اخبار داغ

کورسوی امید زعفرانکاران به خرید حمایتی؛

خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی آغاز شد/ دولت، مصمم و پای کار خرید محصول کشاورزان

خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی آغاز شد/ دولت، مصمم و پای کار خرید محصول کشاورزان
با رایزنی نمایندگان مجلس و طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی، خرید حمایتی زعفران از کشاورزان خراسان بزرگ از صبح امروز توسط سازمان تعاون روستایی آغاز شده و تا پایان شهریور ماه سال آینده ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با وجود بلایای طبیعی برای دیگر محصولات کشاورزی، کشت محصول زعفران در مناطق مختلف استانهای خراسان رضوی و جنوبی به نوعی منبع درآمد اصلی کشاورزان محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در حالی که فصل برداشت زعفران، تقریبا دو هفته ای است در مناطق سردسیر و کوهستانی نخستین روزهای خود را پشت سر می گذراند اما کشاورزان هنوز شاهد نوسان قیمت گل زعفران و زعفران خشک هستند.

,

, ,

پارسال برای نخستین بار با ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خراسان و اعتماد به بخش خصوصی شامل اتحادیه صادرکنندگان و شورای ملی زعفران مقرر شد تا زعفران از کشاورزان با قیمت کف خرید هرکیلوگرم گل تر 450 هزار تومان، نگین 20 میلیون تومان و همچنین پوشال 16 میلیون تومان خریداری شود.

,

در حالی که این مهم در جلسه شورای ملی زعفران با حضور همه دست اندرکاران حوزه زعفران به امضا رسید و مصوب شد تا از محل تسهیلات 1000 میلیارد تومانی که در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد زعفران با قیمت مصوب از کشاورز خریداری شود اما متاسفانه اعضای شورای ملی و اتحادیه صادرکنندگان که ذینفعان اصلی این طلای سرخ هستند پای امضا و مصوبه خود ناایستادند.

,

, ,

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی به دو دلیل عمده نوسانات قیمت زعفران در بازار اشاره کرد و افزود: توهم پولی همراه با تورم و افزایش قیمت دلار در کنار مافیای شکل گرفته زعفران با استفاده از نهادهایی که به آن وجهه قانونی داده شده بود و از فضای بوجود آمده سو استفاده کردند را می توان دو دلیل عمده وضعیت زعفران در سالیان اخیر یاد کرد.

,

محسن زنگنه بیان داشت: اقتصاد یک امر دستوری نیست و باید مسیر درست را طی کند که پارسال برای زعفران با برخی به اصطلاح نهادهای دخیل در زعفران سر یک میز نشستیم و به آنها اعتماد کردیم اما در ادامه مسیر متوجه شدیم روی دیوار این افراد نمی توان یادگاری نوشت.

,

این نماینده مجلس از کشاورزان خواست که به شایعات توجه نکنند چرا که حداقل ۵ هزار میلیارد تومان برای منابع مالی برای خرید حمایتی زعفران تامین شده و دولت مصمم و پای کار است.

,

خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی آغاز شد

, خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی آغاز شد,

 

,

با رایزنی نمایندگان مجلس و طبق مصوبه شورای قیمت گذاری سیاست های حمایتی محصولات کشاورزی، خرید حمایتی زعفران، از کشاورزان خراسان بزرگ از صبح امروز چهارشنبه 28 مهرماه  توسط سازمان تعاون روستایی آغاز شده و تا پایان شهریور ماه سال آینده ادامه دارد.

,

رستمی، مدیر تعاون روستایی شهرستان تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: خرید حمایتی زعفران طبق مصوبه شورای قیمت گذاری سیاست های حمایتی محصولات کشاورزی که به امضای وزیر جهاد به مراکز تعاون روستایی ابلاغ شده از امروز 28 مهرماه در مراکز خرید حمایتی زعفران آغاز می شود.

,

وی افزود: طبق مصوبه ابلاغی، قیمت زعفران به شرح ذیل است
زعفران نگین ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
شبه نگین. ۱۶ میلیون تومان
پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان
دسته ۱۱ میلیون تومان

,
,
,
,
,
,

رستمی بیان داشت: وجوه کشاورزان پس از آزمایشات و تعیین نوع و قیمت زعفران ظرف ۵ تا ۲۰ روز کاری پرداخت می شود.

,

مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه گفت:بر همین اساس زعفرانکاران خراسانی می توانند از فردا با مراجعه به مراکز خرید اتحادیه تعاون روستایی محصول خود را به فروش برسانند.

,

وی افزود: مرکز خرید حمایتی تربت حیدریه در محل اتحادیه تعاون روستایی، بولوار خلیج فارس روبروی میدان تره بار مستقر شده است.

,

از مجموع بیش از 80  هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار هکتار یعنی معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه و 11 هزار هکتار معادل 17 درصد متعلق به شهرستان زاوه است.

,

در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه و بیش از 20 هزار خانوار در زاوه به این کار اشتغال دارند.

,

منطقه تربت حیدریه سالانه با تولید 70 تن زعفران خشک حدود 70 درصد زعفران جهان را تولید می کند.

,

انتهای پیام/4003

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه