اخبار داغ

خشکسالی و افزایش هزینه حمل و نقل دو دلیل عمده افزایش قیمت حبوبات/ برای خرید ارزان حبوبات به خرده‌فروشان مراجعه کنید

خشکسالی و افزایش هزینه حمل و نقل دو دلیل عمده افزایش قیمت حبوبات/ برای خرید ارزان حبوبات به خرده‌فروشان مراجعه کنید
خشکسالی و افت محسوس میزان بارندگی در سال زراعی منتهی اول مهر ۱۴۰۰، تولید حبوبات را نیز مانند برنج تحت تاثیر قرار داده و اگرچه آماری از میزان تولید این محصولات ارائه نشده اما بدون شک میزان تولید به ‌اندازه سال زراعی پربارش ۹۹-۹۸ نبوده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ قیمت حبوبات باز هم افزایش یافته است. رصد قیمت‌ محصولات در خواربارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد با ورود به فصل پاییز قیمت حبوبات پرمصرف افزایش داشته و شاهد نرخ‌های عجیب ۷۰ و ۸۰ هزار تومانی برای این محصولات هستیم. اگرچه قیمت فروش حبوبات به صورت فله تا حدودی از بسته‌بندی‌های شرکتی پایین‌تر است اما در خواربارفروشی‌ها هم قیمت‌ لوبیاچیتی، لوبیا قرمز، لپه و عدس از محدوده ۴۰ هزار تومان پایین‌تر نیست و انواع درجه یک این محصولات بالای ۶۰ هزار تومان قیمت دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این درحالی است که در نیمه دوم سال به واسطه سردشدن هوا و تغییر نسبی در رژیم غذایی خانواده‌ها مصرف حبوبات به‌طور معمول با افزایش همراه است و برای بخش زیادی از مصرف‌کنندگان تهیه این اقلام با قیمت‌های کنونی به سختی امکان‌پذیر است.

,

در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌ها بسیار بالاتر است. مصرف‌کنندگان در مراجعه به این فروشگاه‌ها با قیمت‌های سرسام‌آوری روی بسته‌های ۹۰۰‌ گرمی حبوبات شرکتی مواجه می‌شوند؛ بسته‌بندی‌هایی که بر حسب درجه یک یا دو بودن و البته بسته به برند مربوطه قیمت‌های متفاوتی دارند. لوبیاچیتی به صورت بسته‌بندی درحال حاضر بین ۷۰ تا ۷۹ هزار تومان، لپه بین ۵۰ تا ۵۸ هزار تومان، لوبیا قرمز بین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان، عدس بین ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان و نخود بین ۳۸ تا ۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

,

 رسیدن قیمت هرکیلو لوبیا چیتی به مرز ۸۰ هزار تومان و عدس به ۵۰ هزار تومان در حالی است که تا همین یکی‌دوسال پیش، عدسی و خوراک لوبیا از جمله ‌غذاهای ارزان محسوب می‌شدند؛ خوراکی‌هایی که کم‌کم در حال تبدیل شدن به غذاهایی لاکچری هستند.

,

*برای خرید ارزان حبوبات به خرده فروشان مراجعه کنید

, *برای خرید ارزان حبوبات به خرده فروشان مراجعه کنید, *برای خرید ارزان حبوبات به خرده فروشان مراجعه کنید,

مصطفی بحق رئیس اتحادیه خواروبار اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص افزایش چشمگیر قیمت حبوبات، اظهار کرد: خشکسالی در تمامی نقاط کشور باعث کاشت کمتر حبوبات شده، از طرفی کاهش واردات ثمره‌ای جز کمبود محصولات غله‌ای نداشته است.

,

وی افزود: بنابراین کاهش تولید داخلی، وابستگی به واردات و افزایش نرخ ارز مهم‌ترین دلایلی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان گرانی حبوبات نام برد. به گفته عرضه کنندگان، نوسان قیمت حبوبات سبب شده تا نرخ خرده فروشی و بسته بندی انواع حبوبات در خرده فروشی‌ها مدام تغییر کند، به نحوی که برخی مردم به امید خرید ارزان‌تر این اقلام به بازار عمده فروشان مراجعه می‌کنند.

,

رئیس اتحادیه خواروبار اصفهان اذعان کرد: همچنین میزان تولید حبوبات در غرب کشور کاسته شده و این مسئله سبب شده است قیمت‌ها نیز افزایش یابد. در کنار این مسئله، باید اشاره کرد که افزایش هزینه حمل ونقل نیز بر گرانی حبوبات تأثیر گذاشته است، گرانی‌های اخیر تأثیر منفی بر فروش حبوبات در بازار داشته است، فروش حبوبات در شهر کاهش بافته و همین مسئله درآمد فروشنده‌های حبوبات را کم کرده است، بر این اساس می‌توان گفت که فروشنده‌ها نیز از گرانی حبوبات متضرر شده اند.

,

وی اعلام کرد: در ۶ماه اول سال عدس و سپس لوبیا بیشترین افزایش قیمت را داشتند ما صرفا برای بهبود این وضعیت به واردات نیازمندیم، محصولات در استان اصفهان برحسب عرضه و تقاضا هستند و هرچقدر تقاضا بیشتر باشد و عرضه کم قیمت‌ها افزایش پیدا میکنند، اما با وجود گرانی، کمبودی در بازار وجود ندارد و شهروندان می‌توانند به میزان مورد نیازشان حبوبات بخرند.

,

بحق یادآور شد: برخی واحد‌های بسته بندی یا توزیع کننده سعی می‌کنند از شرایط فعلی برای گران فروشی حبوبات سوءاستفاده کنند، سود مجاز واحد‌های بسته بندی حبوبات ۱۷ درصد است. البته این محصول تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی برسد، حاشیه سود توزیع کنندگان عمده و خرد نیز بر آن افزوده می‌شود. بااین حال، گاهی دیده می‌شود که حبوبات بسته بندی با حاشیه‌های سود بیشتر از حد مجاز عرضه می‌شود. باتوجه به الزام واحد‌های بسته بندی و توزیع به رعایت نرخ سود مجاز، در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود.

,

وی با اشاره به نظارت‌های بازار حبوبات ادامه داد: نظارت‌ها از چهار جهت از جمله اتحادیه خواروبار، بازرسی اتاق اصناف، بازرسی بازرگانی و تعزیرات انجام میگیرد و متخلفان به دادگاه معرفی، جریمه و پلمپ خواهند شد.

,

به گفته کارشناسان، خشکسالی و افت محسوس میزان بارندگی در سال زراعی منتهی اول مهر ۱۴۰۰، تولید حبوبات را نیز مانند برنج تحت تاثیر قرار داده و اگرچه آمار دقیقی از میزان تولید هر کدام از این محصولات ارائه نشده اما بدون شک میزان تولید به ‌اندازه سال زراعی پربارش ۹۹-۹۸ نبوده است.

,

سال گذشته آمارها از رشد ۲۱ درصدی تولید حبوبات حکایت داشت. از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش‌ مرکز ملی آمار از تورم اقلام خوراکی در شهریورماه، حبوبات پرمصرف در فاصله بین مرداد تا شهریور امسال بین ۳.۹ تا ۸.۱ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

,

برای افرادی که به دنبال خرید ارزاق با قیمت مناسب‌تر هستند، عمده‌فروشی‌ها و بعد از آنها خواربارفروشی‌ها اولین و دومین انتخاب محسوب می‌شوند؛ فروشگاه‌هایی که در قیاس با سوپرمارکت‌ها اغلب قیمت‌های پایین‌تری دارند. اما گرانی گسترده در تمامی کالاهای اساسی باعث شده در یک‌سال گذشته فروش خواربارفروشی‌ها هم کاهش زیادی داشته باشد.

,

تغییر قیمت‌ها در تمامی اقلام به قدری با سرعت اتفاق می‌افتد که گاهی بعد از فروش کل یک کالا برای سفارش مجدد آن دچار مشکلی می‌شویم، به این معنا که تفاوت قیمت ۲ سفارش پشت سر هم به‌اندازه‌ای زیاد است که فروشنده را متضرر می‌کند.

,

فروش تمامی واحدهای صنفی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و میزان سفارش‌ بسیاری از محصولات نسبت به سال ۹۹ نصف شده زیرا بسیاری از اجناس دیگر خریدار زیادی ندارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه