اخبار داغ

رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران:

تیشه مشکلات معیشتی بر ریشه درختان جنگلی/ رفع مشکلات اقتصادی؛ مهم‌ترین راهکار در حفظ جنگل‌ها

تیشه مشکلات معیشتی بر ریشه درختان جنگلی/ رفع مشکلات اقتصادی؛ مهم‌ترین راهکار در حفظ جنگل‌ها
هومان خاکپور گفت: راه احیای این جنگل‌ها این است که به‌صورت طبیعی معیشت‌هایی را در مناطق جنگلی ایجاد کنیم تا مردم مجبور نباشند به لحاظ نیازهای معیشتی که دارند به سمت زراعت در زیر درختان جنگلی بروند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هومان خاکپور رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مردم روستاها برای اینکه معیشت‌شان تامین شود، به زراعت در زیر درختان جنگلی روی می‌آورند.
 
وی با اشاره به اینکه راه احیای این جنگل‌ها این است که به‌صورت طبیعی معیشت‌هایی را در مناطق جنگلی ایجاد کنیم تا مردم مجبور نباشند به لحاظ نیازهای معیشتی که دارند به سمت زراعت در زیر درختان جنگلی بروند تصریح کرد: ایده‌آل‌ترین راهکار این است که به جنگل فرصت دهیم و با دخالت نکردن در آن، جنگل به شرایط طبیعی برگردد.
 
خاکپور ادامه داد: به این ترتیب باید وقتی ما وارد جنگل می‌شویم از یک تنوع سنی بین نهال تا درختان کهن‌سال مواجه شویم، بدان معنا که جنگل در شرایط طبیعی خود قرار گیرد و بتواند نهال‌ و درختان جدید و نهایتا یک شادابی در جنگل ایجاد شود.
 
 رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این حقیقت را باید پذیرفت که در شرایط کنونی در مناطق روستایی و جنگلی با مشکل معیشت مواجه هستیم، یعنی امکان اینکه برای تمامی مردم مناطق جنگلی شغل ایجاد کنیم و هم‌زمان این افراد از دخالت در عرصه‌های جنگلی صرف نظر کنند در شرایط واقعی امکان‌پذیر نیست.
 
وی تاکید کرد: در آرمان ما این است که جنگل صرفا خدمات اکوسیستمی و محیط زیستی خودش را ارائه دهد، اما باید برویم به سمت راهکارهایی که از طریق آن هم جنگل بتواند شرایط طبیعی را طی و شادابی خود را بدست آورد و هم مشکلات معیشتی مردم برطرف شود.
 
خاکپور گفت: در شرایط فعلی اگر فضای حاکم بر جنگل‌ها را مقایسه کنیم یک بازی باخت باخت بین مردم و طبیعت است، ازطرفی مردم معیشت پایداری در جنگل‌ها ندارند و از طرف دیگر جنگل درحال نابودی بوده، بنابراین رویکرد واقعی این است که به سمت این برویم که روش این بازی را تغییر داده و از باخت باخت تبدیل به بازی برد برد کنیم.
 
وی ادامه داد: باید هم مشکلات معیشتی مردم حل و معیشت پایدار داشته باشند و هم جنگل فرصت احیای خود را پیدا کند.
 
رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ایجاد رویکردی مشترک، اجماع عمومی و ایجاد یک هم‌دلی بین مردم و مسئولان را در این زمینه راه‌گشا عنوان و خاطرنشان کرد: به این ترتیب می‌توان به آن آرمانی که جنگل به حال خود گذاشته و بازسازی شود دست یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه