اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

اجازه تبدیل امام زاده سلیمان(ع) اشتهارد به یک بنای فانتزی را توسط اوقاف نمی‌دهیم/ درصدد احیا این اثر ملی - مذهبی با حفظ بافت تاریخی آن هستیم

اجازه تبدیل امام زاده سلیمان(ع) اشتهارد به یک بنای فانتزی را توسط اوقاف نمی‌دهیم/ درصدد احیا این اثر ملی - مذهبی با حفظ بافت تاریخی آن هستیم
فریدون محمدی گفت: در امام‌زاده‌هایی که بنای تاریخی دارند، هیات امنا به بهانه اینکه زیر نظر میراث فرهنگی است با ما همکاری نمی‌کند و معتقد است که میراث فرهنگی باید هزینه کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، طی روزهای اخیر امام جمعه اشتهارد درباره وضعیت نامناسب امام زاده سلیمان (ع) این شهرستان، انتقاد کرد و گفت: "میراث فرهنگی البرز باید پاسخگوی جان و سلامت مردم باشد چرا که این امام زاده در حال تخریب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
به استاندار و مدیر کل اسبق و کنونی میراث فرهنگی اعلام کردیم، امروز هم تذکر می دهیم اگر امام زاده سلیمان تخریب و به مردم آسیب وارد شود میراث فرهنگی استان البرز باید پاسخ بدهد. چندین جای دیوار این مجموعه ریزش کرده است.
,
 
,
علاقه مندان در صدد احیاء بنا هستند اما میراث فرهنگی آن را جز میراث ماندگار می داند و اعلام می کند باید حفظ شود، اگر نیاز به حفاظت دارد برای آن هزینه کنید، وظیفه ما گفتن است، اوقاف و هیات امنای آن پیگیری های لازم را داشته باشند".
,
 
,
برای پیگیری این موضوع، به سراغ مدیر کل میراث فرهنگی البرز رفتیم، فریدون محمدی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: امام زاده سلیمان (ع) اشتهارد در فهرست آثار ملی ثبت شده است و یک بنای قدیمی و تاریخی محسوب می شود.
,
 
,
فریدون محمدی افزود: این بنا باید بر اساس باید بر اساس چارچوب های میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شود، متاسفانه آقباناوقاف به بهانه بازسازی و مرمت درصدد هستند سازه جدید بسازند و به یک بنای فانتزی تبدیل کنند.
,
 
,
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه میراث فرهنگی اجازه این کار را به اوقاف نداده است، آقایان مسئله مذکور را بهانه کرده و میراث فرهنگی را مسئول جان مردم می دانند، ما پیشنهاد دادیم همان هزینه را در اختیار میراث فرهنگی بگذارند تا امام زاده سلیمان با اسلوب قدیمی بازسازی شود.
,
 
,
محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی بودجه ای ندارد، ما این آمادگی را داریم که اگر هیات امنا اعتباری دارند به میراث فرهنگی بدهند تا مرمت و آماده سازی شود چرا که آثار ملی دارای چارچوب خاصی برای احیاء هستند.
,
 
,
وی گفت: در امام زاده هایی که بنای تاریخی دارند، هیات امنا به بهانه اینکه زیر نظر میراث فرهنگی است با ما همکاری نمی کنند و معتقد هستند که میراث فرهنگی باید پول بدهد، اما اگر تاریخی باشد از مردم پول دریافت کرده و آن را بازسازی می کنند.
,
 
,
محمدی هزینه احیاء امام زاده سلیمان (ع) را ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بودجه میراث فرهنگی به اندازه ای نیست که بتواند تمام آثار تاریخی را بازسازی کند، نمی توانیم اجازه دهیم هیات امنا بافت امام زاده سلیمان را به هم بزنند تا به سرنوشت کاروانسرای شاه عباسی دچار شود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه تاکنون شکایتی از میراث فرهنگی نشده و ما هم از کسی شکایت نداریم، اظهار داشت: امسال برای مرمت امام زاده سلیمان (ع) اعتباراتی در نظر گرفته ایم و امیدواریم هیات امنا، امام جمعه اشتهارد و مردم ما را برای بازسازی آن یاری کنند.
,
 
,
بنای امامزاده سلیمان (ع) در ۶ کیلومتری شرق اشتهارد در کنار جاده کرج- اشتهارد قرار دارد و مردم محلی قدمت این بنا را از دوران صفوی و نوادگان امام موسی کاظم (ع) می دانند و از زیارتگاه های مشهور منطقه محسوب می‌شود. این اثر ۱۰ دی ۱۳۸۱ به عنوان آثر ملی ثبت شد.

 
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه