اخبار داغ

بررسی تحولات در پی انتخابات پارلمان عراق؛

فقدان دولت مقتدر، زمینه سلطه پذیری و نفوذ‌ بیگانگان و اشغالگران در عراق/ عراق لولای تحولات منطقه

فقدان دولت مقتدر، زمینه سلطه پذیری و نفوذ‌ بیگانگان و اشغالگران در عراق/ عراق لولای تحولات منطقه
با توجه به نتایج منتشرشده در وب‌سایت کمیسیون انتخابات عراق، بازشماری آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده هم تغییری در نتایج انتخابات پارلمانی عراق ایجاد نکرده است و جریان صدر با 73 کرسی با تفاوت معناداری از سایر رقبا پیش است. این نتایج که در ابتدای موج اعتراض مردم عراق را به همراه داشت از زوایای مختلف قابل تحلیل است، بررسی این انتخابات می‌تواند دید مناسبی در ادامه همکاری دو کشور به ما بدهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بازشماری آرا انتخابات پارلمان عراق روز شنبه ۲۴مهرماه به پایان رسید و طبق اعلام کمیسیریای عراق تفاوتی در نتایج صورت نگرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

طبق اعلام رسمی کمیسیون انتخابات عراق، تعداد کرسی‌های هرکدام از ائتلاف‌ها و احزاب و گروه‌های عراقی به‌شرح زیر است:

,

جریان صدر 73 کرسی
ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) 37 کرسی
ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) 34 کرسی
حزب دموکرات 32 کرسی
ائتلاف الفتح (17 کرسی)
هم‌پیمانی کردستان (16 کرسی)
ائتلاف عزم (خمیس خنجر) 14 کرسی
امتداد (جریان تشرینی‌ها) 9 کرسی
الجیل الجدید 9 کرسی
اشراقه کانون 6 کرسی
العقد الوطنی 5 کرسی
ائتلاف قوا الدوله (العبادی و حکیم) 4 کرسی
تصمیم 5 کرسی
جماهیرنا هویتنا 3 کرسی
جنبش حسم 2 کرسی
المشروع الوطنی 1 کرسی
جنبش حقوق 1 کرسی
بلادی الوطنیه 1 کرسی
تیار الفراتین 1 کرسی
تجمع سند 1 کرسی
الوفاء والتغییر 1 کرسی
النهج الوطنی ـ الفضیلة 1 کرسی
الجماهیر الوطنی 1 کرسی
المنتج الوطنی 1 کرسی
جبهة ترکمان 1 کرسی
العدل الکردستانی 1 کرسی
التحالف العربی 1 کرسی
الامال 1 کرسی
اقتدار وطن 1 کرسی
حزب الوطن 1 کرسی
اهالی واسط 1 کرسی
و مستقل‌ها 40 کرسی

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

با توجه به نتایج منتشرشده در وب‌سایت کمیسیون انتخابات عراق، بازشماری آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده هم تغییری در نتایج انتخابات پارلمانی عراق ایجاد نکرده است و جریان صدر با 73 کرسی با تفاوت معناداری از سایر رقبا پیش است.

,

این نتایج که در ابتدای موج اعتراض مردم عراق را به همراه داشت از زوایای مختلف قابل تحلیل است.

,

*الکاظمی هیچ کدام از مشکلات معیشتی مردم را برطرف نکرد

, *الکاظمی هیچ کدام از مشکلات معیشتی مردم را برطرف نکرد, *الکاظمی هیچ کدام از مشکلات معیشتی مردم را برطرف نکرد,

محمدپارسا نجفی در این رابطه در گفت و گو باصاحب نیوز گفت: برای بررسی و آسیب شناسی تحولات عراق باید به دو سال قبل نگاه بکنیم. در سال ۹۸ که تحولات خاصی در عراق رخ داد و ما شاهد بودیم که تظاهرات‌های گسترده‌ای در مناطق شیعه نشین یا به قول عراقی‌ها بیت شیعی اتفاق افتاد‌. یعنی از بغداد تا بصره و ناصره و نجف و کربلا ادامه داشت.در این مناطق خواسته‌های معیشتی مردم محور اول اعتراضات بود و سپس رنگ و بوی دیگری نیز به خود گرفت و شرایط را به نحو دیگری تغییر داد تا اینکه دولت آقای عبدالمهدی مجبور به کناره‌گیری بشود و یکی از افراد نزدیک به مقتدی صدر، یعنی مصطفی الکاظمی رئیس سازمان امنیت عراق بوده است به نخست وزیری برسد. در این مدت نیز آقای الکاظمی هیچ کدام از مشکلات معیشتی مردم را برطرف نکرد.

, محمدپارسا نجفی,

*مقاومت آقای عبدالمهدی باعث شد که پروژه سقوط او کلید بخورد

, *مقاومت آقای عبدالمهدی باعث شد که پروژه سقوط او کلید بخورد, *مقاومت آقای عبدالمهدی باعث شد که پروژه سقوط او کلید بخورد,

کارشناس امور عراق ادامه داد: این مسئله بسیار مهمی است در عراق که چرا علیرغم ۲۰ سال گذشته از سقوط صدام، مشکلات معیشتی مردم و در حد بسیار اندک زیرساخت‌های ابتدایی مانند برق و جاده و غیره برطرف نمی‌شود.برای مثال نیروگاه‌های جدید ساخته نمی‌شود و یا مسائل مرتبط با معیشت مردم زیرساخت‌های آن تامین نمی‌شود و مسائل دیگری که وجود دارد.آمریکایی‌ها از مارس ۲۰۰۳ که به عراق حمله کردند تا به امروز مانع از این می‌شدند که زیرساخت‌های عراق بازسازی یا نوسازی بشود.این مسئله در مورد نیروگاه‌های برق به شدت نمایان و آشکار است. دولت آقای عبدالمهدی تلاش بسیار زیادی کرد تا از کشورهای مختلف، هم شرکت‌ها وارد عراق بشوند یا اینکه سرمایه وارد عراق بکنند و فناوری وارد بشود.از ایران و چین و حتی با شرکت زیمنس آلمان قرار داد امضا کرد و آمریکایی‌ها نیز مانع از این می‌شدند که این قراردادها به نتیجه برسد و فشار حداکثری را به اقای عبدالمهدی وارد کردند.مقاومت آقای عبدالمهدی باعث شد که پروژه سقوط او کلید بخورد.

,

وی افزود:آنچه که در پاییز و زمستان ۹۸ اتفاق افتاد، روندی را نشان می‌دهد که آنچه را که خود آمریکایی‌ها مسبب آن بودند، خودشان عامل بازسازی نشدن عراق بودند، به کشورهای دیگر منتسب برای مثال به ایران منتسب کردند و دخالت فرضی و ادعایی ایران را عامل بازسازی نشدن عراق اعلام بکنند. در حالیکه پول نفت عراق در حساب‌هایی در بانک های آمریکا به گردش در می‌آید که یعنی نفتی که از عراق در بازار جهانی فروخته می‌شود در بانک‌های آمریکا جاری می‌شود. به عبارت بهتر آمریکا هدایت اقتصادی عراق را در اختیار دارد، ارتش و پلیس فدرال عراق نیز در اختیار آمریکا است و اصولا آمریکا نمایندگان اصلی در وزارت اقتصاد عراق و بانک مرکزی و در پلیس فدرال ( شرطة الجهازیه) و سازمان مبارزه با تروریسم دارد، یعنی در سازمان‌های کلیدی حضور دارند. حتی سفارتخانه آمریکا در عراق بزرگتر از یک وزارتخانه است و یک بخش کوچک آن پادگان است که ضدهوایی و ضد موشک و غیره در خودش جای داده است.بنابراین آمریکایی‌ها در مسائل کلیدی عراق دخالت می‌کردند و مانع از بازسازی می‌شدند. این‌را بصورت وارونه و در یک جنگ شناختی به ملت عراق نمایان کردند.

,

نجفی اظهار داشت: به این صورت که رسانه‌های غربی که به زبان عربی بودند مانند سی ان ان عربی و بی بی سی عربی و مهم‌تر از آن رسانه‌های وابسته به کشورهای غرب مانند دولت سعودی و دولت امارات تلاش بسیار زیادی کردند و شبکه‌هایی را برای عراق ایجاد کردند یا اینکه بخش‌هایی از شبکه‌های خود را به عراق اختصاص دادند، برای مثال العربیه یا اسکای نیوز عربی ، بخش زیادی را برای عراق اختصاص دادند. عربستان ام بی سی عراق را راه‌اندازی کرد تا مختص عراق فعالیت بکند.

,

وی در ادامه گفت:برای استحاله فرهنگی و سیاسی و شناختی ملت عراق این اتفاقات رخ داد. جمعیت عراق اکثرا جوان هستند و جوانانی که الان در سن ۱۶ تا ۲۵ سال هستند زمان جنگ‌های مرتبط با صدام به کویت و یا جنگ‌های آمریکا به نام طوفان صحرا و یا حمله‌ روباه صحرا در سال ۱۹۹۸ و یا جنگ مارس ۲۰۰۳ را ندیده‌اند و شرایط تحریم نفت در برابر غذا را نیز ندیده‌اند، آن فشارهایی که غرب و آمریکا با تحریم به عراق وارد کردند و از هر دو کودک عراقی یکی در نوزادی فوت می کرد، این ‌ها را جوانان عراقی ندیدند، دیدی که آن‌ها نسبت به جهان دارند، دیدی است که از طریق رسانه‌های غربی و عربی به آن‌ها داده می‌شود.

,

*بیش از ۸۵ درصد جمعیت عراق از فیسبوک استفاده می‌کنند!

, *بیش از ۸۵ درصد جمعیت عراق از فیسبوک استفاده می‌کنند!, *بیش از ۸۵ درصد جمعیت عراق از فیسبوک استفاده می‌کنند!,

این کارشناس ادامه داد:خط دوم این جنگ شناختی شبکه های مجازی بویژه فیس‌بوک هستند. بیش از ۸۵ درصد جمعیت عراق از فیسبوک استفاده می‌کنند و در این فیسبوک از طریق لشکریان سایبری اسرائیل و انگلیس هدایت به سمت اهداف خاص میشوند. اینکه ایران را دشمن بدانند و محور مقاومت را مانع پیشرفت عراق بدانند، امریکا را عامل پیشرفت عراق بدانند،مضاف بر اینکه علاوه بر رسانه‌ها خود سفارت آمریکا و موسسات آمریکایی و دانشگاه‌های آمریکایی تلاش بسیار زیادی کردند که در میان کردها و شیعیان یارگیری بکنند و افراد زیادی را بویژه در جامعه مذهبی عراق جذب بکنند.

,

وی افزود: این یک مسئله بسیار مهمی بود که اکثریت جمعیت جوان عراق را به سمت خودشان متمایل بکنند. این‌ها همه در کنار این است که این جوانان کار می‌خواهند و شرایط معیشتی می‌خواهند. اما هیچ سازندگی در عراق اتفاق نیفتاده است. ما موج ساختمان‌سازی یا احداث پول و جاده در عراق را شاهد نبودیم.در نتیجه هم اشتغال وجود ندارد و هم اینکه مشکل مسکن ایجاد می‌شود.آمریکایی‌ها از یک طرف فشار اقتصادی وارد کردند و مانع شدند که عراق بازسازی بشود و فشار معیشتی به مردم آوردند و از طرف دیگر نیز در جنگ نرم انگلیس و شبکه‌های عربی که از انگلیس تبعیت می‌کنند، تلاش کردند مشکل را ایران و دخالت‌های ایران و محور مقاومت معرفی بکنند.

,

وی ادامه داد:همه این‌ها از سال ۹۸ به این طرف یک روند جدیدی را شکل داد تا جایی که نیروهای احزاب شیعه که مقاومت را قبول داشتند، پذیرفتند‌ که شخصی مانند اقای الکاظمی به جای عبدالمهدی به قدرت برسد،با این حال هیچ تغییری در این روند اتفاق نیفتاد و همچنان ایران محور این حملات بود، نتیجه این محور حملات فقط سقوط عبدالمهدی نبود. اینکه نیروگاه‌های برق در عراق احداث نشود و این‌ها یک گام هم جلوتر رفته تا اینکه پرچم ایران را در تظاهرات آتش زدند و یا به کنسولگری های ایران در جنوب عراق و بویژه در کربلا حمله کردند.البته این خواست اکثریت مردم عراق نیست بلکه این موج سیاسی و رسانه‌ای را ایجاد کردند؛ برای مثال در عشایر عراق که اقتدار بسیار زیادی در عراق دارند و اصولا کشور عراق هم در بعد سنی و شیعی حالت عشیره‌ای دارد، عشایر شیعه عراقی به شدت طرفدار و هوادار ایران هستند. اما این مسئله در انتخابات نمود پیدا نمی‌کند.

,

*هواداران صدر شعارهای بسیار پوپولیستی و بسیار جذابی را مطرح می‌کنند

, *هواداران صدر شعارهای بسیار پوپولیستی و بسیار جذابی را مطرح می‌کنند, *هواداران صدر شعارهای بسیار پوپولیستی و بسیار جذابی را مطرح می‌کنند,

نجفی تاکید کرد: اگر دقت کرده باشید حوز‌ه‌های انتخاباتی عراق بیشتر در بغداد است که حالت عشیره‌ای کمتری دارد. جریان صدر بویژه خود شخص مقتدی صدر از این مسائل بی نهایت استفاده می‌کند. اصولا شخصیت مقتدی صدر یک شخصیت کاملا بلندپرواز و موج‌سوار و فاقد درون مایه‌های قوی سیاسی است. یعنی شما نمی‌توانید یک ساختار و شالوده خاصی را برای تفکرات اقای صدر مطرح بکنید به بیان دیگر همیشه می‌خواهد مدنظر باشد و این کاراکتر که شباهت زیادی به کاراکتر اردوغان در ترکیه دارد، بهترین گزینه برای آمریکا و انگلیس است که مانع از تحقق یک حکومت مستقل و مقتدر بشود.در همین حکومت اقای الکاظمی و حتی در دوران نخست وزیری آقای عبدالمهدی وزرای از جریان صدر در دولت حضور داشتند و حتی در انتخابات قبلی نیز جریان صدر بسیار قوی عمل کرد و نتایج بسیار زیادی از انتخابات را همیشه به دست می‌آورد. اینکه چرا آرای زیادی را بدست می‌آورد به این برمی گردد که هواداران صدر شعارهای بسیار پوپولیستی و بسیار جذابی را مطرح می‌کنند. خود مقتدی صدر نیز همچنین کاراکتری دارد که به مشکلات معیشتی برمی گردد.جوری رفتار می‌کنند که گویا این‌ها به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم هستند و در عین حال اینکه هرگز اینطور نبوده است.

,

وی مدعی شد: برای مثال در همین دولت آقای الکاظمی وزیر نیرو وابسته به جریان صدر است، اما هیچ اقدامی برای ساخت نیروگاه‌های برق در عراق انجام نداد ولی خود اقای مقتدی صدر و هوادارانش جوری رفتار می‌کنند که گویا پیگیر مشکلات مردم هستند. از آنجایی که رسانه‌های در بعد فضای مجازی و رسانه‌های تصویری کاملا در اختیار غرب است، کسی این سوال را نمی‌تواند مطرح بکند که چرا جریان صدر مشکلات معیشتی مردم را حل نمی‌کند. این یک نکته بسیار مهمی است که همیشه جریان صدر هواداران بسیار زیادی را جذب می‌کند و آرای زیادی را هم در انتخابات بدست می‌اورد. این مرتبط با کاراکتر اقای مقتدی صدر است.

,

وی عنوان کرد: یک ویژگی که اقای مقتدی صدر دارد به نداشتن شالوده سیاسی و بنیا‌ن‌های فکری بازمیگردد این است که هیچ وقت در یک مسیر مشخصی حرکت نمی‌کند و تنها می خواهد مطرح باشد و در قدرت سهیم باشد. شما یک خط مشی فکری را برای این شخص نمی‌توانید پیدا بکنید که منتسب به یک جریانی، یک حرکتی یا جناح خاصی باشد. اصولا مطرح شدن اقای مقتدی صدر به این دلیل است که فرزند مرحوم صدر است و خود را به شهید صدر بزرگ منتسب می‌کند، هر چند که ایشان پسر محمد صدر است، البته محمد صدر نیز به دست رژیم صدام به شهادت رسید، اما اصولا همین که اسم خاندان صدر را به دوش می‌کشد خود را مطرح می‌کند و الا از نظر علمی و روحانیت در عراق هیچ جایگاهی ندارد، حتی صحبت بر این بود که تحصیلات خودش را در ایران ادامه بدهد، چرا که در حوزه‌های نجف و کربلا محلی از اعراب برای او قائل نبودند.

,

نجفی اشاره کرد: مورد بعد اینکه ضعف احزاب سیاسی شیعه چه آنهایی که طرفدار محور مقاومت هستند مانند نوری مالکی و ائتلاف فتح و قانون و چه مجلس اعلای اسلامی عراق که از محور مقاومت حمایت می‌کنند و چه قسمت فعال دوم شیعی که مخالف یا بی تفاوت نسبت به محور مقاومت هستند مانند گروه آقای حیدر العبادی و حکیم و حتی عیادالعاوی که وابستگی به آمریکا دارند، این ‌ها زمانیکه قدرت هم داشتند تلاشی برای حل مشکلات معیشتی مردم و احداث زیرساخت‌ها انجام ندادند.مهم‌تر از همه اینکه احزاب محور مقاومت در گذشته و بویژه در ۱۰ سال گذشته، تا زمانیکه آمریکا به نبرد مستقیم با محور مقاومت در عراق نشده بود، آمریکا را دشمن اصلی خود نمی‌دانستند، یعنی عبدالعزیزحکیم قبل از اینکه مرحوم بشود به کاخ سفید رفته بود و با جورج بوش دیدار کرده بود، حال انکه یک مقام رسمی نبود و اهداف حزبی و جناحی را دنبال می‌کردند که یک ضعف بسیار بزرگی است.

,

وی اشاره کرد: این درست است که احزاب شیعه را دوست خود و طرفدار محور مقاومت می دانیم اما ان‌ها آمریکا را دشمن خود نمی‌دانستند تا اینکه داعش بوجود آمد و حشدالشعبی ایجاد شد. باز هم در این شرایط آمریکا را دشمن خود نمی‌دانستند تا اینکه اتفاقات سال ۹۸ روی داد و آمریکا نیروهای تیپ ۲۵ حشدالشعبی که به حزب الله عراق مشهور است را بمباران کردند یک تقابلی ایجاد شد.یعنی آنچه که در مورد محور مقاومت می‌دانیم در مورد شیعیان عراق به آن شدت مطرح نیست و اگر هم باشد برای همه آن‌ها مطرح نیست.

,

محمدپارسا نجفی اظهار داشت: انچه که در مورد به قدرت رسیدن مقتدی صدر بسیار پررنگ مطرح شده است این است که مقتدی صدر را مخالف حشدالشعبی می‌دانند و بیان کرد که سلاح نباید در دست غیر حکومت باشد. ابتدا اینکه حشدالشعبی طبق قانون عراق بخشی از نیروهای مسلح عراق است و هزینه را دولت عراق تامین می‌کند و تحت فرماندهی کل قوا یعنی نخست وزیر است. در خیلی از مناطق که ارتش یا سازمان‌های دیگر نیستند حشدالشعبی فعالیت می‌کند. مضاف بر اینکه از همه طوایف و عشایر در ان حضور دارند، برای مثال حشدالعشایر و حشدالمسیحی (بابلیون) داریم و اینطور نیست که تنها متعلق به شیعیان باشد. زمانیکه داعش مطرح شد این حشد الشعبی ایجاد شد برای دفاع از عراق و متعلق به جریان خاصی نیست بلکه جریان‌های مختلف در آن حضور دارند.برای مثال حزب الله عراق در ان هست و خود طرفداران مقتدی صدر نیز یک بخش بزرگی از حشدالشعبی را به خود اختصاص داده‌اند که به نام سراریرالسلام یا گروه‌های صلح است.

,

وی ادامه داد:اگر آقای مقتدی صدر خیلی تمایل به خلع سلاح حشدالشعبی دارد ابتدا باید گروه خود را منحل بکند. اما انچه که در مورد حشد الشعبی مطرح می‌شود در مورد اصطلاح غیرقانونی مطرح می‌شود را مقتدی صدر بارها گفته است. اینکه سلاح باید در اختیار حکومت باشد حرف درستی است. اگر مستقیما به حشدالشعبی اشاره بکند ابتدا باید به طرفداران خودش این را بگوید چرا که سراریرالسلام با اینکه باید تحت فرماندهی کل قوا باشند بیشتر‌تحت فرماندهی خود مقتدی صدر هستند.

,

نجفی ادامه داد: در همین انتخابات اخیر هم حضور افراد مسلح که حوزه‌های انتخاباتی را محاصره کرده‌بودند و صحبت بر سر این است که تعرضی به صندوق‌های رای صورت گرفته است و وجود دارد. حال انکه چه مقدار صورت گرفته است مشخص نیست.ولی مطرح شده است که افراد مسلح در انتخابات دخالت کرده‌اند. پس اینکه چرا انتخابات عراق بدین صورت درآمد، البته بیشتر به همین روند جنگ شناختی آمریکا و تقویت کردن افراد فاقد صلاحیت مانند مقتدی صدر و محمدالحوثی در بخش سنی برمی گردد، یعنی آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند که در میان شیعیان مقتدی صدر را مطرح بکنند و در میان سنی‌ها محمدالحوثی را مطرح بکنند و در میان کردها نیز مسعود بارزانی را مطرح بکنند یعنی رقبا حذف بشوند و احزاب و نام‌های مرتبط با این شخصیت‌ها فقط مطرح باشند.

,

, ,

*انتخابات اخیر عراق حالت لبنانیزه کردن عراق بود

, *انتخابات اخیر عراق حالت لبنانیزه کردن عراق بود, *انتخابات اخیر عراق حالت لبنانیزه کردن عراق بود,

وی عنوان کرد:پس انتخابات اخیر عراق مانند حالت لبنانیزه کردن عراق بود و با توجه به اتفاقات دو سال قبل عراق می‌توان گفت تحولات امروز عراق بسیار شبیه به سال ۲۰۰۵ لبنان است، در لبنان وقتی حریری ترور شد جریان ۱۴ مارس مطرح شد و اتفاقات خاصی افتاد. میشل عون از تبعید برگشت و جعجع این روزها دست به کشتار می‌زند از زندان آزاد شد و به عنوان یک قهرمان مطرح شد. نیروهای سوری که برای جلوگیری از جنگ داخلی وارد لبنان شده بودند از لبنان اخراج شدند و محور مقاومت زیر فشار قرار گرفت و حتی بحث خلع سلاح حزب الله لبنان مطرح شد که انجام نشد و سال بعد جنگ ۲۰۰۶ ورق را به سمت حزب الله و متحدان حزب الله مانند امل و نیروهای مسیحی هوادار متحد مقاومت برگرداند.

,

نجفی ادامه داد: در بخش مسیحی و میشل عون از جریان ۸ مارس و در بحث سنی‌ها نیز بخش طرابلس که در برابر رفتار غربی‌ها مقاومت می‌کردند،جریان غربگرای لبنان که بحث سنی آن سعدحریری و بخش مسیحی آن سمیر جعجع بود که پول و سرمایه لبنان را این جریان ۱۴ مارس در اختیار گرفته بود. یعنی همان مثلث سعدحریری، وحید جنبلات و سمیر جعجع که جریان ۱۴ مارس را شکل می‌دادند که بر علیه جریان ۸ مارس که حزب الله و متحدانش قرار داشتند به عبارتی علیه مقاومت در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت.

,

مجری برنامه صدای اندیشه ها اظهار داشت: آمریکا تلاش میکند که همین اتفاق را در عراق نیز رقم بزند. یعنی مقتدی ، محمد الحوثی و مسعود بارزانی سه راس این مثلث باشند، این‌ها همه رقبا را کنار بزنند.

,

وی گفت: حتی گفته می‌شود که رقبای مسعود بارزانی نیز غربگرا هستند و صحبت یک کاسه در دست خاندان بارزانی باشد و بحث سنی و شیعه نیز در اختیار دو فرد دیگر قرار بگیرد.مردم فلوجه علیه آمریکا فعالیت زیادی داشتند و آمریکایی‌ها می‌خواهند با به قدرت رساندن محمد الحوثی مسئله را حل بکنند.حال اینکه چه برنامه‌های دیگری مطرح باشد قابل بحث است.

,

*فقدان دولت مقتدر، زمینه سلطه پذیری و نفوذ‌ بیگانگان و اشغالگران را فراهم کرده است

, *فقدان دولت مقتدر، زمینه سلطه پذیری و نفوذ‌ بیگانگان و اشغالگران را فراهم کرده است, *فقدان دولت مقتدر، زمینه سلطه پذیری و نفوذ‌ بیگانگان و اشغالگران را فراهم کرده است,

علیرضا فیروزی در این رابطه در گفت‌و‌گو با صاحب نیوز گفت: هفته گذشته انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق برگزار شد،انتخاباتی که نمایندگان منتخبش قرار است نخست وزیر این کشور را انتخاب کنند تا با تشکیل دولت، این کشور از عدم ثبات سیاسی و بی‌دولتی نجات پیداکند.

کارشناس و مجری برنامه نقش جهان شبکه افق افزود: فارغ از نتایج این انتخابات، آنچه بیشترین اهمیت را دارد تشکیل دولتی فراگیر و مورد وفاق گروه ها و جریانات مختلف می باشد تا بتواند چالش های حکمرانی این کشور در حوزه های سیاسی و اقتصادی را برطرف کند.

, علیرضا فیروزی,
,
,

‌‌

, ,

این پژوهشگر روابط بین‌الملل ادامه داد: فقدان دولت مقتدر، فساد اداری و نهایتاً عدم ثبات سیاسی زمینه سلطه پذیری و نفوذ‌ بیگانگان و اشغالگران را فراهم کرده و این موضوع باعث شده این کشور آبستن حوادث مختلف و چالش‌های امنیتی شود.

,

وی اظهار داشت:ازآنجاکه عراق جایگاه ویژه‌ و تعیین کننده‌ای در منطقه دارد، لذا جریان حاکم در عراق می‌تواند نقش بسزایی در معادلات منطقه ایفا ‌کند که این مهم هرگز از دید بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی پنهان نمانده و کنشگری‌های آنها، اعم از حضور نظامی، فعالیت‌های اقتصادی وگفتگوهای سیاسی تا تلاش برای دخالت در انتخابات، همگی در همین چارچوب تعریف می‌شود.

,

*عراق لولای تحولات منطقه غرب آسیا 

, *عراق لولای تحولات منطقه غرب آسیا , *عراق لولای تحولات منطقه غرب آسیا ,

فیروزی در ادامه اشاره کرد: با این مقدمه، عراق را می‌توان لولای تحولات منطقه غرب آسیا دانست. یعنی چه جریان مقاومت که خواهان نظم منطقه‌ای و اخراج آمریکا از منطقه است و چه جریان مداخله‌گر به محوریت آمریکا برای توسعه برنامه‌ها، تامین منافع و دستیابی اهداف خود، نگاه ویژه‌ای به عراق دارند.

,

وی تاکید کرد:عراق به علاوه محور مقاومت باعث پیروزی این جبهه در جهت ایجاد ثبات در منطقه و اخراج آمریکا و درمقابل ثمره عراق بعلاوه محور مداخله‌گر استمرار اشغالگری در جهت تضعیف، تجزیه و ناامنی منطقه و حضور نظامی آمریکا خواهد بود.

,

وی درپایان عنوان کرد: برای هرطرف، نظم سازی در منطقه فوق راهبردی غرب آسیا جز با حضور عراق محقق نمی شود و می توان عراق را گرانیگاه تحولات منطقه و نظم سازی منطقه ای دانست که هر جریانی در عراق حاکم شود می‌تواند فضا را به آن سمت ببرد.

,

تحولات در منطقه ما سرعت بالایی پیدا کرده و همین امر باعث شده تا نیاز به افزایش تمرکز در وزارت خارجه بر تحولات ریز و درشت غرب آسیا بیشتر از هر زمانی احساس شود.

,

آمریکا و عربستان سرمایه‌گذاری بزرگی بر برخی احزاب در عراق کردند تا با قدرت گرفتن میزان نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را کاهش بدهند، جمهوری اسلامی اما همیشه با نگاه خیرخواهانه و برادرانه به کشور های همسایه خود نگاه کرده است. باید دید ادامه تحولات در عراق و به تبع آن در منطقه غرب آسیا به چه سمتی حرکت خواهد کرد و بازیگران منطقه‌ای چه استراتژی های جدیدی به کار خواهند گرفت.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه