اخبار داغ

مدیرعامل پایانه صادرات برنج ایران:

مقابل رانت در بورس برنج ایستاده‌ایم/ مدافع منافع کشاورزان هستیم

مقابل رانت در بورس برنج ایستاده‌ایم/ مدافع منافع کشاورزان هستیم
اسماعیل یزدان‌پناه گفت: امیدواریم معاملات برنج خاورمیانه در این منطقه با توجه به پتاسیل و ظرفیتی که وجود دارد انجام شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید اسماعیل یزدان پناه در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: اهدافی که مرکز تجارت و پایانه های برنج دارد با سهام ۵۰۰ نفر از تجار، کارخانه داران و کشاورزان در غالب سهامی خاص در سال ۸۸ تاسیس شد و در سال ۹۳ کلنگ آن به زمین زده شد.

وی با بیان اینکه فاز اول پایانه برنج در ۵۰ هزار متر ‌مربع کارخانه است، عنوان کرد: در یکی از مهم ترین نقاط مازندران که حدود ۷۰ درصد برنج های تولیدی استان در شعاع ۵۰ کلیومتری این منطقه قرار دارد، در سه فاز این مجموعه ساخته شده است، ساختمان مسجد، ساختمان تجاری که کلیه نهادها، ادوات کشاورری قرار دارد و در فاز سوم ساختمان عظیم اداری است و هتل تا از شهرها و کشورهای دیگر بتوانند در اینجا معامله کنند.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران تصریح کرد: امیدواریم معاملات برنج خاورمیانه در این منطقه با توجه به پتاسیل و ظرفیتی که وجود دارد انجام شود.

وی با اشاره به حضور در نمایشگاههای بین المللی برنج گفت: در نمایشگاه مسکو، قطر و ازبکستان و.. شرکت کردیم و برنج کیفی مازندران طارم را بشناسانیم، برنج ایرانی واقعا مظلوم واقع شده است، در کشورهای همسایه ما را کشوری بیابانی تصور می کنند، اما با حضور در این نماشگاهها بسیاری متعجب شدند، خوشبختانه برنجمان انقدر مرغوب بود که بیشترین جذب را داشتیم.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران تصریح کرد: لزوم چنین بسترمناسبی جهت بازرگانی همه حوزه ها الزامی است، پس از ایجاد سدها کانال می کشیم برای تولید هم همین باید این شکل باشد، حمایت انجام شود، باید سیستم در چهارچوب درست قرار بگیرد.

وی ادامه داد: حلقه تولید ۶۰ درصد زنجیره را پشتیبانی می کند، توانسیتم این مجموعه را احداث کنیم که نه فقط افتخار مازندران بلکه استان است و نسبت به خودکفایی و مواد غذایی استراتژیک تاثیرگذار است.

یزدان پناه با تاکید اینکه تمام کشورهای پیشرفته که امروز صنعتی  هستند در وهله نخست کشاورزی بودند، خاطرنشان کرد: کشاورزی در این کشورها پردرامد ترین شغل است، بعنوان مثال امریکا ظریب غذای خودکفایی ۱۱ دارد، یعنی ۱۱ برابر ظرفیت خود مواد غذایی تولید می کند و چین دو برابر ، اما متاسفانه در کشورمان با وجود استان های شمالی ما نباید لنگ غذا باشیم.

وی با بیان اینکه ما باید به امنیت غذایی کشور توجه کنیم، اظهار کرد: بحث دیگر قیمت واقعی برنج است باید در قیمت گذاری منافع کشاورز را مدنظر داشته باشیم، البته ما موافق گرانی نیستیم، اما نباید بار این را کشاورز بر دوش بکشد، باید برنامه ریزی دولت در نهایت حمایت باشد تا کشاورزان اسوده خاطر باشند.

این مسئول افزود: در قیمت گذاری هزینه کشاورز در سال جاری انجام داد باید در نظر گرفته شود،  برنج طارم ۲۹ تومانی به دلیل کمبود محصولات و مخارج  ۴۰ هزار تومان برای کشاورز تمام شد، برنج را میتوان ارزان کرد ولی به قیمت ویلا سازی و نابوی امنیت غذایی کشور مانند شعارهای چون فرزند کمتر، زندگی بهتر نباشد که مارا دوباره وارد بحران کند.

وی از ائمه جمعه های شهرهای مازندران خواست تا بیشتر به خودکفایی در برنج توجه کنند و ادامه داد: به عنوان سفیران فرهنگی در سراسر استان نسبت به چنین مجموعه حمایت کنند تا به رسالت های که در حوزه دانش بنیان و حوزه تحقیقات انجام می شود، حمایت کنند.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران بورسی شدن برنج را  کمکی برای کشاورران خواند و اظهار کرد: امسال توانستیم برنج را وارد بورس و کالای کشاورزی کنیم، اما متاسفانه برخی رانت خواران نتوانستند این شفافیت قیمت را تحمل کنند، اما ما ایستادیم و امروز کشاورز دغدغه برنج ندارد که این  شفاف سازی در قیمت برای مصرف کننده هم مفید است.
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه