اخبار داغ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

همه بخش‌های دولتی که ساختار و بودجه فرهنگی دارند، به وزارت فرهنگ متصل می‌شوند

همه بخش‌های دولتی که ساختار و بودجه فرهنگی دارند، به وزارت فرهنگ متصل می‌شوند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست راهبردی «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» گفت: بنابر دستور رئیس جمهور، همه بخش ‌های دولتی که ساختار و بودجه فرهنگی دارند، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل می‌شوند. این وزارتخانه نیز وظیفه نظارت بر هزینه‌کرد بودجه‌ های فرهنگی را برعهده دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست راهبردی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به دستور رئیس جمهور درباره نظارت بر صرف بودجه فرهنگی دستگاه‌ های مختلف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنابر دستور رئیس جمهور، همه بخش ‌های دولتی که ساختار و بودجه فرهنگی دارند، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل می‌شوند. این وزارتخانه نیز وظیفه نظارت بر هزینه‌کرد بودجه‌ های فرهنگی را برعهده دارد. این تصمیم بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی، مبنی بر اینکه رئیس جمهور می‌تواند در مواردخاص، برحسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین کند و در این موارد، تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیأت وزیران خواهد بود، اتخاذ شده است.

,


وی با تاکید بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مصوبات و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ به‌عنوان عضو دولت، نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر اساس سیاست‌گذاری ‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به تدوین و اجرای طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور اقدام خواهد شد.

,
,


اسماعیلی ادامه داد: امور مربوط به طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود. برای دبیرخانه، نقش محوری پذیرفته شده است و به ‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی دولت، امور بخش دولتی این سند را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین می‌کنیم.

,
,


 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به اقدامات قابل اجرا در تدوین اسناد گفت: باید به سلسه اقدامات اجرایی توجه کنیم و صرفا به برنامه ‌های کلان بسنده نکنیم. به‌ عنوان مثال بعد از تدوین سند به طرح‌ های عملیاتی فکر کنیم.

,
,


اسماعیلی گفت: شأ‌ن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای سیاست ‌ها است و براساس قانون در کمیسیون فرهنگی دولت به ‌عنوان رکنی برای تحقق اسناد فرهنگی، عمل می‌کنیم.

,
,


در این نشست سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت توجه به ساختار مدیریتی کشور در تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور گفت: با توجه به سازه مدیریتی کشور، وزارتخانه ‌ها دستگاه مجری هستند؛ بنابراین در جریان تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور، برای دولت و احتمالا برای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر است دستوری تهیه شود.

,
,


وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری درباره جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به گفته مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه علم و فرهنگ در کشور است. یکی از الزامات فعالیت این قرارگاه، نظارت مالی است. بدون این نظارت درباره  کارکردهای قرارگاه سوال پیش خواهد آمد.

,
,


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در گام ‌های نخست فرآیند تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور هستیم و باید به شناسایی فرآیند تدوین آن توجه کنیم. با روشن شدن این فرآیند به مسیرمان ادامه خواهیم داد.

,
,

هدف از تدوین اسناد اصلی استقرار تمدن نوین اسلامی است

, هدف از تدوین اسناد اصلی استقرار تمدن نوین اسلامی است,


عاملی با اشاره به هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور گفت: تاثیرگذاری فرهنگ در استقرار تمدن نوین اسلامی، هدف اصلی بازسازی ساختار فرهنگی کشور است؛ بنابراین به‌عنوان هدف محتوایی باید به آن توجه شود.

,
,


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه به آمایش سرزمینی در تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور را ضروری دانست و گفت: آمایش‌ سرزمینی، ناظر بر ظرفیت‌ ها و چالش ‌های فرهنگ مردم است که نهادهای فرهنگی یکی از قلمروهای آن است؛ بنابراین باید با تعریف عملیاتی نهادهای فرهنگی، ماموریت‌ و یا فعالیت موازی آن ‌ها را شناسایی کنیم.

,
,


وی استفاده از جامعه نخبگانی در تدوین طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور را ضروری برشمرد و بیان کرد: در شورای مشورتی سند، از افراد خلاق و نوآور برای شناسایی روش‌ های کارآمد استفاده شود.

,
,


عاملی درباره بازنگری سند بالادستی «مهندسی فرهنگی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زحمات زیادی برای سند مهندسی فرهنگی کشور کشیده شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیر بازنگری این سند با همکاری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه‌ های فرهنگی است. در حال حاضر، باید از اسناد بالادستی برای بازسازی ساختار فرهنگی کشور الهام بگیریم؛ بنابراین، در جریان تدوین اسناد بازسازی، بیانیه گام دوم به‌عنوان سند مرجع و سند مهندسی فرهنگی، به‌عنوان سند میانی و هدف، حکمرانی فرهنگی و اصلاح روش‌ها باشد. اگر در این مسیر حرکت کنیم پله ‌پله در شورای راهبری حرکت و مباحث تایید خواهد شد.

,
,

تحول و بازسازی ساختار فرهنگی دغدغه اصلی است نه سندنگاری 

, تحول و بازسازی ساختار فرهنگی دغدغه اصلی است نه سندنگاری ,


در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اهمیت طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور گفت: موضوع تدوین این سند، بالاتر از رفع دغدغه و سندنگاری، بلکه یک دستور واضح از سوی مقام معظم رهبری است. بنابر این تحول و بازسازی ساختار فرهنگی را دنبال می‌کنیم.

,
,


وی با تاکید بر توجه به استفاده از افراد نخبه و مسئول در جلسه شورای راهبردی ادامه داد: اگر ضرورت دارد افراد دیگری نیز به شورای راهبردی اضافه شود؛ علاوه ‌بر این تقسیم کار و زمان‌بندی منظم برگزاری نشست ‌ها انجام شود.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه