مسأله توانمندسازی معلمان از جمله بخشهایی است که شاید اندکی مورد غفلت قرار گرفته است و لازم است که در مورد آن برنامه ریزی هایی انجام شود. ارتباط با معلمان نیازمند یک الگو و برنامه است و این ارتباط وظیفه ذاتی ماست.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ضمن خدمتها نقش مهمی در رتبه بندی معلمان دارند اما سوال اینجاست که آیا ضمن خدمتهایی که امروز در آموزش و پرورش ارائه میشوند واقعاً در توانمندسازی معلمان موثر هستند
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,تحول یک نقطه نیست؛ یک فرآیند و پروسه است و کار مداوم و تلاش، خاصیت این عرصه است.
,یکی از مهمترین چالشهایی که این روزها در آموزش و پرورش وجود دارد مسئله توانمندسازی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی است. راهکارهایی که برای این موضوع پیشنهاد میشود، به سرانجام رسیدن و اجرای طرح رتبه بندی معلمان است. این طرح با هدف افزایش انگیزه معلمان پیشنهاد شد و این روزها به مرحله ارائه در صحن علنی مجلس رسیده است.
,یکی از مهمترین مواردی که میتواند در رتبه بندی معلمان تاثیرگذار باشد، مسئله ضمن خدمت است. در واقع هر معلمی که تعداد آموزشهای ضمن خدمت بیشتری داشته باشد، امتیاز بیشتری هم خواهد داشت اما سوال اینجاست که آیا ضمن خدمتهایی که امروز در آموزش و پرورش ارائه میشوند واقعاً در توانمندسازی معلمان موثر هستند یا تنها شیوهای برای کسب امتیاز محسوب میشوند؟
,مسأله توانمندسازی معلمان از جمله بخشهایی است که شاید اندکی مورد غفلت قرار گرفته است و لازم است که در مورد آن برنامه ریزی هایی انجام شود. ارتباط با معلمان نیازمند یک الگو و برنامه است و این ارتباط وظیفه ذاتی ماست.
,بحث توانمند سازی معلمان برای ما یک راهبرد اساسی است و گام نخست این راهبرد، اصلاح ساختار تشکیلاتی است.
,برای برنامه ریزی بخش توانمندسازی معلمان، باید به مشارکت آنان بیندیشیم و در این راستا چند مدل میتوان پیاده کرد. مدل نخست «تشکیل کمیته و کارگروهی در هر دفتر» است تا بتواند برنامه «آموزش معلمان» را در یک زمان معین ارائه دهد.
,*نقش ضمن خدمتها
, *نقش ضمن خدمتها, *نقش ضمن خدمتها,ضمن خدمتهایی که امروز وجود دارند، محل کسب درآمدی هم برای کافی نتها ایجاد کردهاند؛ برخی معلمان به یک کافی نت مراجعه کرده و از او میخواهد که به جای او در کلاسهای ضمن خدمت امتحان بدهند؛ با این روش اگر قرار باشد یکی از ملاکهای رتبه بندی معلمان و امتیاز دهی به آنها بر اساس تعداد ضمن خدمتهای شرکت کرده باشد، رتبه بندی معلمان نه تنها مفید نبوده بلکه خود عامل ایجاد تبعیض و ناعدالتی میشود.
,*سبک آموزش ها را تعویض کنید
, *سبک آموزش ها را تعویض کنید, *سبک آموزش ها را تعویض کنید,گذشته از وجود راههای بسیار برای تقلب در ضمن خدمتها ذات این دورهها هم چندان با کیفیت و تاثیرگذار در توانمندسازی معلم نیستندچراکه اگر خود دوره مفید بود و ارزش افزودهای داشت شاید معلمها هم برای استفاده از آنها بیشتر ترغیب میشدند.
,یک کارشناس آموزشی در گفتوگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: ما حتماً باید در آموزش نیروی انسانی خود تجدید نظر کنیم. من این را میپذیرم که ما معلمان هم آموزشهای به روزی نمیبینیم و در حقیقت این مدل آموزشهایی که امروز وجود دارد چندان کاربردی نیستند. باید مانند تقسیم بندی دانشگاه که استاد و استادیار و هیات علمی دارند ما هم چنین شیوهای در آموزش و پرورش داشته باشیم و متناسب با آن به معلمانمان آموزش دهیم. امیدوارم در دوره وزارت جدید یکی از کلیدیترین اولویتها رسیدگی به رتبه بندی معلمان باشد.
,وی افزود: علاوه بر نوع دوره ضمن خدمت نحوه انجام آن هم دچار ایراداتی است. در واقع معلمها باید در این دورهها در کنار یکدیگر به تبادل نظر بپردازند نه اینکه فقط شنونده صرف باشند. توانمندسازی معلمان دو بخش حضوری و غیرحضوری دارد. در موضوع توانمندسازی حضوری، حضور معلم در کلاس و تجربه تدریس در فضای کلاس به توانمندسازی او کمک میکند؛ یک معلم با حضور در کلاس و تجربه کم و کاستیها به تدریج متوجه میشود که در کجا باید تغییر ایجاد کند و چطور کیفیت آموزشی خود را افزایش دهد.
,کارشناس آموزش و پرورش اذعان کرد: به نظر من و براساس مطالعات انجام شده توانمندسازی غیرحضوری معلم تنها ۲۰ درصد میتواند بر کیفیت کار اثرگذار باشد و بیشتر حضور و تجربه فضای کلاس به توانمند سازی کمک میکند. درواقع گفتگوها و چالشهایی که در کلاس ایجاد میشود در این راستا بسیار موثر هستند. درخصوص ضمن خدمتها نیازی نیست که آزمون گرفته شود زمانی که یک نفر گوینده باشد و بقیه فقط بشنوند کیفیت کار کسی افزایش پیدا نمیکند بلکه افراد باید دور هم باشند و با هم تبادل نظر داشته و کیفیت و روند کار همدیگر را با هم مقایسه کنند.
,*دغدغه معیشت برای معلمان ممنوع است
, *دغدغه معیشت برای معلمان ممنوع است, *دغدغه معیشت برای معلمان ممنوع است,عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار صاحب نیوز، با اشاره به طرح شفافیت و لایحه رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: امروز جامعه معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند اگر جامعه فرهنگیان از امکانات رفاهی خوبی برخوردار شوند به تبعیت آن کیفیت آموزش در کشوربالا می رود، انشاالله با تصویب این طرح و لایحه، شاهد تحولی مثبت در حوزه های مختلف خواهیم بود.
,نایب رئیس کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس افزود: هدف غایی این قانون افزایش کیفیت آموزش و افزایش شان و منزلت معلمان است و در صورت تصویب نهایی این لایحه، معلمان ۸۰ درصد همتراز خود در وزارت علوم حقوق دریافت میکنند و این رتبهبندیها بر اساس شایستگی معلمان خواهد بود، در عناوینی که در لایحه رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده، تلاش شده که معلمان نیازی به شغل دوم نداشته باشند.
,وی ابراز داشت:رتبه بندی، رقابت سالم و رضایتمندی شغلی را در کادر آموزشی کشور ایجاد می کند و با ایجاد مشوق های برای رقابت به تقویت کیفیت آموزشی و تربیتی کمک خواهد کرد.
,*عدم تغییر برابر با ناعدالتی ها
, *عدم تغییر برابر با ناعدالتی ها, *عدم تغییر برابر با ناعدالتی ها,علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مصاحبهای اظهار کرد: بر اساس این لایحه هر فردی که پست معلمی در کشور دارد، رتبه بندی میشود و معلمان در ۵ رتبه با نام و عنوان معلم با نامهای «معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم» رتبه بندی میشوند.
,وی افزود: به ازای ارتقاء رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق العادههای مستمر معلمان افزوده شود. یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق خواهد داشت.
,نماینده مردم تبریز با بیان اینکه این لایحه مغایرتی با اصل ۷۵ قانون اساسی ندارد گفته است: برخی مخالفان لایحه رتبه بندی معلمان عدد و ارقام غیر واقعی در مورد اجرای این لایحه مطرح می کنند اما بار مالی این لایحه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است و ارقام عنوان شده از جانب مخالفان تکذیب میشود.
,توانمندسازی معلمان یکی از روشهای افزایش سطح کیفی آموزش در کشور است که هرچقدر برای این موضوع هزینه شود هدر رفت هزینهای صورت نگرفته بلکه ارزش افزوده هم به دنبال خواهد داشت زیرا معلمان نقش مستقیمی در آموزش نیروی انسانی آینده کشور دارند و هرچقدر این آموزشها با کیفیت و موثر باشد، نتیجه آن را در آینده و رشد و پیشرفت کشور خواهیم دید و با توجه به اینکه ضمن خدمتها یکی از ملاکهای رتبه بندی معلمان است باید برای برقراری عدالت در افزایش کیفیت این دورهها بازنگریهای جدی انجام شود.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه