اخبار داغ

«پرسه در خمسه» با صدای سراج / کنسرتی در بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی

«پرسه در خمسه» با صدای سراج / کنسرتی در بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی
کنسرت سنتی «پرسه در خمسه» با خوانندگی حسام‌الدین سراج به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ شاعر پر آوازه ایرانی، نظامی گنجوی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کنسرت سنتی پرسه در خمسه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این برنامه، گروه موسیقی پرسه در خمسه با هدف بزرگداشت فخر شعر و پدر داستان سرایی فارسی، حکیم نظامی گنجوی به اجرای قطعاتی از ساخته های هادی منتظری، نوازنده کمانچه پرداختند.

,

اعضای این گروه موسیقی را هادی منتظری (نوازنده کمانچه، تک نواز و سرپرست گروه)، حسام‌الدین سراج (خواننده)، حمید قنبری (نوازنده تنبک)، علیرضا دریایی (نوازنده کمانچه)، جمشید صفرزاده (نوازنده سنتور)، امین دادوری(نوازنده دف) و مجید مولانیا (نوازنده تار) تشکیل دادند.

,

حسام الدین سراج، خواننده سنتی ایرانی که خوانندگی کنسرت پرسه در خمسه را بر عهده داشت اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری این کنسرت از سوی هادی منتظری، برگزار کننده این برنامه هنری مطرح شد تا مقام شامخ نظامی گنجوی را به نوعی گرامی بداریم.

,

وی درباره اشعار این کنسرت، خاطرنشان کرد: اشعاری از حافظ، ۲ شعر از نظامی گنجوی و یک شعر «وطنم ایران» از حسین منزوی در این کنسرت اجرا شد.

,

سراج تاکید کرد: برگزارکنندگان این کنسرت در انتخاب خود از جهت انتخاب فضای موسیقی و ادبیات با سلیقه بودند.

,

این خواننده سنتی کشورمان همچنین اجرای سایر برنامه های خود را منوط به صدور مجوز به دلیل همه‌گیری کرونا اعلام کرد.

,

نظامی گنجوی به ایران تعلق دارد

, نظامی گنجوی به ایران تعلق دارد,

در حاشه این مراسم، هادی منتظری درباره اجرای این کنسرت، گفت: کنسرت پرسه در خمسه به این دلیل اجرا شد که برخی کشورها در پی  معرفی نظامی گنجوی به عنوان یکی از شاعران ترک زبان هستند، در حالی که نظامی گنجوی به ایران تعلق دارد.

,

وی با اشاره به وسعت حوزه تمدنی ایران افزود: ایران قدیم در برخی دوره‌های تاریخی بخش وسیعی از منطقه را شامل برخی از کشورهای فعلی در منطقه قفقاز جنوبی شامل می‌شد.

,

این نوازنده مطرح کمانچه درباره اجراهای آینده خود با توجه به شرایط کنونی کشور به دلیل همه گیری کرونا، تاکید کرد: هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت ندارم ولی باید اجازه برگزاری این کنسرت ها از سوی مراجع ذیربط داده شود.

,

نظامی؛ شاعری برآمده از ایران قدیم

, نظامی؛ شاعری برآمده از ایران قدیم,

 نام نظامی، شاعر ایرانی قرن ششم و یکی از ارکان شعر فارسی با نظم غنایی به دلیل سرودن پنج مثنوی مشهور به‌خصوص «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» پیوند خورده است.

,

هر چند همه مورخان از جمله ذبیح الله صفا در تاریخ ادبیات ایران (جلد دوم صص.۸۰۰ به بعد) نظامی را متولد شهر گنجه و ساکن این شهر در بیشتر عمر دانسته‌اند، عده‌ای به دلیل پاره‌ای ابیات در اشعار او و اشاراتش به شهر قم و تفرش اجداد او را مولد این دو شهر می‌خوانند و دکتر برات زنجانی (۱۳۰۳ تا ۱۳۹۹) استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و نظامی‌شناس متعقد است: با آنکه عراقی بودن نظامی مسلم است و پدر و نیاکانش اهل عراق عجم بوده‌اند، دلیل مسلمی بر قمی و تفرشی بودن وی در دست نیست و این دو بیت (دو بیت در اقبالنامه) به دلیل عدم تناسب مکان و نبودن در نسخ کهن‌سال شاید الحاقی باشند (احوال و آثار و شرح مخزن الاسرار نظامی، ص. ۱۰)

,

گنجه که امروز در غرب جمهوری آذربایجان قرار دارد، در تقسیم‌بندی کلی‌تر و منطقه‌ای شهری در قفقاز جنوبی است که در دوره‌های متعدد تاریخی جزء ایران بوده است و اتفاقا شهری تاریخی برای ایرانیان؛ زیرا جنگ ده‌ساله میان ایران و روسیه با قتل‌عام شهر گنجه در سال ۱۸۰۳ شروع شد و در نهایت در ۱۸۱۳ بر اساس معاهده گلستان این شهر و بخش‌هایی دیگر از منطقه قفقاز از ایران جدا شد.

,

با توجه به اهمیت نظامی در کهکشان ادب فارسی و تعیین روز ۲۱ اسفند به عنوان روز گرامیداشت وی در تقویم ملی (از سال ۱۳۹۵)، قرار است در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه فرهنگ، هنر و سینما و متناسب با شعر و اندیشه نظامی گنجوی به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی سایر نهادهای فرهنگی و هنر برگزار شود. 

,

برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی و به دنبال آن همایش اصلی ۲۱ اسفند برپا خواهد شد. ستادی نیز برای برگزاری این بزرگداشت درنظر گرفته شده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس این ستاد و وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، امور خارجه، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین رئیس شورای شهر تهران، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعضای آن هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه