اخبار داغ

نقش موثر باشگاه کشاورزان جوان در توسعه روستایی/ مردم در راس برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند

نقش موثر باشگاه کشاورزان جوان در توسعه روستایی/ مردم در راس برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند
معاون امور استان‌های باشگاه کشاورزان جوان کشور گفت: باشگاه کشاورزان جوان، سازمانی مردم‌نهاد با سه رویکرد تسهیلگری، توانمندسازی و پیشرفت ماندگار است که به دنبال پیشرفت همه‌جانبه ماندگار در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، از ۱۳ اقلیم آب و هوایی شناخته شده در جهان، ۱۱ مورد آن در ایران وجود دارد و این تنوع اقلیمی، ظرفیت بالا و بی نظیری را برای تولیدات مختلف زراعی اعم از محصولات سردسیری، گرمسیری و ... در کشور ایجاد نموده است به نحوی که کشورمان در تولید ۱۵ محصول زراعی و ۲۵ محصول باغی در جهان مقام نخست تا دهم را دارد و از نظر تنوع تولید، مقام سوم جهان را بـه خود اختصاص داده است. لذا باید این سرمایه ی بی بدیل را مغتنم شمرد و مورد حفاظت قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
در همین راستا محصولات کشاورزی، یکی از عمده و شاخص ترین تولیدات کشور محسوب می شوند و ارتقاء این بخش در رشد و توسعه میهن مان نقش اساسی دارد به نحوی که می توان اذعان نمود پیشرفت اقتصادی کشور، بدون در نظرگرفتن بخش کشاورزی، غیرممکن است. بر همین اساس، در اسناد بالادستی و قوانین جاری کشور، تأمین امنیت غذایی و ارتقاءکمّی و کیفی تولیدات کشاورزی به عنوان یکی از ارکان مهم برنامه های توسعه، مورد توجه بوده است.

علاوه بر موضوع امنیت غذایی، دلایل دیگری نیز جهت لزوم حمایت ویژه از بخش کشاورزی کشور وجود دارد از جمله اینکه انتقال از یک اقتصاد مبتنی بر روابط کشاورزیِ سنتی به یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزیِ صنعتی تجاری، مستلزم حمایت ها و سیاست های حاکمیتی است و اساساً بخش کشاورزی ماهیتاً قادر نیست مقدار عرضه محصولات تولیدی خود را بر حسب نوسانات کوتاه مدت بازار تنظیم کند و لاجرم نیازمند حمایت سیاستگذاران در سطح کلان اقتصاد می باشد.                    
 
,
,
,
,
در همین راستا از سال‌ها پیش به همت عده ای خبره در بخش کشاورزی سازمانی مردم نهاد به نام باشگاه کشاورزان جوان تاسیس شد و در برخی استانها آغاز به فعالیت کرد.
, در همین راستا از سال‌ها پیش به همت عده ای خبره در بخش کشاورزی سازمانی مردم نهاد به نام باشگاه کشاورزان جوان تاسیس شد و در برخی استانها آغاز به فعالیت کرد.,

باشگاه کشاورزان جوان سازمانی مردم نهاد است که فعالیت خود را، به صورت غیررسمی، در سال 1374 آغاز کرد. پس از آنکه شبکه ای از جوانان روستایی در مشهد تشکیل شد، این افراد به روستاهای خود رفتند و هم زمان 54 باشگاه در روستاهای خراسان تأسیس کردند که بعدها تعدادشان به 168 باشگاه رسید. آن ها سایر جوانان و افراد مستعد روستا را در باشگاه جمع می کنند و در نشست های جمعی درباره مسائل مختلف روستا گفت وگو می کنند و راه حل هایی عملی برای پیشرفت روستا می یابند.

 این جوانان همچنین پیگیری می کنند که سازمان های مختلف امکانات مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند و با همکاری یکدیگر باعث پیشرفت روستا شوند. رسالت ستاد مرکزی باشگاه کشاورزان جوان ایجاد این نهاد در روستا و اصلاح طرز فکر جوانان روستایی است تا منتظر کمک دیگران نمانند و خودشان برای تغییر در محیط دست به کار شوند.

سید محمدعلی باخدا معاون امور استانهای باشگاه کشاورزان جوان کشور در گفتگو با خبرنگار شیرزاه به آغاز فعالیت باشگاه کشاورزان جوان در استان فارس از چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: مقدمات اولیه راه اندازی این باشگاه در استان فارس انجام شده و از طریق استانداری فارس نیز پیگیری هایی انجام شده تا در دیگر شهر های این استان کار خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه باشگاه کشاورزان جوان یک سازمان مردم‌نهاد روستایی و عشایری می‌باشد که با سه رویکرد تسهیلگری، توانمندسازی به دنبال پیشرفت همه جانبه ماندگار در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، اظهار کرد: کلیت فعالیت این باشگاه به این شکل است که مردم هر منطقه بر اساس پتانسیل های خود  جهت پیشرفت کشاورزی روستا یا شهرشان اقدام به عضویت در این باشگاه می کنند تا از آموزش ها و تجربیات کارشناسان باشگاه استفاده کنند.

با خدا با بیان اینکه تلاش برای توسعه روستاها به عنوان رکنی پراهمیت همواره مورد توجه مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است، عنوان کرد:۳۰ درصد از جمعیت استان فارس، چیزی درحدود بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر را روستائیان و عشایر استان تشکیل می‌هند که نقش مهمی در امنیت، استقلال و اقتصاد کشور دارند.

نماینده باشگاه کشاورزان جوان در فارس  در خصوص اهداف تشکیل این مجموعه در نقاط روستایی و عشایری اظهار کرد: دخالت دادن جوانان در پیشرفت پایدار روستایی، مهندسی فرهنگی، اجتماعی روستا و عشایر در راستای کثرت پایدار منابع انسانی، تجدید حیات روستا، بازگشت به روستا، تولیداشتغال و کارآفرینی، انسجام اجتماعی، گسترش و تعمیق فرهنگ تعاونی، گسترش فرصت های علمی، گفتمان و دیدمان منابع جدید انسانی در نقاط روستا و عشایر و تأمین زیرساخت های اجتماعی پیشرفت خردمندانه توأم با توجه اساسی به کشاورزی، تولید، اشتغال، فرهنگ، آموزش بهداشت و رفاه اجتماعی از جمله مهم‌ترین اهداف ما در باشگاه کشاورزان جوان است.

باخدا در ادامه با اشاره به اینکه هر روستا الگوی منحصربه فرد پیشرفت و آبادانی خود را دارد، تصریح کرد: اهالی روستا بهترین افرادی هستند که می توانند این الگو را بسازند و در جهت مصالح و تصمیم گیری خودشان حرکت کنند، از طرفی اگر اهالی روستا آباد و توانمند بشوند می توانند روستای خودشان را آباد و توانمند کنند.

عضو باشگاه کشاورزان جوان با تاکید بر اینکه فعالیت این باشگاه صرفا مبتنی بر کشاورزی نیست، افزود: ممکن است پیشرفت یک منطقه بر پایه کشاورزی باشد و منطقه ای دیگر بر پایه گردشگری یا صنعت که در این راستا باشگاه کشاورزان در هر منطقه جغرافیایی، بنا به درخواست و پتانسیل منطقه اقدام به فعالیت و عضو گیری می کند تا از دانش بومی مردم واشراف اطلاعاتی که دارند در جهت پیشبرد اهداف باشگاه و توانمند سازی مردم منطقه استفاده کند، همچنین بر اساس شناسنامه روستا که توسط خود اهالی تنظیم میشود طرح توسعه روستا را خودشان تهیه میکنند .

معاون امور استانهای باشگاه کشاورزان جوان کشو ردر پایان به دو دیدار کارکنان این باشگاه  با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در خصوص این باشگاه فرمودند« فعالیت و راه اندازی این باشگاه یک پدیده است...آن حلقه ای که برای روستا آن هم با شعار جوانان روستا لازم بوده و وجود داشته باشد شما هستید...».


انتهای پیام/

,
,
,
,
, سید محمدعلی باخدا معاون امور استانهای باشگاه کشاورزان جوان کشور در گفتگو با خبرنگار شیرزاه به آغاز فعالیت باشگاه کشاورزان جوان در استان فارس از چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: مقدمات اولیه راه اندازی این باشگاه در استان فارس انجام شده و از طریق استانداری فارس نیز پیگیری هایی انجام شده تا در دیگر شهر های این استان کار خود را آغاز کند.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه