اخبار داغ

اما و اگر های بازگشایی مدارس؛

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ ها پاشنه آشیل وقوع موج ششم کرونا

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ ها پاشنه آشیل وقوع موج ششم کرونا
این روزها موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ ها در حالی با قدرت مطرح می‌شود که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان از وقوع موج ششم کرونا صحبت می‌کنند و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ ها را پاشنه آشیل وقوع موج ششم کرونا و افزایش مجدد آمار مبتلایان می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، کاهش محدودیت های کرونایی و زمزمه بازگشایی مدارس، در حالی به گوش می‌رسد که شاهد ورود پیک ششم کرونا در برخی استان های کشور از جمله استان فارس هستیم و همین موضوع باعث نگرانی والدین و بلاتکلیفی سیستم آموزشی شده است. به خصوص در شرایط فعلی که طبق گزارش های رسانه ای، واکسیناسیون کودکان زیر 12سال هنوز در مرحله مطالعات بوده و  در دنیا تاییدیه قطعی ندارد، از طرفی واکسن دانش آموزان بالای 12سال هم هنوز تکمیل نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
به همین خاطر والدین و معلمان و مربیان مدارس هنوز بر سر دو راهی کسب علم و حفظ سلامت دانش آموزان بلاتکلیف مانده اند، اگر چه نگرانی از افت تحصیلی و آثار مخرب روانی در خانه ماندن دانش آموزان نگرانی های جدی تری برای نظام آموزشی و والدین ایجاد کرده اما بازگشایی احتمالی یکباره مدارس نیز این زنگ خطر را به صدا درآورده که مبادا موج ششم کرونا را که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و گسترش واکسیناسیون می تواند خفیف بگذرد، شدت ببخشد و جان عده ای از دانش آموزان را به خطر بیاندازد.
,
 
,
در این خصوص قاسم جان بابایی معاون وزیر بهداشت نیز چند روز پیش اعلام کرده، اولویت بازگشایی مدارس ترجیحا باید در استانها و مناطقی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند، چون بار بیماری، مهمترین عامل در هر منطقه است و به عنوان مهمترین مولفه باید مورد توجه قرار گیرد.
,
 
,
جان بابایی تاکید کرده ضرورت دارد مدارس به شکل منطقی و معقول بازگشایی شود و این تصمیم باید به گونه ای اجرا شود که دانش آموزان بتوانند از مدارس استفاده کنند و در عین حال زنجیره بیماری کرونا نیز قطع شود.
,
 
,
, ,
 
,
در ادامه این گزارش به سراغ برخی والدین رفته تا بخشی از نگرانی والدین از بازگشایی مدارس و چالش های موجود مورد بررسی قرار گیرد.
, در ادامه این گزارش به سراغ برخی والدین رفته تا بخشی از نگرانی والدین از بازگشایی مدارس و چالش های موجود مورد بررسی قرار گیرد.,
 
,
مادر المیرا یکی از دانش آموز کلاس نهم می گوید: با وجود اینکه یادگیری مجازی کارایی چندان موثری ندارد اما در شرایط کرونایی ترجیح می‌دهم فرزندانم به مدرسه نروند و از طریق فضای مجازی آموزش را دنبال کنند.
,
 
,
خانم اسماعیلی مادر یکتا نیز می‌گوید: بین کسب سواد و سلامت فرزندم، قطعا سلامتی را انتخاب میکنم و معتقدم اگر مدرسه رفتن باعث شود سلامت جسمی فرزندم به خطر بیافتد مدارس تا هر زمان که نیاز باشد به صورت مجازی برگزار شود.
,
 
,
وی ادامه داد: اگر چه آموزش مجازی چالش و مشکلات خاص خودش را دارد ولی ترجیح میدهم تا بر طرف شدن کامل خطر شیوع بیماری این روش با همکاری بیشتر معلمان ادامه پیدا کند.
,
 
,
مهدوی پدر عرفان، دانش آموز کلاس دهم یکی از مدارس شیراز، با ابراز نگرانی و گلایه از بلاتکلیفی بچه ها برای حضور یا عدم حضور در مدرسه، اظهار کرد: هر چند فضای آموزش مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی در کشور ما هنوز آنگونه که شایسته است رشد نکرده و حتی عده ای از معلمان ما سواد رسانه ای کافی جهت اداره بی دغدغه یک کلاس را ندارند، ولی باز در چنین شرایطی حفظ سلامت فرزندانمان از هر چیز دیگری واجب تر است.
,
 
,
سیروس زارعی معلم کلاس چهارم دبستان، در گفتگو با شیرازه گفت: گر چه با کاهش آمار مرگ و میرها تا حدودی والدین ترغیب شدند که مدارس حضوری ادامه یابد اما حالا با شدت گرفتن پاندمی کرونا در کشور طی روزهای اخیر از شور و حال استقبال عده‌ای از خانواده ها که به حق آموزش حضوری را مصداق بارزتری برای یادگیری می‌دانستند، کم شده است.
, شیرازه ,
 
,
وی ادامه داد: در شرایط کرونایی این دغدغه برای معلمان وجود دارد که واقعاً دانش آموزان چگونه روزهای تحصیل را طی خواهند کرد؟، چقدر از آموزش‌های تلویزیونی استقبال می‌شود؟، آموزش‌های مجازی چه میزان در یادگیری مؤثر بوده و آیا یک سیستم نسبتاً یکپارچه در مدارس طی شده است؟ به گونه ای که دانش آموز از تحصیل در فضای مجازی بهره ای برده باشد.
,
 
,
یکی از کارمندان اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت که قبل از این معاون یکی از مدارس نمونه این شهر بوده است، می‌گوید: بسیاری از کسانی که تا دیروز معلمین را بخاطر تعطیلی شماتت می‌کردند، امروز از ترس بیماری جرات نمی کنند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند، اما معلمان معتقدند که کارشان درست است، سلامت مهمتر از سواد است.
,
 
,
, ,
 
,
وی با بیان اینکه آموزش مجازی در روزهای خانه نشینی به دلیل شیوع کرونا، تجربه ای است که به گفته برخی چندان هم موفق نبوده و باعث دردسر خانواده ها شده است، عدم دسترسی به اینترنت برای گروهی از دانش آموزان و شکایت از ناکارآمدی نرم افزارهای طراحی شده را از جمله چالش های پیش روی معلمان و خانواده دانست.
,
 
,
گفتنی است به عقیده برخی کارشناسان، مهارت استفاده از فناوری های روز در معلمان پایین است و همین مسئله باعث می شود انگیزه دانش آموزان هم برای درس خواندن پایین بیاید که این امر نیازمند افزایش سواد رسانه ای معلمان می باشد.
, گفتنی است به عقیده برخی کارشناسان، مهارت استفاده از فناوری های روز در معلمان پایین است و همین مسئله باعث می شود انگیزه دانش آموزان هم برای درس خواندن پایین بیاید که این امر نیازمند افزایش سواد رسانه ای معلمان می باشد.,
 
,
و حالا با وجود همه این چالش ها و دل نگرانی های والدین ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته از نیمه آبان ماه جاری مدارس را به صورت حضوری ادامه دهد در همین راستا به سراغ احمد علی قهرمانی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس رفتیم تا تصمیمات استان فارس را در این خصوص جویا شویم.
,
 
,
در حال حاضر فقط مجوز بازگشایی مدارس عشایری، روستایی، مدارس کم جمعیت، مدارس فنی و حرفه ای و هنرستان (فقط دروس عملی)داده شده است.
, در حال حاضر فقط مجوز بازگشایی مدارس عشایری، روستایی، مدارس کم جمعیت، مدارس فنی و حرفه ای و هنرستان (فقط دروس عملی)داده شده است.,
 
,
وی با بیان اینکه ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، گفت: آموزش و پرورش با توجه به تفاهمنامه ای که با وزارت بهداشت منعقد کرده جهت هر گونه تصمیم گیری در خصوص بازگشایی مدارس طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت عمل خواهد کرد.
,
 
,
قهرمانی با بیان اینکه طبق این دستورالعمل در حال حاضر فقط مجوز بازگشایی مدارس عشایری، روستایی، مدارس کم جمعیت، مدارس فنی و حرفه ای و هنرستان (فقط دروس عملی)داده شده است ، افزود: ما باقی مدارس در شهر ها و روستاهای پر جمعیت تا زمانی که واکسیناسیون کل دانش آموزان انجام نشود بازگشایی نخواهد شد و همچنان آنلاین برگزار می‌شود.
,
 
,
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس ادامه داد: مدارس مقطع متوسطه دوم، از 15آبان ماه باز می‌شود و آموزش به صورت حضوری ادامه خواهد داشت البته در صورتی که تمام دانش آموزان واکسینه شده باشند، از طرفی نیز مدارس باید در سامانه ثبت نام کنند تا آموزش و پرورش هر منطقه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس را تایید کند تا دستور برگزاری کلاسها داده شود.
,
 
,
وی حضور اجباری دانش آموزان پس از بازگشایی مدارس را منوط به دستورالعمل ها دانست و گفت: ستاد ملی کرونا هنوز در این خصوص به ما چیزی ابلاغ نکرده است بنابراین بازگشایی مدارس به صورت تدریجی خواهد بود یعنی ممکن است بخشی از آموزش حضوری و بخشی آنلاین ادامه پیدا کند تا تمام دانش آموزان واکسینه شوند.
,
 
,
 
,
همچنین حضور دانش آموز سر کلاس را تنها در صورتی مجاز دانست که رعایت فاصله یک و نیم متری بین هر دانش آموز و شیوه نامه های بهداشتی اجرا شود.
,
 
,
سخن آخر اینکه:
, سخن آخر اینکه:,
 
,
این روزها موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ ها در حالی با قدرت مطرح می‌شود که کارشناسان از وقوع موج ششم کرونا صحبت می‌کنند.
,
به عقیده کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در این شرایط می‌توان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ ها را پاشنه آشیل وقوع موج ششم کرونا و افزایش مجدد آمار مبتلایان دانست، چرا که هنوز تزریق دو نوبت واکسن به ۸۰ درصد از افراد جامعه نرسیده است.
,
 
,
 
,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه