اخبار داغ

مصائب ادامه‌دار مسکن مهر؛

مسکن مهر خرم‌آباد، محروم از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های شهری/ نبود امکانات مردم را کلافه کرده است

مسکن مهر خرم‌آباد، محروم از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های شهری/ نبود امکانات مردم را کلافه کرده است
ساکنان مسکن مهر کمالوند خرم‌آباد بعد از گذشت یک دهه سکونت همچنان با نبود امکانات رفاهی و اولیه زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، پرداختن به زخم‌ها و دردهای کهنه و قدیمی شهر خرم‌آباد همچنان برعهده‌ رسانه‌ها می‌باشد و خیلی از مشکلات شهر خرم‌آباد را رسانه‌های استان به جد پیگیری کرده‌اند تا شاید گره کور این مسائل با تلنگر به مدیران و مسئولان حل شود؛ اما دراین‌بین مشکلاتی نیز وجود دارد که همچنان سربسته باقی‌مانده و مسئولان نه‌تنها برای آن چاره‌ای نمی‌اندیشند بلکه گره‌افکنی نیز می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

دم زدن از مشکلات اهالی مسکن مهر خرم‌آباد قصه پر غصه این روزهای رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی لرستان است ولی آیا این مشکلات راه چاره‌ای دارد و اینکه مدیران از خواب غفلت بیدار شده‌اند یا همچنان باید با این مصائب مواجه باشیم.

,

بی‌مهری به ساکنان مسکن مهر

, بی‌مهری به ساکنان مسکن مهر, بی‌مهری به ساکنان مسکن مهر,

فرخ نژاد، یکی از بانوان ساکن در مسکن مهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در این پنج سالی که در مسکن مهر ساکن شده‌ایم رسانه‌های زیادی به اینجا آمدند حتی صداوسیما نیز گزارشی در این زمینه گرفت و مدیران هم‌صحبت کردند ولی به نتیجه‌ای نرسیدند؛ گویا اهالی مسکن مهر جزء این شهر حساب نمی‌شوند و به حال خود رهاشده‌اند.

,

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل اهالی مسکن مهر کمالوند این است که از دسترسی راحت به داخل شهر محروم هستند و متأسفانه خط اتوبوس و خط ویژه تاکسی در مسکن مهر وجود ندارد، درحالی‌که در مسکن مهرهای سایر شهرها و استان‌ها به‌طور ویژه خط اتوبوس و ایستگاه تاکسی مستقر است ولی خرم‌آباد علی‌رغم اینکه مرکز استان بوده و بزرگ‌ترین شهر لرستان و جمعیت مسکن مهر آن قابل‌توجه است ولی یک ایستگاه تاکسی ندارد.

,

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: اهالی منطقه مسکن مهر ناچار هستند از تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی داخل شهر استفاده کنند که با توجه به مسافت طولانی مسکن مهر تا مرکز شهر، این مسئله بار مالی زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند و اگر کسی شخصاً خودرو نداشته باشد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و این عدم دسترسی به وسایل نقلیه عمومی در کنار نبود امکانات رفاهی و تجاری که اهالی مایحتاجشان را تأمین کنند، به بزرگ‌ترین معضل مسکن مهر خرم‌آباد تبدیل‌شده است.

,

وی تصریح کرد: اهالی برای تأمین مایحتاج روزانه خودشان دست به کارشده و برخی که توان مالی داشته‌اند با راه‌اندازی مغازه‌هایی در کانکس به هم‌محله‌ای‌ها خدمات ارائه می‌دهند، اما همین اقدامات هم با مشکلات زیادی روبرو شده چون‌که مسئولان شهرستان به کانکس مجوز نمی‌دهند و بحث برق‌کشی و لوله‌کشی آب به کانکس‌ها همچنان یکی از مشکلات موجود باقی‌مانده است.

,

, ,

فرخ نژاد گفت: یک مدرسه دخترانه تا کلاس ششم و پسرانه تا کلاس یازدهم برای فرزندان اهالی وجود دارد ولی برای ادامه تحصیل دانش آموزان بایستی با صرف هزینه‌های ایاب و ذهاب به داخل شهر مراجعه کرد.

,

این شهروند خرم‌آبادی بیان کرد: ضروری‌ترین نیاز یک شهرک تازه‌ساخت و حتی یک روستای دورافتاده مرکز بهداشت است ولی متأسفانه مسکن مهر خرم‌آباد فاقد یک مرکز بهداشت است و این اواخر که بحث واکسیناسیون کرونا پیش آمد با توجه به حجم جمعیت اهالی، ما مجبور بودیم برای واکسیناسیون به مراکز درمانی داخل شهر و نزدیک‌ترین مراکز بهداشت مثل کوی بسیج و کوی ارتش مراجعه کنیم.

,

هزینه بالای اجاره مغازه در سطح شهر

, هزینه بالای اجاره مغازه در سطح شهر, هزینه بالای اجاره مغازه در سطح شهر,

یکی دیگر از اهالی مسکن مهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: متأسفانه اهالی مسکن مهر کمالوند به خدمات خاصی دسترسی ندارند و اگر نیاز به خدمات فنی داشته باشند باید به داخل شهر مراجعه کنند.

,

وی افزود: بنده استادکار مکانیک خودرو هستم و با توجه به هزینه بالای اجاره مغازه در سطح شهر ترجیح دادم در محله خودم با راه‌اندازی یک مکانیکی در کانکس با کمترین امکانات در خدمت اهالی باشم، ولی متأسفانه مسئولان شهرستان آب‌وبرق کانکس‌ها را قطع می‌کنند و به کانکس مجوز فعالت تجاری نمی‌دهند.

,

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: به‌صورت سیار با کابل از منزل به کانکس برق کشیده‌ام تا کار مردم راه بیفتد و چرخ زندگی‌ام بچرخد، اهالی مسکن مهر از راه‌اندازی کسب‌وکار استقبال می‌کنند ولی متأسفانه مسئولان همکاری نمی‌کند، مأموران شهرداری به‌جای تنظیف و جمع‌آوری زباله‌های سطح محله، گاهی می‌آیند به سگ‌های ولگرد منطقه غذا می‌دهند و می‌روند که این بدتر موجب ماندگاری سگ‌ها در اطراف ساختمان‌ها می‌شود.

,

 وی تصریح کرد: روشنایی خیابان‌ها در شب خیلی کم و حتی وجود ندارد، نهایتاً دریک خیابان یک لامپ روشن است و درزمینهٔ آب شرب، متأسفانه رسوبات موجود در آن موجب بیماری‌های کلیوی در برخی اهالی شده است، منبع و مخزن اصلی آب مسکن مهر بالای کوه مشرف‌به منطقه مسکونی قرار دارد و متأسفانه تبدیل به محل دفع زباله‌ها و زوائد قصابی‌های داخل شهر شده است.

,

ضرورت راه‌اندازی درمانگاه در مسکن مهر

, ضرورت راه‌اندازی درمانگاه در مسکن مهر, ضرورت راه‌اندازی درمانگاه در مسکن مهر,

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: حداقل یک‌سوم جمعیت اجاره‌نشین خرم‌آباد در مسکن مهر زندگی می‌کنند متأسفانه نه مرکز بهداشت، نه خدمات بانکی مثل دستگاه خودپرداز و نه حتی سرویس تردد به داخل شهر در اینجا وجود ندارد.

,

وی افزود: یک درمانگاه باید برای جمعیت زیاد مسکن مهر احداث شود، چراکه برای مراجعه به بیمارستان‌های داخل شهر با مشکل مواجه می‌شویم و از نظر مالی بسیار هزینه‌بر است.

,

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: نانوایی و سوپرمارکت برای این تعداد جمعیت نداریم. چند مغازه اهالی محل به‌صورت شخصی در کانکس راه‌اندازی کرده‌اند. خیابان‌ها مشکل‌دارند، شهرک تازه‌ساخت نباید وضعیتش از یک روستا بدتر باشد. یک قطعه زمین بوده که اهالی به فضای سبز تبدیل کرده‌اند و خودشان درخت کاشته‌اند، نیروی انتظامی مدعی است که این زمین متعلق به آن‌هاست و بایستی تمام درخت‌ها برداشته شوند.

,

وی تصریح کرد: امیدواریم در زمینی که مربوط به استقرار پاسگاه انتظامی است این ساختمان احداث شود که امنیت مسکن مهر نیز به‌خوبی تأمین شود.

,

, ,

اجاره‌بهای نجومی منازل شهری

, اجاره‌بهای نجومی منازل شهری, اجاره‌بهای نجومی منازل شهری,

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: برای تردد بهتر به داخل شهر قرار شد مسکن و شهرسازی یک‌راه میانبر از خیابان اصلی فاز یک به سمت فرهنگیان مهیا کند ولی متأسفانه نه‌تنها راه احداث نشد بلکه خیابان اصلی را نیز معیوب کرده‌ و باعث ایجاد مزاحمت در رفت‌وآمد برای مردم شده است.

,

وی افزود: بیشتر اهالی مسکن مهر اجاره‌نشین‌های سطح شهر خرم‌آباد هستند که به دلیل بالا رفتن رهن و اجاره داخل شهر به اینجا آمده‌اند، صاحبان املاک در خرم‌آباد درآمدشان را روی کرایه‌خانه می‌بندند، به همین دلیل نرخ کرایه و رهن مسکن مهرها همزمان با داخل شهر زیاد شده است.

,

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: نسبت به داخل شهر کرایه و رهن واحدهای مسکونی مسکن مهر خیلی مناسب است هرچند امکانات رفاهی ندارد ولی ازنظر تمیزی آپارتمان‌ها و ساخت‌وسازها نسبت به برخی از خانه‌های داخل شهر که رهن و کرایه نجومی دارد بهتر است و به این دلیل مردم بیشتر برای اجاره‌نشینی مسکن مهر را قبول کرده‌اند.

,

کمبود اعتبار دستگاه‌های دولتی

, کمبود اعتبار دستگاه‌های دولتی, کمبود اعتبار دستگاه‌های دولتی,

مسعود احمد نژاد، مسئول ستاد مسکن مهر لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: سایت کمالوند خرم‌آباد از نوع اراضی بود که دولت آن را برای ساخت‌وساز مسکن مهر لحاظ کرد، این اراضی در تملک سازمان ملی مسکن قرار گرفت و چون در حومه شهر بود، زمین‌های خام همزمان با ساخت واحدها به دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان جهت تجهیز به نیازهای اساسی زیربنایی مانند آب‌، برق و گاز قرار گرفت.

,

وی افزود: توافقاتی هم با سایر دستگاه‌های اجرایی استان در جهت خدمات روبنایی صورت گرفت، البته این توافقات در سطح کلان و ملی در حوزه مسکن مهر صورت گرفته و فقط مختص استان ما نیست.

,

, ,

مسئول ستاد مسکن مهر لرستان عنوان کرد: توافقات درزمینهٔ خدمات روبنایی ازجمله احداث مساجد، کلانتری‌ها، خانه‌های بهداشت، مراکز درمانی، مدارس، فضای سبز و خدمات شهری توسط شهرداری‌ها است.

,

وی تصریح کرد: با تکمیل واحدها و استقرار اهالی، مدیران اجرایی با توجه به کمبود اعتبارات دستگاه‌های دولتی توافقات خود را نادیده گرفتند، ابتدا ساخت مدارس پیش‌بینی شد که طی توافق با سازمان نوسازی مدارس استان، مدرسه‌ای در فازهای مسکن مهر کمالوند احداث شد.

,

احمدنژاد بیان کرد: برای مراکز بهداشت و کلانتری‌ها محل زمین پیش‌بینی‌شده ولی مدیران ذی‌ربط درراستای تأمین اعتباری که مطرح کرده بودند همکاری نمی‌کنند، حتی سازمان ملی مسکن تسهیلات و کمک‌های مالی برای کمک به سازمان اوقاف برای احداث مسجد و علوم پزشکی برای ساخت خانه بهداشت، نیروی انتظامی برای احداث پاسگاه و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان در نظر گرفته است ولی متأسفانه هیچ‌کدام پای‌کار نیامده‌اند و این زمین‌های زیربنایی دستگاه‌ها نیز از قبل واگذار و سند زده‌شده است.

,

مسئول ستاد مسکن مهر لرستان گفت: مشکل اصلی مسکن مهر خرم‌آباد این است که شهرداری هنوز برای این منطقه پایان کار صادر نمی‌کند، زیرا مدعی است چون مسکن مهر خارج از محدوده شهر است، شرط خدمات‌رسانی به اهالی این منطقه این است که باید ۱۵ درصد اراضی به تملک شهرداری دربیاید، درحالی‌که از نظر قانون مسکن و شهرسازی، این امکان وجود ندارد چون‌ زمین‌ها در تملک مردم نیست و به آن‌ها اجاره داده‌شده است.

,

وی بیان کرد: این زمین اجاره‌ای دولتی و مسکن تملکی مردم اوایل شروع واگذاری مسکن مهر با مشکلات حقوقی مواجه شد و سازمان ثبت‌اسناد زیر بار ثبت سند برای مسکن مهر نمی‌رفت که در آخر با رفع شدن مشکلات حقوقی این مهم هم مرتفع شد.

,

احمدنژاد با اشاره به اینکه مسکن و شهرسازی از مشکلات ساکنان مسکن مهر آگاه است، تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات رسان بر اساس توافقات ملزم به ارائه خدمات هستند ولی این مهم هنوز صورت نگرفته است.

,

وی گفت: شهرداری با بحث ۱۵ درصد تملک اراضی زیر بار خدمات‌دهی ازجمله احداث و اجرای سرانه فضای سبز، تنظیف و نصب سطل‌های زباله و ساخت ایستگاه اتوبوس و تاکسی نمی‌رود، اوقاف و علوم پزشکی هم با توجه به اینکه سازمان ملی مسکن علاوه بر واگذاری زمین، تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در جهت ساخت مسجد و خانه بهداشت و مراکز درمانی در اختیارشان می‌گذارد، پای‌کار نیستند.

,

مسئول ستاد مسکن مهر لرستان بیان کرد: مدیران اجرایی باید احساس نیاز کنند که در این منطقه خدمات‌دهی صورت بگیرد با توجه به حجم‌افزایشی جمعیت مسکن مهر خرم‌آباد نیاز مبرم خدمات‌دهی دستگاه‌های اجرایی احساس می‌شود.

,

به گزارش سفیرافلاک، دستگاه‌های خدمات رسان نقش اساسی در برطرف شدن مشکلات منطقه مسکن مهر خرم‌آباد دارند و نیاز است مدیران و مسئولان استان و شهرستان خرم‌آباد با نگاه ویژه‌ای به این مسائل، درراستای برطرف شدن آن اهتمام داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه