اخبار داغ

چوب دولت تدبیر و امید لای چرخ تجار؛

ضربه ستون پنجم به صادرات کشور/ منطقه آزاد اینچه‌برون فرصتی که به تهدید تبدیل می‌شود

ضربه ستون پنجم به صادرات کشور/ منطقه آزاد اینچه‌برون فرصتی که به تهدید تبدیل می‌شود
رئیس خانه صنعت و معدن گلستان می‌گوید: در تمامی حوزه ها موفق عمل کردیم ولی حوزه اقتصادی کمیتش لنگ می‌زند چرا که ارشدترین افراد اقتصادی وقت کشور در رسانه ملی گراهای صادراتی را اعلام می کردند در حالی که دشمنان حاضر نبودند یک دلار وارد کشور شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ میزان صادرات استان گلستان در ۶ ماه نخست سال به ۷۴ میلیون دلار رسیده که رشد ۴۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

۲۸ کشور دنیا به عنوان کشورهای هدف صادرات استان گلستان به شمار می‌روند که جز هفت کشور اروپایی مابقی آن کشورهای آسیایی هستند.

بیشترین سهم صادرات گلستان در کشورهای ترکمنستان، عراق و قزاقستان
بنا به گفته درویشعلی حسن زاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گلستان عمده‌ترین محصولات صادراتی استان گلستان مواد پلی استیلین، مواد غذایی، لبنیات، سیمان، مصالح ساختمانی، مواد پایه پتروشیمی و مواد شوینده است و کشورهای ترکمنستان ، عراق و قزاقستان بیشترین سهم بازار صادراتی استان گلستان را به خود اختصاص داده است.

اما صادرکنندگان در طول این سال‌ها با مشکلاتی رو به رو بودند که اگر به آن توجه می شد شاید رکوردهای صادراتی استان گلستان که از ظرفیت مرزی و ریلی برخوردار بود شکسته می‌شد و در این مسیر یکی از ضعف ها و دغدغه‌هایی که بازرگانان با آن رو به رو هستند بحث تعهد ارزی و برگشت ارز است و این مسئله باعث دلنگرانی و ایجاد مشکلاتی برای آنان شده است.

بحث توسعه زیرساخت‌ها ریلی در مرز اینچه‌برون برای تخلیه و بارگیری و انبارگردانی جزو موارد  ضروری برای تجار گلستان به شمار می‌رود که هم در صادرات و هم واردات نقش آفرین است و باید به آن توجه شود.

نوسانات قیمت ارز نیز بر روند صادرات تاثیر می‌گذارد و وقتی قیمت ارز بالا است  تولید کنندگان بخشی از مواد اولیه را وارد می کنند و وقتی محصول به تولید می‌رسد کاهش قیمت ارز باعث می شود که  توجیه اقتصادی این محصول برای صادرات از بین برود و باید سیستم بانکی به سمت ثبات برود تا این نوسانات را نداشته باشیم.

اما کسی که ۱۲ سال به عنوان رئیس اتاق بازرگانی و خانه صنعت در استان گلستان است فعالیت داشته می گوید که می توانیم میزان صادرات استان گلستان را به یک میلیارد دلار در سال برسانیم اما شرط آن همراهی بانک‌های عامل است.

رمضان بهرامی می‌گوید: بانک‌ها به جای همراهی به میزان اعتباراتی که از طریق «صندوق توسعه ملی» در اختیار صادرکنندگان قرار دادند اجرائیه در مدت اپیدمی کرونا صادر کردند و همه صادرکنندگان درگیر پرونده های قضایی شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,
, بیشترین سهم صادرات گلستان در کشورهای ترکمنستان، عراق و قزاقستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

۱۰ سال آینده هم با سیستم دولتی صادرات کشور به جایی نمی رسد
رئیس خانه صنعت، معدن استان گلستان یادآور شد که دولت متولی صادرات است و اگر بخش خصوصی متولی صادرات باشد می تواند بهتر عمل کنند هنوز به انداز انگشتان یک دست رایزن اقتصادی در کشورهای جامعه هدف نداریم، جنس های ما در این فضای تحریم به کشورهای اروپایی صادر می شود ولی اندک است و باید به این مسئله توجه شود.

وی تاکید کرد که اگر سیستم دولتی ۱۰ سال آینده به همین روش پیش برود به جایی نمی رسیم، رفتار ما با کشور همسایه (ترکمنستان) درست نیست و زمانی که برای آنها بازاری از کالا به وجود آوردیم با یک بخشنامه جلوی آن را گرفتیم مثل موضوع مرغ و دان مرغ که این کشور از دیگر بخش ها آن را تامین می کند و  یک برنامه ریزی مناسب در حوزه صادرات نداریم.

بهرامی تاکید کرد: استان هایی که با کشورهای مرزی در همسایگی هستند باید  معاف از برگشت ارز باشند  این استان ها باید بتوانند از طریق ایجاد بازارچه مرزی تا سقف عددی مانند ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات داشته باشند و این موضوع باعث می شود که چرخ اقتصاد و تولید کشور شتاب بگیرد.

راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون کار پوپولیستی بود
وی اعتقاد دارد که منطقه آزاد تا یک سال آینده برای ما یک ظرفیت است و اگر از آن استفاده نکنیم بعد از آن برای ما یک تهدید خواهد بود، با وجود اینکه چند ماهی از تصویب منطقه آزاد می گذرد ولی هنوز چارت سازمانی آن را برقرار نشده و احساس می شود که در خصوص راه اندازی آن کار پوپولیستی اتفاق افتاده و و تا پنج سال آینده هم شاهد استقرار این منطقه نخواهیم بود.

این فعال اقتصادی معتقد است که به دلیل منطقه آزاد حتی نمی توانیم پروژه های توسعه ای را در شمال استان داشته باشیم و بازار دلالان برای خرید و فروش اراضی داغ شده است، در واقع مسئولان باید منطقه آزادی ایجاد کنند که بتوانیم مرکز صادرات استان گلستان باشد ولی منطقه آزاد در کشور بیشتر جنبه واردات دارد و بسیاری از افراد در منطقه آزاد به فکر استفاده از این ظرفیت برای واردات خودرو و یا واردات برخی از کالاهای خاص هستند.

بهرامی معقتد است که کارهای پوپولیستی در اقتصاد باعث آسیب به صادرات می شود، می گوید؛ ابرقدرت ها دوست ندارند یک دلار هم وارد کشور شود و چرا وقتی این مسئله را می دانیم به آنها در این زمینه کمک کردیم، در تمامی حوزه ها موفق عمل کردیم ولی حوزه اقتصادی کمیتش لنگ می زند چرا که ارشدترین افراد اقتصادی وقت کشور در رسانه ملی گراهای صادراتی را اعلام می کردند در حالی که  دشمنان حاضر نبودند یک دلار هم وارد کشور شود.

قوانین دست و پاگیر سر راه صادرکنندگان
اصغر نقوی، مشاوره اتاق بازرگانی ایران در قزاقستان نیز می گوید: مهمترین موانع صادرات در گلستان قوانین دست و پاگیر است ما می توانیم به جای اینکه سیب زمینی دست کشاورزان بپوسد آن را به صورت پوره صادر کنیم.

وی اعتقاد دارد: کشاورز که نمی تواند پرونده بهداشت برای پوره سیب زمینی بگیرد و باید مرکز بهداشت این مشکل را برطرف کند و می توانیم صادرات کالا به کالا در بخش محصولات کشاورزی و دامی با کشور قزاقستان داشته باشیم و به جای کالا دام زنده که مورد نیاز و تقاضای کشور است وارد کنیم.

مشاوره اتاق بازرگانی ایران در قزاقستان تاکید کرد: تجار می توانند از راه آهن اینچه برون و بندر امیرآباد که ظرفیت خوبی برای صادرات به کشورهای حوزه سی.ای.اس به شمار می رود استفاده کنند ولی هر دوی این ظرفیت هابلا استفاده افتاده است.

نقوی متذکر شد: تشویق صادر کننده باید مد نظر دولت قرار گیرد و اگر به جای دو محصول که از ارز ۴ و ۲۰۰ تومانی بهره مند هستند مشوق صادراتی برای دیگر محصولات در نظر گرفته شود منجر به استقبال از صادرات می شود.

, ۱۰ سال آینده هم با سیستم دولتی صادرات کشور به جایی نمی رسد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قوانین دست و پاگیر سر راه صادرکنندگان,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

وی افزود: به دلیل کاهش ارزش پول ملی در سال گذشته پرتقالی که ۵۰ سنت صادر می شد امسال به ۳۰ سنت رسیده و این مهم باعث کاهش استقبال از صادرات می شود و باید دولت برای این چنین مسائلی برنامه ریزی کند.

این مقام مسئول معتقد است که در صادرات مشکل تحریم در این منطقه تاثیری نداشته است و بیشتر صادرات ما مواد خوراکی و اولیه است که خارج از فضای تحریمی قرار دارد.

نقوی در خصوص پیمان شانگهای گفت: اگر از پیمان شانگهای به درستی استفاده شود، گلستان به دلیل داشتن مرز ریلی می تواند به مرکز بزرگ ثروت تبدیل شود و این پیمان باعث ارزشمند شدن این خط ریلی خواهد شد و امیدواریم دولت نیز این مسائل را مدیریت کنند.

ظرفیت ریلی در گلستان یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت است که می تواند به رونق اقتصادی کمک کند اما با این وجود تجار آنگونه که باید از آن استفاده نمی کنند.

با توجه به فصل سرما و یخ بندان در کشورهای حوزه سی.ای. اس تجار گلستانی می توانند بسیاری از میوه ها، صیفی جات و سبزیجات را برای این کشورها تامین کنند.

در این باره محسن اعتماد، مدیرکل راه آهن شمالشرق ۲ می گوید: باید برنامه ریزی ما به گونه ای باشد که فرآینده صادرات از بستر سازی حقوقی تا نحوه ترانزیت کالا و حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد.

راه آهن اینچه برون  مورد کم توجهی تجارگلستانی
اعتماد تاکید کرد: راه آهن یکی از پتانسیل بی بدیل در حوزه صادرات به شمار می رود و راه آهن اینچه برون که در همسایگی کشورهای ترکمنستان و قزاقستان که دروازه ورودی به آسیای میانه به شمار می رود مورد کم توجهی قرار دارد.

وی افزود: برای اینکه در مرز اینچه برون که از امنیت زیادی برخوردار است سرمایه گذار جذب کنیم باید زیرساخت ها را کامل کنیم و باید آب،برق و گاز مستقر شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید مجموعه استان عزم ملی داشته باشد تا اقبال بیشتری برای سرمایه گذاری به وجود بیاید، تاکید کرد: راه آهن بستر این سرمایه گذاری را آماده کرده و خط عریض و نرمال در مرز اینچه برون ایجاد شده و این راه آهن فرصت طلایی به شمار می رود و توانستیم خط عریض را در اسفند ماه ۹۹ متصل کنیم و در تیرماه نیز مجوز کمیسیون ماده ۶۹ اخذ شد و ۵۲۸ هکتار به راه آهن واگذار شده تا بتوانیم برای سرمایه گذاری در حوزه راه آهن از آن بهره مند شویم.

اعتماد ابراز داشت: در راه آهن برای صادرات می توانیم از واگن های یخچال دار استفاده کنیم و معادلات خوبی با ترکمنستان برقرار شده است و توانستیم برای واردات به ترکمنستان ۴۰ درصد تعرفه ریلی و برای ترانزیت به قزاقستان ۵۰ درصد تخفیف بگیریم.

وی افزود: زمینه سازی ها توسط راه آهن ایجاد شده و باید اتاق بازرگانی و اقتصاد دارایی استان پای کار بیایند و با سرعت بیشتری کارها پیش برود با این وجود نسبت به سال گذشته میزان صادرات ریلی بهتر شده و توانستیم رکورد چند سال گذشته را بشکنیم و خط عریض و نرمال به این مسئله کمک کرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, راه آهن اینچه برون  مورد کم توجهی تجارگلستانی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

مدیرعامل راه آهن شمالشرق ۲ گلایه هایی نیز از فعالان اقتصادی استان داشت و گفت: ظرفیت های خوبی در راه آهن وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود ولی شاهد آن هستیم که با وجود اینکه سیمان سبزوار از اینچه برون صارد می شود ولی سیمان پیوند گلستان از بندر امیرآباد صادرات را انجام می دهد و این هزینه کردها هیچ دلیلی ندارد.

اعتماد تاکید کرد: از ابتدای امسال تا ۲۵ مهر ماه جاری ۲۱۰ هزار تن صادرات از طریق راه آهن اینچه برون انجام شد که این بار به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان ارسال شده است.

قطعا در آینده تجار می توانند از طریق ریل به بازار بزرگ چین نیز دست پیدا کنند و استان گلستان ظرفیت خوبی برای رسیدن به بازارهای کشورهای حوزه سی.ای.اس دارد ولی برای این منظور نیاز است که وزار اقتصاد و دارایی شرایط را تسهیل کنند.

به طور قطع جذب سرمایه گذار خارجی در نقاط مرزی و منطقه آزاد استان گلستان نیز می تواند تضمین صادراتی برای محصولات استان گلستان باشد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه