اخبار داغ

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران اعلام کرد

طلب ۹۰۰ میلیاردی چوب‌وکاغذ مازندران از سازمان جنگل‌ها/ نظارتی بر صدور مجوزها نیست

طلب ۹۰۰ میلیاردی چوب‌وکاغذ مازندران از سازمان جنگل‌ها/ نظارتی بر صدور مجوزها نیست
علی‌اکبر صفریان یکی از مشکلات عمده این کارخانه را نبود اراده جدی برای جهت‌دهی نیاز داخلی به استفاده از تولیدات کاغذ داخلی دانست و گفت: آموزش و پرورش می‌تواند به راحتی آن خلأیی که سال‌ها در این کارخانه بلا استفاده مانده است را پر کند و نقش سازنده‌ای را در کمک به پویایی و رونق تولید داخلی کشور ایفا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ علی‌اکبر صفریان امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران از ارسال نخستین محموله صادراتی کاغذ مازندران به کشور ترکیه خبر داد و گفت: نخستین محموله صادراتی کاغذ این کارخانه پس از پنج سال از امروز شنبه اول آبان ماه از سر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پس از 5 سال وقفه در صادرات، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از امروز ماهانه 4 هزار تن کاغذ به کشور ترکیه صادر می‌کند؛ افزود: هر هفته نزدیک به 1000 تن کاغذ به ترکیه صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، با بیان اینکه خاطرنشان کرد: شرکت چوب و کاغذ مازندران در حال حاضر سهامی خاص است که 58 درصد مالکیت سهام آن در اختیار شرکت آینده پویا ، 23 درصد صندوق بازنشستگی کشوری و 18  درصد دیگر هم در اختیار شرکت گروه صنعتی تامین گستر نوین است.

این مسئول ادامه داد: این کارخانه که در سال 1376 به مرحله بهره‌برداری رسید، هم اکنون میزان ظرفیت اسمی آن با دو خط تولید شامل 90 هزار تن چاپ کاغذ روزنامه و تحریر و 85 هزار تن کاغذ بسته بندی مجموعا 175 هزار تن است.

صفریان بیان کرد: ظرفیت پرسنل این کارخانه از سال 1390 با تعداد دو هزار و 92 نفر، اکنون و در سال 1400 به کمتر از نصف یعنی 983 نفر رسیده است که طی سال جاری نیز نزیدک به 100 نفر دیگر، بازنشسته خواهند شد.
      

چوب و کاغذ روی ریل توسعه

وی با اشاره به اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد، عنوان کرد: در حال حاضر پرسنل این کارخانه عمدتا جوان و با سابقه کمتر از 5 سال هستند و باید بگوییم در حال حاضر شرکت از نیروهای باتجربه، تهی شده است.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، گفت: برای ترمیم این قضیه در نظر داریم تا 60 نفر نیرو را طی آزمونی طی سال جاری به بدنه نیروهای این کارخانه اضافه کنیم.

این مسئول، با تشریح وضعیت این شرکت طی 6 ماهه دوم سال گذشته، اظهار کرد: طی نیمه دوم سال گذشته این کارخانه مجموعا بیش از 45 میلیارد تومان زیان داشته است که خوشبختانه تا به اینجای سال ضمن توقف روند زیان‌دهی، با رشد 201 درصدی به سود حدود 46 میلیاردی دست پیدا کرده‌ایم.

صفریان افزود: هزینه ثابت این شرکت بسیار بالا است و اگر به هر دلیلی نظیر کرونا وبسته بودن جاده‌ها به تعطیلی بخوریم، زیان بالایی خواهیم داشت.

وی مطرح کرد: ما با مشکلات عدیده‌ای نظیر سازمان جنگل‌ها، آموزش و پرورش، تامین چوب، تامین مواد اولیه، تامین آخال، پرداخت حقوق پرسنل و چند ده مشکل دیگر مواجه بودیم که تلاش کردیم با ایجاد تعادل میان تقاضا و تولید، شرکت را به سوددهی برسانیم.

افزایش تولید 30 درصدی طی سال جاری

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، اعلام کرد: میانگین ظرفیت عملی شرکت حداکثر از 55 هزار تن تجاوز نکرده است و این در حالی است که ظرفیت اسمی این کارخانه چیزی نزدیک به 175 هزار تن است و برنامه ما طی سال جاری، رشدی 30 تا 40 درصدی و هدفگذاری برای رسیدن به تولیدی نزدیک به 105 هزار تن است.

این مسئول، با اشاره به تولید 72 هزار تنی طی سال گذشته، اضافه کرد: برای حرکت به سمت جلو طی سال‌جاری، تولید را نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش، هدفگذاری کردیم.

صفریان تشریح کرد: شرکتی که دچار روند نزولی، زیاندهی و یا تعطیلی می‌شود، دو اتفاق برای آن روی می‌دهد؛ اول اینکه مشتریانش را از دست می‌دهد و دوم اینکه تامین کننده‌هایش را از دست می‌دهد و هر دوی این گزینه‌ها به سمت رقبا متمایل می‌شوند؛ لذا بازگشت به وضع سابق، زمان‌بر است تا سهم بازار خود را مجددا به دست بیاورید.

وی ادامه داد: اینجا است که استراتژی که یک شرکت برای تنظیم بازارش در پیش می‌گیرد یک نکته حائز اهمیت است، ما در این استراتژی به سمتی حرکت کردیم که در نهایت، تمام محصولاتی که طی نیمه نخست امسال یعنی حدود 50 هزار تن تولید کردیم، تماما به فروش رساندیم؛ یعنی توازنی بین تولید و فروش برقرار کردیم.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، متذکر شد: برای ایجاد توازن آمدیم و ابتدا سفارش گرفتیم و به میزان سفارش مشتریان، تولید انجام دادیم.

     
303 هزار متر مکعب چوب از سازمان جنگل‌ها طبلکاریم

این مسئول، با اشاره به سختی و گرانی بالای مواد اولیه این کارخانه، بیان کرد: در حالی قیمت هر کیلو چوب در سال 96 حدود 270 تومان بود که اکنون به بالای 4 هزار تومان رسیده است، قیمت هر کیلو چوب خارجی نیز حدود 6 هزار تومان است و لذا اگر برای تولید نیازسنجی بازار را نکنیم، قطعا تولیدات ما در انبار دپو خواهد شد و منجر به زیان خواهد شد.

صفریان در ادامه با اشاره به بازدید اخیر آیت‌الله رئیسی در سمت رئیس قوه فضاییه از این کارخانه، گفت: آنچه از شنیده‌ها حاکی است رئیس جمهور بدنبال خودکفایی در تولید کاغذ کشور است و این امر به وضوح در بازدید ایشان از کارخانه چوب و کاغذ مشهود بود، لذا اقدامات پس از بازدید نظیر تشکیل کارگروه خودکفایی کاغذ، خبر امیدوار کننده‌ای برای ما است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این سفر دستاوردی برای چوب و کاغذ مازندران داشته است یا خیر، اعلام کرد: آن دستورها به دلیل اینکه ضمانت اجرایی نداشته است، تاکنون به جایی ختم نشده است، به هیمن خاطر پس از حضور آیت الله رئیسی در قوه مجریه، باید منتظر تصمیمات تازه باشیم.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، تاکید کرد: چند سالی از بدهی 303 هزار مترمکعب چوب توسط سازمان جنگل‌ها به شرکت چوب و کاغذ مازندران می‌گذرد و تاکنون اتفاقی نیفتاده است و امیدواریم این مطالبه و بدهی توسط ایشان رایزنی و مرتفع شود؛ البته باید اشاره کنم که بدهی ما از سازمان جنگل‌ها، چوب است و ما با پرداخت ریالی مخالفیم و حال اینکه چه تصمیمی اتخاذ می‌شود و چه بار مالی برای دولت دارد باید صبر کنیم و ببینیم چه تصمیمی اخذ خواهد شد.

این مسئول، اظهار کرد: میزان ارزش ریالی این بدهی به قیمت امروز و حداقل کیلویی 3 هزار تومان چیزی بالغ بر 900 میلیارد تومان است که تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

     
اراده‌ای برای بازشدن پای کاغذ مازندران به آموزش و پرورش وجود ندارد

صفریان با اشاره به تولیدات کیفی کاغذ در این کارخانه گفت: گروه آموزشی «گاج» طی قراردادی اقدام به چاپ کتاب‌های آموزشی خود با تامین کاغذ از کارخانه چوب و کاغذ مازندران کرده است، اما متاسفانه تلاش‌های ما برای انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش برای استفاده از این کاغذها در چاپ کتب درسی، بی نتیجه مانده است.

وی افزود: متاسفانه این اراده در بدنه آموزش و پرورش برای تحقق این موضوع وجود ندارد و امیدواریم این مهم در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، با ابراز همکاری صمیمانه در تامین کاغذ مورد نیاز مطبوعات استان مازندران، خاطرنشان کرد: ما قبلا هم در دیدار با مسئولان استانی، آمادگی خود را برای همکاری با رسانه‌های استان آن هم با تخفیف ویژه برای اهالی رسانه اعلام کرده‌ایم و حتی در این خصوص آمادگی خود را کتبا به دستگاه‌های متولی اطلاع رسانی کردیم.

این مسئول، عنوان کرد: ما این آمادگی را داریم که نیازمندی‌های روزانه مطبوعات مکتوب استان را تامین کنیم و لذا الزاما باید قبل از هر همکاری، سازوکاری برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی تعریف شود و سهمیه هر رسانه بسته به میزان چاپ و نیاز به ما اعلام شود.

نظارتی بر صدور مجوزهای صنایع چوبی نیست

صفریان در خصوص برخی شایعات مبنی بر ورود چوب و کاغذ مازندران به بورس، اعلام کرد: شرکتی که قرار است به بورس راه پیدا کند می‌بایست دارای پارامترهایی باشد، لذا شرکتی که چند سال متوالی دارای زیاندهی است نمی‌تواند به بورس راه پیدا کند.

وی مطرح کرد: اگر چوب و کاغذ به سمتی حرکت کند که اجازه ورود به بورس به آن داده شود دارای محاسن فراوانی برای شرکت است که ابتدایی ترین آن، سرمایه قابل توجهی است که پس از فروش تنها 5 درصد سهام وارد شرکت می‌شود.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر تامین برخی از چوب مورد نیاز کارخانه از محل چوب‌های قاچاق، تصریح کرد: ما تا مبدأ چوب را شناسایی نکنیم، به هیچ وجه اجازه تخلیه را نمی‌دهیم؛ ضمن اینکه تشخیص چوب‌های جنگلی از چوب‌ها باغی کار دشوار و پیچیده‌ای نیست.

این مسئول، به یکی از ایرادات حال حاضر ر صدور مجوز برای شرکت‌های فعال در صنعت چوب اشاره کرد و افزود: متاسفانه طی چند سال اخیر بدون توجه به چگونگی و نحوه تامین چوب بسیاری از این شرکت‌ها، اقدام به صدور مجوز شده است؛ اولین ایراد این است که از سازمان جنگل‌ها در این خصوص استعلام گرفته نشد که این کارخانه قرار است چوب مورد نیازش را از کجا تامین کند؛ دوم اینکه برای آن دسته از شرکت‌هایی که در زیر مجوز آن‌ها، استفاده از چوب خارجی درج شده است، استفاده از چوب داخلی مجاز نیست؛ اما در عمل این موارد اجرا نمی‌شود.

صفریان متذکر شد: ظرفیت کشور برای تامین چوب داخلی نیز محدود است و باید حتما دستگاه‌های نظارتی به این مقوله ورود کنند.

فروش شرکت‌های زیرمجموعه چوب‌وکاغذ صحت ندارد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, چوب و کاغذ روی ریل توسعه, چوب و کاغذ روی ریل توسعه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش تولید 30 درصدی طی سال جاری, افزایش تولید 30 درصدی طی سال جاری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 303 هزار متر مکعب چوب از سازمان جنگل‌ها طبلکاریم, 303 هزار متر مکعب چوب از سازمان جنگل‌ها طبلکاریم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اراده‌ای برای بازشدن پای کاغذ مازندران به آموزش و پرورش وجود ندارد, اراده‌ای برای بازشدن پای کاغذ مازندران به آموزش و پرورش وجود ندارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نظارتی بر صدور مجوزهای صنایع چوبی نیست, نظارتی بر صدور مجوزهای صنایع چوبی نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فروش شرکت‌های زیرمجموعه چوب‌وکاغذ صحت ندارد, فروش شرکت‌های زیرمجموعه چوب‌وکاغذ صحت ندارد,

وی تاکید کرد: ما برای رفع مشکل تامین چوب، امسال یک سوم تولیدات‌مان را با خرید چوب‌های خارجی تامین کردیم و برای سال آینده نیز حدود 40 هزار تن چوب خارجی خرید کرده‌ایم؛ چرا که چوب‌های داخلی، پاسخگوی نیاز ما نیست.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، بیان کرد: برخی شایعات مبنی بر فروش شرکت‌های زیرمجموعه چوب و کاغذ به هیچ وجه صحت ندارد.

این مسئول، در خصوص چرایی ارتقای کارخانه به تکنولوژی‌های جدید پاسخ داد: طبق قانون شرکت‌هایی که زیرمجموعه بانک‌ها هستند، حق هیچگونه سرمایه گذاری جدیدی را ندارند و لذا تولیدات ما به لحاظ کیفی در حد مطلوب و ایده‌آلی است.

صفریان در پایان تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل ما در  شرکت چوب و کاغذ مازندران این است که این اراده باید در دولت به وجود بیاید که سمت و سوی مصرف نیاز داخلی به ویژه آموزش و پرورش به سمت تولیدات داخلی حرکت کند.

وی با اشاره به ظرفیت 90 هزارتنی چوب و کاغذ مازندران در تولید کاغذ و تحریر، متذکر شد: آموزش و پرورش می‌تواند به راحتی آن خلأیی که سال‌ها در این کارخانه بلا استفاده مانده است را پر کند و نقش سازنده‌ای را در کمک به پویایی و رونق تولید داخلی کشور ایفا کند.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، یادآور شد: اگر این اراده در کشور به وجود بیاید، سایر مشکلات دیگر قابل حل است، در گذشته این اراده وجود نداشت و امیدوار هستیم در دولت جدید این اراده شکل بگیرد.


انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه