اخبار داغ

مسیر دشوار کسب و کار هنرمندان صنایع دستی؛

وقتی قدر دسترنج زنان هرمزی با رفتن برق می‌پرد!/ گوشه چشم ساحل نشینان به صادرات زینت های خلیج فارس؛ به شرط حمایت

وقتی قدر دسترنج زنان هرمزی با رفتن برق می‌پرد!/ گوشه چشم ساحل نشینان به صادرات زینت های خلیج فارس؛ به شرط حمایت
موقعیت های اقتصادی خلیج فارس و صنایع دستی دریا محور فرصت هایی طلایی برای مردمان جنوب کشور به شمار می رود که با حمایت از هنرمندان بومی می توانند به درستی شکوفا شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ سفر به جزایر ایران حال و هوای خاصی را به انسان هدیه می بخشد، استان هرمزگان نیز با توجه به موقعیت استراتژیکی و ژئوپلوتیکی‌اش از جزایر مختلفی بهره مند است.

محمدامین عالی پور یکی از خبرنگاران شبکه اطلاع رسانی هرمز برای ماجراجویی دیگر، یکی از زیباترین جزایر ایران را انتخاب کرده است، جزیره ای که قدمت حضورش در عرصه تاریخی کشور به قرن های پیش بر می گردد و مردمانش همیشه الگویی برای دیگر انسان ها بوده اند.

مردمان این جزیره در تاریخ  سازی ایران اسلامی نقش بسزایی داشته اند و حتی در دوران دفاع مقدس و آغاز جنگ نفتکش ها مدافعان خلیج فارس به شمار می روند.

اعتقادات مذهبی و عشق و ارادت به ائمه اطهار(ع) در میان مردم این جزیره کوچک بسیار زیبا همیشه جاری بوده است و آمار شهدای این جزیره نسبت به جمعیت سکونتی بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.

بانوان این دیار نیز در دفاع مقدس با پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل رشادت های زیادی را به خرج داده اند و وجود افرادی همچون بانوی شهیده فاطمه نیک به عنوان ام الشهیده این جزیره هویتی تاریخی به زنان این جزیره بخشیده است.

این جزیره بیضی شکل با وجود گنبد های نمکی و کوه های رنگارنگ خدادادی سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سمت و سوی خود جذب می کند. وجود کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود، در میان این کوه‌ها، کوه سرخ رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در تهیه یک غذا به نام «سوراغ»، طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سُس استفاده می‌کنند.

حضورمان در این جزیره زیبا بیش از پیش برایمان جذاب تر می شود چرا که وجود شناخته‌شده‌ترین جاذبه این خطه از خلیج نیلگون همیشه فارس دره رنگین‌کمان های آن  نام دارد که با بیش از هفتاد طیف رنگی متفاوت ساخته شده‌است.

پس از گشت و گذار از جاهای مختلف این جزیره به ثقل نقطه گردشگری آن واقع در دره رنگین کمان ها می رسیم، وجود کوه های رنگی متنوع هوش از سر هر توریستی می برد اما وجود چیزی دیگر باعث شده ما مجذوب آن شویم و تمرکز ذهنمی مان نسبت به این همه طبیعت زیبا و خدادای به حاشیه برود.

تا اینجای مطلب دغدغه ذهنی تان را بر این گذاشته اید که این همه تعاریف زیبا آیا به کدام جزیره ایران می توان نسبت داد؟ آری درست حدس زده اید این جزیره دیده‌بان خلیج فارس و محافظ تنگه هرمز است، جزیره ای به بلندای نام زیبای هرمز که این جزیره را به موزه زمین شناسی ایران و جزیره رنگین  کمان ها لقب داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

فعالیت دست فروشان صنایع دستی در سطح جزیره
حضور چند دست فروش در ابتدای ورودی مسیر به کوه های رنگی هرمز و نوع محصولی که برای عرضه به گردشگران بساط کرده بودند چشمان ما را خیره کرد.

صنایع دستی که همه آن از دل طبیعت به دست آمده و بهتر است بگوییم تمام ملزومات شکل دهی آن از دریا روانه بازار کار شده است.

وجود بانوانی توانمند در سطح این جزیره زیبا باعث شده است که از ابتدایی ترین محصولات دریایی بیشترین بازدهی کاری را داشته باشند و صنعتی جدید در حوزه صنایع دستی ایران به ارمغان آورند.

استفاده از صدف های رنگی و ستاره های دریایی و از همه مهم تر الگوسازی برای دست ساخته های طبیعی انواعی از صنایع دستی منحصر به فری را تولید و روانه بازار کرده که در جای خودش منحصر به فرد است اما بانوان هنرمند و کارآفرین این جزیره زیبا با مشکلاتی نیز دست و پنجبه نرم می کنند.

برای تبیین جزئیات اینگونه از مشاغل نو آن هم در این جزیره رنگی با دو بانوی فعال در این زمینه هم کلام می شویم تا از دغدغه هایشان بیشتر مطلع شویم.

, فعالیت دست فروشان صنایع دستی در سطح جزیره, فعالیت دست فروشان صنایع دستی در سطح جزیره,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

تمام صنایع تولیدی محصول دریا است

, تمام صنایع تولیدی محصول دریا است, تمام صنایع تولیدی محصول دریا است,


فاطمه محمدی یکی از بانوان توانمند جزیره هرمز است که قریب به 4 سال متوالی در حوزه صنایع دستی جزیره هرمز فعالیت می کند.

این بانوی خوش رو که متانت و ادب کلامی اش نشان از خون گرمی مردمان این جزیره دارد ما را بیشتر با صنایع دستی که درمجاور کوه های رنگی به معرض نمایش گذاشته است آشنا می کند.

به گفته وی صنایعی دستی که مشاهده می کنید با تلاش صیادان از دریا جمع آوردی شده و پس از طراحی و نقاشی های مختلف با هنر دست به شکل امروزی در آمده است.

محمدی با بیان اینکه روزانه گردشگران زیادی به جزیره هرمز سفر می کنند گفت: وجود چنین صنایع دستی برایشان تازگی دارد و این تنوع باعث می شود به عنوان سوغات جزیره هرمز محصولات ما را خریداری کنند.

بساط بر روی زمین و بهترین استفاده از کم ترین امکانات موجود ما را متحیر ساخته است، امروزه برای جذب مشتری تمامی کاسب کاران به دنبال فضاسازی و دکوراسیون های لوکس هستند اما این بانوان توانمند هنرهای دستی شان زینت بخش مکان کسب و کارشان شده است.

این بانوی هرمزی از مشقت های هم صنفی های خود نیز سخن می گوید و اظهار می کند: صبح ها با وجود سه چرخه ها تمام بساط و لوازم خود را با خود تا این نقطه از جزیره حمل می کنیم و هنگام غروب نیز صنایع دستی مان را به خانه باز می گردانیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

عدم آنتن دهی و نبود کارت خوان سبب کاهش درآمد پایدار

, عدم آنتن دهی و نبود کارت خوان سبب کاهش درآمد پایدار, عدم آنتن دهی و نبود کارت خوان سبب کاهش درآمد پایدار,


محمدی با بیان اینکه نحوه فروش ما فقط به صورت نقدی است گفت: متاسفانه در این نقطه از جزیره به دلیل عدم آنتن دهی دستگاه های کارت خوان پاسخ نمی دهند و ما مجبور هستیم به صورت نقدی فروش داشته باشیم که در روند درآمدی ما نیز تاثیرات منفی داشته است.

وی همچنین از نبود آب  و سرویس بهداشتی مناسب و درخور برای گردشگران در رینگ تفریحی این جزیره خبر داد و خاطرنشان کرد: حتی خود ما نیز برای آرامش محیط کسب و کار از کوچک ترین امکانات رفاهی برخوردار نیستیم.

این بانوی هرمزی علاقه مند به فعالیت در هنرهای دستی در خصوص گسترش این شغل کاری اش از مسئولان صنایع دستی و گردشگری تقاضا دارد تا با اهداء وام بتواند سرمایه کاری اش را افزایش دهد و هنر زیبای مردم جزیره را در شهرهای دیگر ایران به معرض فروش بگذارد.

,
,
,
,
,
,

, , , ,

فعالیت بیش از 200 بانوی هنرمند در جزیره هرمز

, فعالیت بیش از 200 بانوی هنرمند در جزیره هرمز, فعالیت بیش از 200 بانوی هنرمند در جزیره هرمز,


خیرالنساء نساجی یکی دیگر از بانوان توانمند این جزیره است که بیش از سه سال  به همراه فاطمه محمدی و چند بانوی هنرمند دیگر در این مکان زیبا بساط دست ساخته های صدفی را پهن و از این طریق امرار معاش می کنند.

نساجی با بیان اینکه به این کار عشق می ورزم، گفت: بیش از 200 نفر از بانوان هرمزی قابلیت فعالیت در این عرصه را دارند و با حمایت سازمان صنایع دستی  گردشگری می توانیم این کار را گسترش دهیم.

وی به تشریح زمینه های فعالیتی اش پرداخت و عنوان کرد: محصولات قابل عرضه ما در قالب دستبند، گردنبند،اشکال حیوان، جا کلیدی، جا دستمال کاغذی، کشتی بادبانی، اشکال زیبا با استفاده از خاک های رنگی سطح جزیره و ... می باشد.

,
,
,
,
,
,

, ,

عدم وجود زیرساخت ها گردشگران را از خرید منصرف می کند

, عدم وجود زیرساخت ها گردشگران را از خرید منصرف می کند, عدم وجود زیرساخت ها گردشگران را از خرید منصرف می کند,


این بانوی توانمند هرمزی با بیان اینکه برخوداری از امکانات زیرساختی از جمله اینترنت در این نقطه از جزیره خواست عمومی ما مردم است، تشریح کرد: گردشگران زیادی به این نقطه از جزیره می آیند و محصولات قابل عرضه ما برایشان تازگی داردکه عدم وجود زیرساخت ها باعث می شود از خرید صرف نظر کنند.

نساجی ادامه داد: برخی اوقات ناچار هستیم محصول را به مشتری دهیم تا با دریافت شماره کارت بانکی هزینه را انتقال دهد که متاسفانه یا به دلیل فراموشی و یا به دلایل دیگر هزینه محصول فروش رفته را واریز نمی کنند.

این بانوی هرمزی عدم برخوداری از نعمت برق در محل کسب و کارشان را یکی از مطالبه های دیگر کاسب کاران عنوان و خاطرنشان کرد: در تمام فصول سال به دلیل عدم بهره مندی از شبکه برق ناچار به تحمل گرما و سرمای طاقت فرسا هستیم.

وی با بیان اینکه بانوان سرپرست خانوار این جزیره با روی آوردن به این صنعت دستی زیبا امرار معاش می کنند، ابراز کرد: امیدواریم برای ارتقاء این زمینه شغلی تلاش مسئولان با همت مردم جزیره ادغام شود و حمایت شویم.

به گفته نساجی این صنایع تا کنون به درستی در سطح کشور عرضه نشده است اما با حمایت مسئولان و دریافت وام های کم بهره می توانیم در راستای توسعه این محصولات و حتی  توسعه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس گام های خوبی را برداریم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, , , ,

پیگیری ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در هرمزگان

, پیگیری ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در هرمزگان, پیگیری ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در هرمزگان,


مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان هرمزگان در مرکز کشور می‌تواند، معرف مهمی برای تولیدات صنایع دستی هرمزگان باشد.

دوستی نقش زنان را در خانواده محوری و اساسی دانست و با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات و هم اندیشی ها باید نتایج ملموس برای مردم در جامعه به همراه داشته باشد، به مسائل گسترده زنان اشاره کرد و گفت: باید مسائل اقشار مختلف زنان در استان هرمزگان به طور دقیق بررسی و برای آن راهکار مناسب در نظر گرفته و چاره اندیشی شود.

استاندار هرمزگان به فعالیت‌های اقتصادی زنان استان هرمزگان به ویژه در زمینه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان هرمزگان در مرکز کشور می‌تواند، معرف مهمی برای تولیدات صنایع دستی هرمزگان باشد که این مهم مورد بررسی قرار گیرد.
 

,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه