اخبار داغ

نفس هامون‌نشینان به شماره افتاد؛

حکایت بی‌پایان مهمانی ناخوانده و غوغای خاک در دریاچه بزرگ شرق/ تالاب بین‌المللی هامون؛ همچنان زیر سم شترها

حکایت بی‌پایان مهمانی ناخوانده و غوغای خاک در دریاچه بزرگ شرق/ تالاب بین‌المللی هامون؛ همچنان زیر سم شترها
علاوه بر زخم سال‌ها خشکسالی و عدم ورود حق‌آبه به تالاب هامون این روزها چرای دام به گسترده‌ترین عامل تخریب پوشش گیاهی و فرسایش بیش از پیش خاک در این تالاب بین‌المللی تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ تالاب هامون سومین دریاچه بزرگ ایران محسوب می شود، دریاچه ای که با روزگار شاداب و پر آب گذشته اش فاصله زیادی دارد. چراکه سال هاست قهر طبیعت نفس هایش را به شماره انداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
تالابی که روزگاری محل امرار معاش اهالی بود، اکنون به کانون ریزگردها تبدیل شده، بادهایی که امان مردم را بریده و همچنان با شدت زیاد در منطقه ادامه دارد و نفس های آن ها را به شماره انداخته است.

اما علاوه بر قهر طبیعت و جولان گرد و غبار، این روزها چرای شتر به بزرگترین عامل تخریب و تهدیدی جدی برای نابودی پوشش گیاهی بستر این تالاب تبدیل شده است، معضلی که با وجود پیگیری های رسانه ای و مسئولان محیط زیست همچنان تکرار می شود.
 
,
,
,
,
, ,

چرای شترها همچنان تهدید بزرگ پوشش گیاهی در تالاب هامون

وحیدپورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: از مجموعه عوامل تهدید برای نابودی پوشش گیاهی بستر تالاب هامون، چرای دام گسترده ترین عامل تخریب است.

وی ادامه داد: ده ها برنامه عمرانی در تالاب هامون با اهداف احیای تالاب و ایجاد پوشش گیاهی برای کنترل حداکثری پدیده گرد و غبار انجام شده است که چرای دام و به خصوص شتر، موجب نابودی پوشش گیاهی و بیشتر شدن گرد و غبار در شمال استان خواهد شد.

اعمال برخوردهای سخت گیرانه تر

این مقام مسئول اضافه کرد: این اداره کل به روش های مختلف، اقدامات قضایی و سختگیرانه بیشتری را در این خصوص اعمال کرده است و از مقامات استانی مرتبط نیز درخواست مساعدت، همکاری و همراهی بیشتر جهت نظارت، کنترل و حفاظت از این ذخیرگاه زیست کُره را داریم.

وی با بیان این که چرای شترها به عنوان تهدید بزرگ پوشش گیاهی در تالاب هامون همچنان ادامه دارد، افزود: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل یک گله شامل ۵۰۰ نفر شتر را که به صورت شبانه و با استفاده از تاریکی شب وارد محدوده تالاب هامون شده بودند را شناسایی کردند.

پورمردان ادامه داد: پس از شناسایی گله ۵۰۰ نفری شتر محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست اقدام به بیرون راندن شترها از محدوده تالاب کردند.

انتهای پیام/
,
, چرای شترها همچنان تهدید بزرگ پوشش گیاهی در تالاب هامون, چرای شترها همچنان تهدید بزرگ پوشش گیاهی در تالاب هامون,
,
,
,
,
,
, اعمال برخوردهای سخت گیرانه تر, اعمال برخوردهای سخت گیرانه تر,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه