اخبار داغ

گزارشی از تهدیدها و فرصت‌ها؛

تاغ؛ گونه گیاهی نادری که با غلبه بر خشکسالی به البرز کم آب جان می‌دهد/ سایه سنگین قاچاقچیان چوب و ۱۲۰ هزار واحد دامی بر سر مراتع استان

تاغ؛ گونه گیاهی نادری که با غلبه بر خشکسالی به البرز کم آب جان می‌دهد/ سایه سنگین قاچاقچیان چوب و ۱۲۰ هزار واحد دامی بر سر مراتع استان
استان البرز دارای ۳۷۵ هزار مرتع است و در ایامی که اصلاح مراتع انجام می شود، سالیانه ۱۲۰ هزار واحد دامی از آن تعلیف می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها اراضی قلعه دوزلو طلایی از مراتع استان البرز در شهرستان چهارباغ، توسط یک مرتعدار نمونه احیاء شده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
عزیزی رئیس منابع طبیعی چهارباغ به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ اصلاح مراتع دهه ۷۰ توسط آقای محامد مومنیان مجری طرح مرتع داری انجام شد.
,
 
,
این طرح با توجه به کمبود آب در چهارباغ صورت گرفته است و پوشش گیاهی متنوهی دارد که این دامدار نمونه درباره آن توضیح می دهد.
,
 
,
مومنیان به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ قره داغ در شوره زارها و قیچ در تپه مامورها کاشت شده است تا کم آبی هم نتواند مانع اصلاح مرتع شود.
,
 
,
, ,
 
,
و اما این دامدار نمونه علاوه بر اینکه توانسته است خوراک دام این منطقه را تامین کند، با کاشت و حفاظت از گیاهان این مرتع را هم به نمونه کشوری تبدیل کرده است. 
,
 
,
وی ادامه می دهد؛ هر ساله یک پنجم مرتع را قرق می کنیم تا پوشش طبیعی مرتع تجدید شود، البته از ویژگی های این مرتع حفظ و نگهداری گیاه تاغ است.
,
 
,
همچنین یک کارشناس منابع طبیعی به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ خاصیت تاغ جلوگیری از انتشار ریزگردها است و سالیانه ۱ سانتی متر رشد می کند.
,
 
,
دغاغله ادامه می دهد؛ با توجه به خشکسالی موجود در کشور باید درباره نگهداری تاغ به عنوان یک گونه نادر گیاهی توجه ویژه ای داشته باشیم.
,
 
,
, ,
 
,
حفظ مراتع با مشکلات زیادی همراه است که متاسفانه در بسیاری از مناطق، مراتع حفاظت شده مورد سوءاستفاده قاچاقچیان چوب قرار می گیرد.
,
 
,
به گفته دغاغله یگان حفاظت چهارباغ به صورت دائم در حال گشت و پایش عرصه است تا از قاچاق چوب و سوء استفاده از آن جلوگیری شود.
,
 
,
و اما استان البرز دارای ۳۷۵ هزار مرتع است و مدیر کل منابع طبیعی البرز در این باره به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ سالیانه ۱۲۰ هزار واحد دامی از مراتع تعلیف می کنند.
,
 
,
, ,
 
,
حامد فرضی ادامه می دهد؛ مرتع داران در حفاظت از عرصه های ملی مشارکت می کنند در نتیجه باید در راستای اجرای طرح های مرتع داری توانمند شوند.
,
 
,
ایجاد مشاغل جدید مانند بوم گردی و کشت گیاهان دارویی از دیگر مزایای طرح های مرتع داری است که با مشارکت منابع طبیعی و بخش خصوصی محقق می شود.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه