اخبار داغ

بازار سیمان همچنان در دست دلالان؛

دست کوتاه خرده‌فروشان سیمان از عرضه بورسی/ کارگزاری‌ها طرفدار خریداران کلان هستند

دست کوتاه خرده‌فروشان سیمان از عرضه بورسی/ کارگزاری‌ها طرفدار خریداران کلان هستند
محمد محمود آبادی گفت: شرایط بورسی بدتر از وضعیتی است که چند دلال برای عرضه سیمان وجود داشت و در شرایط فعلی چند دلال دیگر جایگزین شده‌اند و آنها در قالب بورس فعالیت می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد محمود آبادی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: در اطلاعیه بورس کالا برای عرضه سیمان درج شده است که سیمان از ساعت شش صبح عرضه می شود؛ این در حالی است که دفاتر کارگزاری زودتر از هشت صبح جواب ما را نمی دهند و عملا با این کار فروشنده های خرد که بیشترین ارتباط را با مردم دارند را دور می زنند.

رئیس اتحادیه ابزار و مصالح ساختمانی سیرجان ادامه داد: برای خرید سیمان افرادی که دارای رابطه و رانت هستند اقدام می کنند و چنانچه چیزی باقی ماند به ما می رسد و گرنه تمام می شود.

وی ابراز کرد: چند روز گذشته در جلسه شورای اداری که با حضور فرماندار، رئیس سازمان صمت و تعزیزات تشکیل شده بود، گفتیم که این شرایط بورسی بدتر از وضعیتی است که چند دلال برای عرضه سیمان وجود داشت و در شرایط فعلی چند دلال دیگر جایگزین شده اند و آنها در قالب بورس فعالیت می کنند.

محمود آبادی اظهار کرد: برای شرایط ایجاد شده راهکار داده ایم که به جای لحاظ کردن کد ملی، کد پستی را لحاظ کنند و حداکثر خرید را برای روز اول صد تا دویست تن قرار دهند تا فروشندگان جز بتوانند خرید کنند.

رئیس اتحادیه ابزار و مصالح ساختمانی سیرجان عنوان کرد: هم اکنون بورس ادعا می کنند که ما زیر صد تن خرید نمی کنیم در این شرایط همکار ما که در روستاهای اطراف که فعالیت می کنند اگر قدرت خرید هم داشته باشد، توان فروش ندارد؛ چرا که در بورس کالا ظرف یک هفته باید بار را خارج کنند و چنانچه نتوانند بار را خارج کنند یک درصد انبارداری به بار خواهد خورد و این انبارداری سود خریدار را ظرف چند روز مستهلک می کند.

وی با تأکید بر اینکه شرایط را به گونه ای چیده اند که فروشندگان جز نمی توانند خرید داشته باشند و با این شرایط از چرخه خارج خواهد شد، گفت: در روستا شاید ده روزی یک بار یک ماشین سیمان به فروش برود و آنها نمی تواند صد تن سیمان خریداری کند چرا که باید ظرف یک هفته بار را از انبار خارج کند و با این شرایط همکار ما مجبور می شود از دلالی که بین ساعت شش تا هشت صبح خریداری کرده است، خرید سیمان را انجام دهد.

محمود آبادی با اشاره به حضور نمایندگان استان کرمان در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید قوانینی را در این زمینه تدوین و به بورس اعلام کنند که فروش سیمان در روز اول بر اساس کد پستی به فروش برود حداکثر تا 150 تا 200 تن تا فروشنده های خرد بتوانند خرید خود را انجام دهند و چنانچه چیزی باقی ماند با کد ملی برا دلالان باشد که البته چنانچه این شرایط لحاظ شود، نیاز به دلالی نیست و با این شرایط من خرید خود را انجام می دهم و دیگر نیاز نیست که از فرد دیگری خرید کنم.

رئیس اتحادیه ابزار و مصالح ساختمانی سیرجان افزود: هم اکنون شرایط را به گونه ای چیده شده است که عملا من به عنوان رئیس اتحادیه چهار دوره است که نمی توانم خرید کنم؛ چرا که زمانی که خرید به من می رسد یا تمام شده و یا در نرخ افزایشی قرار گرفته است و کد پستی و حداکثر ظرفیت تعریف شود تا با این شرایط کارگزار بورس نگوید که من زیر صد تن خرید نمی کنم.

وی خاطر نشان کرد: من و همکاران من هیچ کدام نتوانستیم از بورس کالا خرید کنیم؛ چرا که ظرفیت را گذشته اند هزار و 700 تن و یا هزار و 200 تن که این مقدار را دلالان می خرند و چیزی به ما نمی رسد و ما مجبوریم از دلال بگیریم و زمانی که می خواهیم سیمان را بفروشیم، پاکتی 50 هزار تومان می شود و همکاران من را با این نرخ به تعزیزات می برند که چرا گران فروختید؟ با این شرایط مسئولان راهکار را درست کنند.

کارگزاری ها طرفدار خریداران کلان هستند

محسن یزدانپناه در گفتگو با راه آرمان؛ در این باره گفت: افرادی که کد بورسی دارند موظفند از طریق کارگزاری های اقدام به خرید سیمان کنند و فردی که کد بورسی دارد نمی تواند به سایت بورس مراجعه و سیمان خریداری کند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: کارگزاری ها بر اساس میزان مشخصی که اعلام شده است برای عامل هایی که کد بورسی دریافت کرده اند، میزان سیمان خواسته شده آنها را خریداری می کنند.

وی بیان کرد: مشکلی که هم اکنون وجود دارد در میزان خرید است که آن هم به واسطه این است که کارگزاری ها به سمت افرادی می روند که سیمان بیشتری را می خواهند خریداری کنند و تمایلی به افرادی که می خواهند سیمان کمتری خریداری کنند، ندارند.

یزدانپناه افزود: چرا که مدت زمانی که باید برای خرید به عنوان مثال ده تن سیمان صرف کنند برای خرید 500 تن سیمان یکی است و بنابراین به سمت فردی می روند که میزان بیشتری می خواهد سیمان خریداری کند که با این اقدام کارمزد بیشتری را دریافت می کنند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطر نشان کرد: تأکید داشته ایم که در این خصوص با وزارت امور اقتصاد و دارایی و یا بورس مکاتبه ای انجام شود تا تمام افراد به صورت عادلانه هر میزانی که می خواهند بتوانند خرید کنند؛ با این اقدام کارگزاری ها نمی توانند شرایطی را به وجود آورند که تنها به سمت افرادی بروند که سیمان بیشتری می خواهند خریداری کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کارگزاری ها طرفدار خریداران کلان هستند, کارگزاری ها طرفدار خریداران کلان هستند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه