اخبار داغ

سرمای زودرس قیمت گوجه فرنگی را افزایش داد/ نا به‌ سامانی‌های بازار گوجه چه زمانی سامان می یابد؟

سرمای زودرس قیمت گوجه فرنگی را افزایش داد/ نا به‌ سامانی‌های بازار گوجه چه زمانی سامان می یابد؟
تب گرانی بازار سبزیجات این بار سراغ گوجه فرنگی و فرآورده‌های این محصول رفته است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوجه فرنگی با نرخ 5500 تومان تا ۱۸هزار تومان به فروش می‌رسد که با نرخ خرید محصول سر مزرعه اختلاف معناداری دارد چرا که در بهترین حالت کارخانه‌های رب سازی هر کیلو گوجه فرنگی را با نرخ ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۴ هزار تا ۵ هزار تومان خریداری می‌شود که تعدد واسطه‌ها و دلالان در سایه کمبود نظارت‌ها موجب شده که محصول ۴ برابر قیمت مبدا هم به فروش رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

نوروز علی اسماعیلی رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، اظهار کرد: اکنون فصل  تغییر  کرده و تغییرات آب و هوایی را شاهد بودیم، به همین علت میزان گوجه هایی که از جنوب کشور ارسال می‌شدند کاهش پیدا کرد و افزایش قیمت داشیم اما درحال حاضر وضعیت رو به بهبودی است.

,

وی افزود: تغییرات آب و هوایی همیشه باعث بروز مشکلات می‌شود اما به مرور حل خواهد شد و مشکلی از نظر سیفی‌جات نخواهیم داشت.

,

*صادرات و تغییرات آب و هوایی زمینه ساز گرانی گوجه

, *صادرات و تغییرات آب و هوایی زمینه ساز گرانی گوجه,

علی مهرکش نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان درباره دلایلی گرانی گوجه در بازار، اظهار کرد: تغییر فصل و کاهش دمای هوا و از سوی دیگر صادرات موجب کاهش عرضه و افزایش ۳۰ درصدی گوجه در بازار شده است، باید توجه داشت که کاهش دمای هوا و سرما موجب از بین رفتن بوته های گوجه و در نهایت کاهش عرضه این محصول در بازار شده است و اکنون ۵۰ درصد دلیل گرانی گوجه به این موضوع برمی گردد.

,

نایب‌رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان بیان کرد: ۵۰ درصد دلیل گرانی گوجه به صادرات این محصول برمی گردد که برخی افراد سر زمین های کشاورزی با خریداری این محصول، آن را از طریق مرزهای زمینی به عراق و افغانستان صادر می کنند و با توجه به افزایش نرخ دلار مزیت فروش در صادرات است.

,

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوجه در بازار، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد گوجه موجود در میدان میوه و تره بار اصفهان بین ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان و بیش از ۹۰ درصد گوجه از ۵۵۰۰ هزار تومان به پایین است.

,

وزیر جهاد کشاورزی و بسیاری از دست اندرکاردان بخش کشاورزی بر این باورند که با اجرای کشت قراردادی، مشکلات تولید و بازار فروش محصولات مرتفع می شود چرا که کشاورزان در زمان کشت بذر از نرخ فروش‌محصول اطلاع دارند.

,

 

,

, ,

*اجرای کشت قراردادی راهی برای تعادل قیمت در بازار

, *اجرای کشت قراردادی راهی برای تعادل قیمت در بازار, *اجرای کشت قراردادی راهی برای تعادل قیمت در بازار,

پیمان عالمی  سرپرست نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در مصاحبه‌ای با اشاره به دلایل کاهش تولید گوجه فرنگی اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر، قیمت گوجه فرنگی برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی نداشت که همین امر منجر به کاهش چشمگیر سطح زیرکشت شد.

,

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در بحث گوجه فرنگی قطب کشاورزی محسوب می شود، افزود: با وجود آنکه ۵۰ درصد کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در خراسان رضوی است و بیشترین صادرات مربوط به این استان است، تولید گوجه فرنگی نسبت به سنوات گذشته کاهش چشمگیری داشته که با افزایش سطح زیرکشت، امکان مدیریت تولید و بازار وجود دارد، افزایش سطح زیرکشت راهی برای تامین گوجه فرنگی در بازار محسوب می‌شود، بیان کرد: در سنوات گذشته، قیمت گوجه فرنگی جوابگوی هزینه ‌ای تولید نبود، از این رو با اجرای کشت قراردادی و انعقاد کارخانه‌ها با کشاورزان این امکان فراهم می‌شود که تولیدکنندگان در زمان کاشت بذر در زمین از قیمت فروش محصول اطلاع دارند که با این وجود کشت قراردادی معضل فعلی را رفع می‌کند.

,

عامی با بیان اینکه در شرایط فعلی کارخانه‌ها هر کیلو گوجه فرنگی را با نرخ ۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند، گفت: با توجه به آنکه قیمت تمام شده بالاتر از این رقم است، عرضه با نرخ فعلی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، کشت قراردادی راهی برای تعادل قیمت گوجه فرنگی در بازار است با اجرای کشت قراردادی شرایط به گونه‌ای است که تولیدکننده با آسودگی خاطر به تولید ادامه می دهد. با اجرای کشت قراردادی زنجیره تولید تا سبد خانوار مستمر و پایدار است،  با کاهش چشمگیر قیمت طی سال های اخیر، تولیدکننده رغبتی به تولید ندارد.

,

*نابه‌ سامانی‌های بازار گوجه 

, *نابه‌ سامانی‌های بازار گوجه , *نابه‌ سامانی‌های بازار گوجه ,

یکی از فروشندگان سبزیجات با اشاره به دلایل کاهش تولید گوجه فرنگی اظهار کرد: امسال وضعیت تولید گوجه فرنگی بر حسب اتفاقاتی که سال های قبل افتاد، با احتیاط جلو رفت چرا که در فرآیند تولید ، بحث قیمت محصولات اهمیت بسزایی دارد، هر زمانیکه که تولید دچار صدمه می شود، نتوانستیم به استمرار و پایداری تولید برسیم که تمامی این عوامل بازار را تحت تاثیر قرار داد. به عنوان مثال طی برخی سال ها تولید گوجه فرنگی به حدی زیاد بود که ارزش جمع آوری محصول به دلیل پوشش ندادن هزینه ها وجود نداشت و در نهایت این امر ضربه سنگینی به تولید وارد کرد بطوریکه برای بسیاری از کشاورزان، امکان کشت مجدد وجود نداشت.

,

وی با اشاره به اینکه مازاد تولید، بازار محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: امسال در بحث فرآیند صادراتی تمامی مسئولان و دستگاه ها کمک کردند تا صادرات دچار مشکل نشود که در نهایت صادرات روان و خوب موجب شد تا بازارهای صادراتی از دست ندهیم. امسال در بحث تامین نهاده، جمع آوری و بسته بندی دچار چالش اساسی شدیم به طوریکه قیمت سبد میوه نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر شد که تمامی این عوامل بر قیمت تمام شده تاثیر گذار است،  اجرای الگوی کشت  راهی برای تنظیم بازار داخل است و  با فراهم شدن برنامه الگوی کشت، میزان مصرف داخل و صادرات مشخص می شود، لذا بازار شفاف و پایدار از هدر رفت محصول و نابه سامانی بازار جلوگیری می کند.

,

 

,

, ,

*علت اصلی کمبود گوجه فرنگی در بازار چیست؟

, *علت اصلی کمبود گوجه فرنگی در بازار چیست؟, *علت اصلی کمبود گوجه فرنگی در بازار چیست؟,

یکی از کارشناسان کشاورزی با اشاره به دلایل کمبود گوجه فرنگی در بازار اظهار کرد: امسال کشت گوجه فرنگی تحت تاثیر بازار فروش محصول در سنوات گذشته که باب میل کشاورزان نبود، افت چشمگیری داشت که نتیجه آن کمبود تولید و عرضه در بازار بود. شیوع برخی آفات نظیر لکه موجی و سفیدک را از دیگر دلایل افت تولید گوجه فرنگی است، سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی باید این موضوع را بررسی کند چرا که در میزان تولید تاثیر بسزایی داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه خشکسالی و کم آبی در بحث کاهش تولید گوجه فرنگی بی تاثیر نیست، افزود: امسال کاهش سطح زیر کشت و به طبع آن افت تولید در واحد سطح چشمگیر بود که همین امر منجر به نامتوازنی عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت شده است. امسال با وجود کاهش میانگین تولید در واحد سطح، قیمت برای کشاورزان رضایت بخش نبود، در حالی که احتساب ۲۰ درصد سود برای کشاورز جوابگوی هزینه های تولید است.

,

وی اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار را خارج از حوزه کشاورزی دانست و گفت: اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا سفره ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است که متاسفانه فاصله افزایش قیمت مزرعه تا سفره ناشی از نواقص زنجیره است که تاکنون کنترل نشده است.

,

عرضه مستقیم کالا را راهی برای کنترل بازار به شمار می‌رود و با وجود آنکه اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا سفره طی سال های اخیر ناشی از دلالی است، امید می رود که با عرضه مستقیم کالا و فروش بدون واسطه به این مشکلات پایان داده شود چرا که عرضه محصول از مزرعه تا سفره چند دست می‌چرخد که هر یک از واسطه ها سودی برای خود لحاظ می کنند.

,

سرمای زودرس و به پایان رسیدن فصل برداشت قیمت گوجه فرنگی در برخی شهرستان‌ها را افزایش داده است.  این افزایش قیمت تا زمانی که بار جدید از دیگر استان‌ها برسد، ادامه خواهد داشت. البته باید توجه داشت این جابه‌جایی نیز زمان‌بر و هزینه‌بر است.

,

هنگامی که میزان تولید پاسخگوی تقاضای‌ مردم نباشد، افزایش قیمت چند روزی اتفاق می‌افتد اما با تامین تقاضا و رسیدن بار جدید شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه