اخبار داغ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با دانا:

ارز ترجیحی امروز سهمی در اقتصاد کشور ندارد/ علت عمده مشکلات اقتصادی ما عدم استفاده صحیح از یارانه‌ها است

ارز ترجیحی امروز سهمی در اقتصاد کشور ندارد/ علت عمده مشکلات اقتصادی ما عدم استفاده صحیح از یارانه‌ها است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: اختصاص ارز ترجیحی امروز تقریباً سهمی در اقتصاد کشور ندارد و تخصیص این ارز تنها در بخش خوراک دام و آن هم فقط یک چهارم نیاز دامداران را تامین می کند.
[

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ تصمیم درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: اختصاص ارز ترجیحی امروز تقریباً سهمی در اقتصاد کشور ندارد و این ارز تنها در بخش خوراک دام موثر بوده است که تا امروز تخصیص این ارز در این بخش فقط یک چهارم نیاز دامداران را تأمین کرده است و هنوز عمده نیاز آنها از بازار آزاد تهیه می‌شود.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

وی گفت: با توجه به تجربیات کشور در سال‌های اخیر از میزان تأثیر اختصاص این‌گونه یارانه‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان با حذف این نوع یارانه‌ها (پرداخت ارز ترجیحی) از طریق روش‌های جایگزین به عملکرد و اثر بخشی بهتری با کارایی بیشتر دست پیدا کرد.

,

زنگنه ادامه داد: عمده مشکلات اقتصادی کشور امروز به علت عدم به‌کاربردن صحیح این نوع یارانه‌های نقدی است. پیشنهادات جایگزینی برای حذف این سیاست اقتصادی وجود دارد که با برنامه‌ریزی به صورتی که در تورم مؤثر نباشد، این امکان وجود دارد تا با جلوگیری از شوک روانی، پیاده‌سازی این سیاست‌های مالی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون ویژه رونق تولید بیان کرد: پیشنهادم این است که در شرایط کنونی رفتن به سمت صدور کالابرگ‌های هوشمند، کار عاقلانه‌ای نیست و شاید این کار در شرایط کنونی مؤثر و مفید واقع نشود، زیرا در حال حاضر کالاهایی که از ارز یارانه‌ای (۴۲۰۰ تومانی) استفاده می‌کنند، خیلی محدود هستند.

وی توضیح داد: دارو و خوراک دام بیشترین کارکرد این ارز را در برمی‌گیرند که صدور کارت برای استفاده از این حجم از یارانه روش مناسبی نیست و این امکان وجود دارد که مبحث دارو را از سوی بیمه‌ها مدیریت کرد که بر شفافیت در تخصیص و نظارت می‌افزاید. در حوزه خوراک نهاده‌های دامی می‌توانیم این تخصیص رایانه را به مرحله بعد از کشتار و یا در زمینه تخم‌مرغ در حوزه‌های توزیع اعمال کرد.

این نماینده مردم گفت: وزارت جهاد کشاورزی به‌واسطه وجود سامانه‌های تخصصی و تجربه کسب شده در چند سال اخیر امروز اشراف کاملی بر حوزه توزیع محصولات کشاورزی و دام و طیور دارد. امروز به شرایط ثابتی در حوزه توزیع این محصولات رسیده‌ایم. اطلاعات وزارت کشاورزی در این زمینه از شبکه منظمی برخوردار است که این امکان را ایجاد می‌کند تا یارانه‌ای را که در ابتدای زنجیره اعطا می‌کنیم را در انتهای زنجیره تولید تخصیص دهیم.

وی در پایان گفت: دولت این امکان را دارد تا با تأمین بخشی از هزینه‌ها با خرید بالاتر از کشتارگاه‌ها که مسلماً هزینه کمتری نسبت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، ثبات را به بازار بازگرداند و از شوک قیمتی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم گفته بود: برای بررسی حذف ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار شده و پولی که باید در سفره مردم اثرگذار باشد با این ارز، به جیب دلالان رفته است. این موضوع باید اصلاح شود. ما این کار را با غافلگیری دنبال نمی‌کنیم ‎و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهیم کرد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره ارائه کارت اعتباری مصرف‌کننده به‌جای اختصاص ارز ۴۲۰۰ به واردات کالاهای اساسی اظهار کرد: ستاد اقتصادی دولت حتماً با اصلاح رویه‌هایی که برای مورد ارز ترجیحی وجود دارد و منافعش به مصرف‌کنندگان نهایی و مردم نمی‌رسد و در زنجیره مزیت‌های رانتی آن برای کسانی است که دسترسی به این منابع دارند، موافق است.

وزیر اقتصاد افزود: البته این مسئله از پیشنهادات مطرح شده در ستاد اقتصادی دولت است و امیدواریم بعد از تصمیم‌گیری دراین‌رابطه با کارآمدترین روش بتوانیم از مصرف‌کننده حمایت کنیم.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, راه دانا,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه