اخبار داغ

گرانی ماهی متاثر از افزایش هزینه‌های تولید/ سرانه مصرف پایین اصفهانی ها در ماهی!

گرانی ماهی متاثر از افزایش هزینه‌های تولید/ سرانه مصرف پایین اصفهانی ها در ماهی!
عدم شناخت از تنوع و ارزش غذایی انواع ماهی و روش‌های مختلف پخت از جمله دلایل پایین بودن سرانه مصرف ماهی در اصفهان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ ماهی یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین با قابلیت هضم، جذب و ارزش زیستی بالا و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی، جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز و مرغ است اما در چند سال اخیر با افزایش قیمت‌ها این کالای پروئینی در ردیف اقلام لاکچری جاخوش کرده و نه تنها در عید باستانی بلکه در طول سال هم از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت‌ها است که گرانی گریبان‌گیر بازار اقلام پروتئنی مردم شده، قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته و با وجود کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان شاهد افزایش بی‌رویه و چند برابری قیمت ماهیان آبزی‌پروری به ویژه انواع دریایی در بازار خرده‌فروشی‌های شهر اصفهان هستیم.

,

این پایان ماجرا نیست چرا که با سیر صعودی 2 تا 3 برابری نرخ‌های عجیب و غریب در بازار ماهی از اواخر سال گذشته تاکنون برخی مسئولان مرتبط در استان با عدم بی‌اطلاعی از دلایل گرانی‌ها، فقط رشد هزینه‌های کرایه حمل و نقل را از علل افزایش افسارگسیخته انواع ماهی در بازار اصفهان می‌دانند و بعضی دیگر هم با عادی انگاری رشد سرسام‌آور قیمت‌ آبزیان، عقب ماندگی بهای این مواد پروتیئنی را از کارناوال گرانی‌های تمام اقلام کشور از جمله گوشت و لبنیات ناچیز می‌پندارند.

,

بر همین اساس برای بررسی قیمت‌ها بهبه صحبت با چند تولید کننده در اصفهان پرداختیم، زیرا صحبت  کردن با مردم  درباره وضعیت بازار نتایج واقعی‌تر و ملموس‌تری از اقتصاد کشور را روشن می‌کند.

,

یک تولید کننده ماهی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید ماهی قزل آلا گفت: حدود ۵۰ درصد از تولید کنندگان ماهی امسال به علت خشکسالی نتوانستند رهاسازی بچه‌ماهی را انجام دهند و برخی دیگر نیز تولیدی انجام نداده و کارگاه‌های خود را تعطیل کردند. در حال حاضر هزینه تمام شده تولید ماهی برای تولید کننده به ازای هر کیلوگرم ماهی ۸۵ هزار تومان است درحالی‌که در بازار هر کیلو قزل آلا حدود ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نقطه امنی برای تولید کننده نیست زیرا سودی را در پی ندارد. البته کاهش تولید باعث شد تا عرضه و تقاضا به برابری برسد و قیمت ماهی‌ متعادل شود.

,

وی افزود: افزایش قیمت ماهی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، داروها، هزینه‌های کارگری، هزینه‌ خدمات ‌برق، حمل‌ونقل و… است. البته هنوز این قیمت نقطه امنی برای تولید کننده نیست زیرا سودی را در پی ندارد. همچنین ممکن است در طول تولید تلفات یا مشکلاتی داشته باشیم.

,

*کارخانجات تولید خوراک ماهی  قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند

, *کارخانجات تولید خوراک ماهی  قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند, *کارخانجات تولید خوراک ماهی  قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند,

امسال به دلیل خشکسالی و نبود سرمایه، برخی از کارگاه‌ها سقف تولید خود را کاهش دادند و این موضوع موجب شد تا تولید کنندگان بتوانند ماهی را با قیمتی به فروش برسانند که متحمل ضرر نشوند. همچنین کارخانجات تولید خوراک نیز طی سه ماه گذشته حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

,

یکی از خرده فروشان ماهی بیان کرد: در سال ۹۷ قیمت ماهی قزل آلا کیلویی ۲۵ هزار تومان بود در حالی که امسال حدود سه برابر افزایش قیمت را شاهد هستیم اما باید افزایش چهار برابری هزینه‌های تولید را نیز مد نظر قرار داد. ضمن اینکه این افزایش قیمت تا جایی که قیمت نهاده‌ها ثابت نشود ادامه خواهد داشت.

,

*سرانه مصرف ماهی در اصفهان کاهشی است

, *سرانه مصرف ماهی در اصفهان کاهشی است, *سرانه مصرف ماهی در اصفهان کاهشی است,

محمدرضا عباسی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: حدود 10 تا 20 درصد تولیدات استانی مصارف داخلی دارد و مابقی از جنوب و سواحل خلیج‌فارس و شمال کشورمان وارد استان می‌شود. نزدیک به 35 گونه انواع ماهی گوشتی از جنوب و شمال کشور تحت نظارت شیلات ساحلی صید و به اصفهان وارد می‌شود و با کیفیت بهداشتی بالا زیرنظر اداره دامپزشکی استان در بازار‌های تخصصی ماهی در استان اصفهان توزیع می‌شود، در این بازارها شاید 5 گونه ماهی‌های پرورشی و تولیدی استان عرضه شود و اکثر آبزیان مورد تقاضای شهروندان ماهی‌های جنوب کشورمان است.

,

وی افزود:  سرانه مصرف ماهی در جهان برای هر فرد 21 کیلوگرم است اما در اصفهان این سرانه 11 کیلوگرم برآورد شده، متخصصان تغذیه بر اهمیت مصرف ماهی به‌دلیل منبع با ارزش پروتئین، ویتامین و اسید چرب امگا 3 برای همه سنین توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از بیماری، هفته‌ای یک یا دو بار ماهی مصرف شود. عدم شناخت از تنوع و ارزش غذایی انواع ماهی و روش‌های مختلف پخت از جمله دلایل پایین بودن سرانه مصرف ماهی در اصفهان است.

,

عباسی ابراز کرد: با افزایش قیمت تمام اقلام غذایی در کشور به‌تبع بهای آبزیان هم رشد داشته اما گرانی انواع ماهی هم‌تراز گوشت و لبنیات نبوده است. با وجود انواع ماهی خوارکی در این بازارها، شهروندان مجبور به خرید ماهی‌های گران نیستند چرا که ماهی ارزان پرورشی  هم موجود است و مواد مغذی و پروتئینی آن همانند دیگر آبزیان از ارزش غذایی بالایی برخودار است.

,

*گرانی ماهی متاثر از گرانی هزینه های حمل و نقل

, *گرانی ماهی متاثر از گرانی هزینه های حمل و نقل, *گرانی ماهی متاثر از گرانی هزینه های حمل و نقل,

محمدعلی فروغی  رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید در اصفهان با اظهار بی‌اطلاعی از دلایل گرانی ماهی در بازار، اظهار کرد: به‌دلیل نبود ماهی در اصفهان، عمده‌ترین آبزیان از جنوب کشور وارد استان اصفهان می‌شود و احتمالا افزایش هزینه‌ کرایه حمل و نقل از بندرگاه‌ها سبب گرانی ماهی باشد.

,

وی پیرامون اینکه طی سال جاری هزینه کرایه حمل و نقل تا چند درصد افزایش داشته که توانسته بر نرخ‌گذاری انواع ماهی 2 تا 3 برابر تاثیرگذار باشد، افزود: دقیقا اطلاعی از افزایش درصد کرایه حمل و نقل آبزیان ندارم اما طی امسال هزینه کامیون‌های بزرگ حمل مرغ زنده در اصفهان 75 درصد سیرصعودی داشته و به‌تبع هزینه‌های ماهی هم همین‌طور خواهد بود.

,

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید در اصفهان با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به نسبت سال‌های گذشته خیلی کمتر شده است، ابراز داشت: در حال حاضر چنانچه شهروندان در صدد خرید اقلام اساسی و مورد نیاز خود باشند در زمینه تخم‌مرغ و مرغ است و احتمالا خریداری کالاهای پروتیئنی ماهی و گوشت قرمز از توان آن‌ها خارج باشد.

,

هر چند در سال‌های اخیر سرانه مصرف انواع ماهی در استان از 2 کیلوگرم در سال 1374 به حدود 11 کیلوگرم افزایش یافته که گویای بیش از پنج برابری آن در 3 دهه گذشته است و فرهنگ رفتاری مردم این خطه نشان می‌دهد که آنها در مصرف ماهی در جایگاه چندان خوبی نیستند و اصفهان یکی از استان‌هایی است که در رتبه‌های پایین مصرف ماهی قرار دارد اما تراژدی تلخ بی‌ثباتی روند قیمت‌گذاری‌ و گرانی ساعتی آبزیان بدون هیچ‌گونه نظارتی در بازار دیگر جایی برای پایه‌ریزی رفتارهای فرهنگی نمی‌گذارد چرا که با وجود تاکید کارشناسان تغذیه بر ضرورت مصرف ماهی، سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی به‌ ویژه دهک‌های درآمدی پایین جامعه به‌شدت کاهش یافته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه