استیجاری بوده و در بی رونقی بازار، آخرماه می مانند و دخل هایی خالی و اجاره های سنگین و در نهایت بیکاری و ضرر اقتصادی، ارمغان کرونا برای اصناف بود.

,

, ,

از سوی دیگر گرانی های سرسام آور در این مدت، قدرت خرید مردم را کاهش داده است اما کرونا مزید بر علت شد و با توجه به تاکید فراوان برای در خانه ماندن، کسب و کارهای زیادی اگرچه باز بودند ولی دخل و خرج این اصناف همخوانی نداشت.

,

اما شیوع کرونا کسب و کارهای اینترنتی را رونق داد، کسب و کارهای اینترنتی و سفارش هایی با یک پیام که این نوع خریدها با شیوع کرونا بسیار رواج یافت.

,

۱۹۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونا پرداخت شد

, ۱۹۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونا پرداخت شد, ۱۹۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونا پرداخت شد,

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: براساس مصوبه مقابله با کرونا ۱۴ گروه از مشاغل اعم از صنفی و غیر صنفی مشمول دریافت تسهیلات کرونا شدند و هدف این بود تا با پرداخت تسهیلات بخشی از ضرر و زیان ناشی از کرونا جبران شود.

,

وی افزود: فرصت ثبت نام برای دریافت این تسهیلات تا پایان آذرماه امسال تمدید شده و متقاضیان با مراجعه به سامانه کارا می توانند برای دریافت میزان تسهیلات در نظر گرفته شده اقدام کنند که نرخ سود تسهیلات کرونا ۱۲ درصد و با تنفس دو ماهه و بازپرداخت ۲۲ ماهه است.

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: صاحبان مشاغلی از جمله مراکز تهیه غذای آماده، رستورانها، طباخی، اغذیه فروشی، اماکن گردشگری، هتل ها، مجتمع های جهانگردی، اقامتگاه های بوم گردی، موزه، حمل و نقل درون و برون شهری، دفاتر خدماتی، خشکبار فروشی ها، کیف و کفش و مراکز ورزشی و تفریحی و گلخانه ها از جمله مشاغلی هستند که می توانند در مهلت باقیمانده برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت نام نمایند.

,

آشتاب عنوان کرد: به تعداد کارکنان شاغل در این مکانها تسهیلات کرونا پرداخت می شود و این تسهیلات برای افرادی که چه تحت پوشش بیمه باشند چه نباشند تعلق می گیرد و میزان تسهیلات بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان است.

,

وی بیان کرد: در استان لرستان طی بررسی های صورت گرفته بیش از ۲۸ هزار شغل بر اثر کرونا دچار خسارت و آسیب شدند که عمدتا مشاغل خُرد و کسب و کارهای کوچک بوده که امیدواریم پرداخت این تسهیلات بتواند بخشی از این مشکلات را برطرف نماید.

,

, ,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: براساس ثبت نام مشاغل آسیب دیده از کرونا در سامانه کارا، ۲۸ هزار و ۷۹۵ پرونده با اشتغال ۳۵ هزار و ۳۴۹ نفر برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند که تاکنون ۲۴ هزار و ۶۸۱ پرونده موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

,

آشتاب بیان کرد: در این مدت ۱۹۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان پرداخت شده و حدود چهار هزار پرونده نیز در مراحل بررسی قرار دارند که پس از اتمام، تسهیلات به آنها پرداخت خواهد شد.

,

تالارها بیشترین خسارت کرونا را متحمل شدند

, تالارها بیشترین خسارت کرونا را متحمل شدند, تالارها بیشترین خسارت کرونا را متحمل شدند,

حشمت رحیمی رئیس اتاق اصناف لرستان اظهار داشت: بر اثر کرونا کسب و کارهای زیادی دچار آسیب و خسارت شدند به طوری که در اعمال محدودیت ها، به جز مشاغل گروه یک، مابقی مشاغل طبق تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا مدتی تعطیل شدند.

,

وی افزود: از مهمترین مشاغلی که از ابتدای کرونا تاکنون دچار خسارت های اقتصادی شدند، تالارها بودند چرا که به دلیل عدم برگزاری مراسمات و جلوگیری از تجمع افراد، در وضعیت های قرمز و نارنجی، فعالیت تالارها ممنوع بوده و تنها در شرایط مجاز نیز با نیمی از ظرفیت می توانند فعالیت داشته باشند.

,

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: این در حالیست که بسیاری از تالارها چندین نفر کارگر داشته و تعطیلی آنها سبب بیکاری این افراد و مشکلات اقتصادی و معیشتی شده است.

,

رحیمی بیان کرد: با شیوع کرونا اعلام شد که متضرران کرونا در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات اقدام کنند که دردی از مشکلات اقتصادی اصناف درمان نکرد اما در دولت جدید اعلام شده که از ۶۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به اصناف مختلف و طبق میزان فعالیت و تعداد کارگری که دارند، تسهیلات پرداخت شود.

,

, ,

وی عنوان کرد: البته قرار است که اعطای تسهیلات جدید با تضامین اندک و با تسهیل شرایط پرداخت شود تا بخشی از مشکلات اصناف که در ایام کرونا بیشترین خسارت های اقتصادی را متحمل شده اند، کاسته شود.

,

رئیس اتاق اصناف لرستان خاطرنشان کرد: در هر مقطعی که پیکی جدید از بیماری کرونا رخ داد، بازاریان و اصناف همکاری لازم را داشته و نسبت به تعطیلی مغازه ها اقدام کردند که می طلبد برای جبران خسارت های این قشر، اقدامی صورت گیرد.

,

رحیمی بیان کرد: کسبه نیز با مشکلاتی از جمله هزینه اجاره مغازه، تالار و حقوق کارگران مواجه هستند و همچنان مشاغل زیادی نیز هم اکنون از کرونا آسیب می بینند که نیاز است توجه ویژه ای در این راستا صورت گیرد.

,

وی گفت: شرایط ارائه تسهیلات ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی به تالارداران اعلام شده که ستاد ملی مقابله با کرونا به پیشنهاد اتاق اصناف و به موجب خسارت سنگین تالارداران طی ۱۹ ماهه شیوع کرونا و تعطیلی‌های مکرر این صنف، تسهیلات ویژه‌ای به تالارها و باغ تالارها اختصاص داده که بر اساس متراژ آن‌ها تعیین می شود.

,

رئیس اتاق اصناف لرستان اظهار داشت: مهلت ثبت نام تالارهای متقاضی دریافت تسهیلات از سوی اتاق اصناف شهرستان و ثبت آن در سایت ایرانیان اصناف تا پایان مهر ۱۴۰۰ تمدید شده است.

,

خسارت کرونا به ۵۰ درصد کسب و کارها 

, خسارت کرونا به ۵۰ درصد کسب و کارها , خسارت کرونا به ۵۰ درصد کسب و کارها ,

رضا سپهوند کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با شیوع کرونا، بخش خدمات در کشور بیشترین خسارت را دیدند که هتل ها، تالارها، رستوران ها از جمله آنها بود و متاسفانه طی این مدت با شیوع گسترده این بیماری نیمه تعطیل و تعطیل بودند.

,

وی افزود: موجودیت برخی از کسب و کارها با کرونا به خطر افتاده که با تعطیلی این مراکز خدماتی، نیروهای کار اخراج شده و شرایط مناسبی ندارند اگرچه برنامه هایی برای کمک به رفع مشکلات این کسب و کارها در نظر گرفته شود اما بسیاری از آنها روی کاغذ ماند و نیاز است که برای رونق دوباره در این مراکز اقدامات جدی تری صورت گیرد.

,

, ,

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بسته شدن و تعطیلی کسب و کارها سبب اُفت اقتصادی و رکود اقتصادی می شود و طی دو سال اخیر حدود ۳۰ درصد از حجم اقتصاد کاسته شده است.

,

سپهوند عنوان کرد: به نظر می رسد بیش از ۵۰ درصد کسب و کارها با کرونا دچار ضرر و خسارت اقتصادی شدند و با توجه به کاهش بودجه، توانایی زیادی برای کمک به این مراکز نیست ولی دولت می تواند از بخش های دیگری برای پابرجا بودن آنها اقدام نماید.

,

وی بیان کرد: دولت می تواند در بخش هایی مانند بخشیدن مالیات کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و یا دستگاه های دیگر در راستای بخشش عوارض همکاری نمایند تا مُهر تعطیلی نخوردند و بتوانند مجدد با تعداد نیروهایی که دارند، فعالیت داشته باشند.

,

به هر حال پایان کرونا و بازگشت به روال عادی شرایط کسب و کار مشخص نیست، از این رو ماندگاری بسیاری از کسب و کارها و جلوگیری از افزایش بیکاری افراد مشغول به کار در این مشاغل، منوط به همکاری و برنامه ریزی دستگاه ها است که بتوانند اقداماتی اساسی انجام دهند و کسب و کارهای زمین گیر، دوباره بایستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه