اخبار داغ

«خرید سرپناه» رویایی که تعبیر نمی‌شود؛

مسکن، نیمی از هزینه‌های خانوارها را می‌بلعد/ تامین زمین برای تمامی متقاضیان مرحله اول طرح اقدام ملی انجام شد

مسکن، نیمی از هزینه‌های خانوارها را می‌بلعد/ تامین زمین برای تمامی متقاضیان مرحله اول طرح اقدام ملی انجام شد
افزایش چشم‌گیر و بی ضابطه قیمت منازل مسکونی سبب شده تا خرید سرپناه برای شهروندان کردستانی یک آرزو شده و بسیاری از مستأجران هم نتوانند از پس هزینه‌های اجاره و رهن برآیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، تامین سرپناه و سکونتگاه از مهم‌ترین نیازهای هر خانوار است که به فراخور درآمد و طبقه فرهنگی برای خرید یا اجاره آن اقدام می کند. در سال جاری یا به دلیل تلاطم نرخ ارز و تورم در اکثر محصولات تولیدی یا وارداتی شاهد آن هستیم که بهای مسکن و یا اجاره بها رشد چشمگیری داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

با وجود آن که مدیران اجرایی کشور تلاش کردند با صدور بخشنامه و دستورالعمل، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها را در سطح خاصی محدود کنند اما قیمت بازار حکایت از آن دارد که این «راهکار کاغذی» دولت برای مدیریت قیمت خانه ابتر مانده است.

,

, ,


شوک قیمتی در بخش مسکن

,
, شوک قیمتی در بخش مسکن, شوک قیمتی در بخش مسکن,

تعطیلات و محدودیت های کرونایی سبب شد تا سرانه درآمد مردم به ویژه بازاریان نسبت به سنوات قبل کاهش محسوسی داشته باشد، به نحوی که درآمد کسب و کارهای غیردولتی در دو سال اخیر نسبت به نصف تقلیل یافته است. با این وجود قیمت مسکن و آپارتمان به دلیل نبود نظارت کافی و گرانی چند برابری اقلامی چون میلگرد، سیمان و غیره جهش محسوسی یافته و سبب ایجاد یک شوک قیمتی در سراسر کشور و همچنین کردستان شده است.

,

افزایش قیمت ها سبب شد تا بسیاری از واحدهای آپارتمانی احداث شده به فروش نرسند که این امر حکایت از کاهش توان خرید متقاضیان به سبب گرانی این کالای اساسی دارد. در بخش اجاره هم بسیاری از موجران به بهانه افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر و یا خرید واحدهای نوساز و تأمین هزینه های زندگی خود، قیمت اجاره بها را تا ۳۵ درصد هم افزایش داده اند.

,

, ,


خانواده ها دچار چالش شده اند

,
, خانواده ها دچار چالش شده اند, خانواده ها دچار چالش شده اند,

یک مشاور املاک در خیابان بهاران سنندج گفت: در سال جاری قیمت اجاره بها و رهن رشد چشمگیری داشته و بسیاری از خانواده ها دچار مشکل شده اند. از سوی دیگر روند ساخت و سازهای جدید در استان متوقف شده است و کمبود زمین و افزایش مصالح و دستمزد سبب شده قیمت مسکن افزایش قابل ملاحظی یابد.

,

وی با بیان اینکه اگرچه ستاد ملی کرونا سقف ۲۵ درصد رشد اجاره بها را مجاز کرده اما مالکان به این میزان قانع نیستند و تا ۴۰ درصد هم اجاره بها را افزایش داده اند، ابراز کرد: در برخی از قسمت ها هم قیمت واحدها و اجاره های نجومی بوده است.

,

وی با بیان اینکه در بخش اجاره هم قیمت ودیعه و اجاره ماهانه بیش از دو برابر شده است، بیان کرد:  افزایش قیمت ها سبب شده تا معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی کاهش یافته و رغبت سازندگان مجتمع های آپارتمانی هم نسبت به ساخت و ساز جدید کمتر شود.

,

, ,


بیش از 96 هزار واحد مسکن در استان کردستان احداث می شود

,
, بیش از 96 هزار واحد مسکن در استان کردستان احداث می شود, بیش از 96 هزار واحد مسکن در استان کردستان احداث می شود,

عرفان مرادی اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح جهش تولید باید با هماهنگی تمامی دستگاه‌ها در سطح استان اجرایی شود و بار اصلی تامین زمین این طرح بر اراضی و املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استوار است، می‌طلبد همه ارگان‌ها در راستای اجرای این طرح تمام قد به صحنه بیایند.

,

مرادی افزود: در طول چهار سال آینده و در قالب طرح جهش تولید مسکن پیش بینی شده ۹۶ هزار و ۵۹۶ واحد مسکن در استان احداث و تحویل افراد متقاضی شود که سهم پیش بینی شده امسال استان ۲۴ هزار و ۱۴۹ واحد است.

,

وی به طرح اقدام ملی مسکن نیز اشاره و ادامه داد: در قالب ۱ طرح اقدام ملی ۱۱هزار و ۷۴۵ واحد مسکن برای کردستان تعریف شده است که ۲۲ هزار و ۷۵۱ نفر در همه شهرستان‌های استان برای آن ثبت نام کردند.

,

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: در مجموع ۱۲ هزار و ۲۴۴ نفر دارای شرایط لازم برای دریافت مسکن طرح اقدام ملی هستند که  سه هزار و ۷۷۴ واحد زمین برای آن‌ها تخصیص یافته است.

,

مرادی با اشاره به اینکه در استان ۲ هزار و ۳۹۶ واحد به پروژه‌ها معرفی شده اند، گفت: ۳۳۱ هکتار زمین برای طرح اقدام ملی مسکن در استان در نظر گرفته شده است.

,

, ,


تامین زمین برای تمامی متقاضیان طرح اقدام ملی انجام شد

,
, تامین زمین برای تمامی متقاضیان طرح اقدام ملی انجام شد, تامین زمین برای تمامی متقاضیان طرح اقدام ملی انجام شد,

معاون مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی کردستان گفت: تامین زمین برای تمامی متقاضیان طرح اقدام ملی شهرسنندج که مرحله اول واریز وجه را تکمیل نموده اند انجام شد.

مصطفی رضایی اظهار کرد: برای کلیه متقاضیانی که درسامانه طرح اقدام ملی ثبت نام کرده و واریز وجه نمودند درگام اول تامین اراضی که در تعهد ما بود را انجام دادیم که بالغ بر ۳۲۰۰ متقاضی می‌شود.

وی ادامه داد: تعدادی از این پروژه ها هم اکنون به مرحله اجرا رسیده است که پروژه ۱۴۰ واحدی در سایت مسکن مهر بهاران و پروژه ۲۰۰واحدی رسالت که توسط بنیاد مسکن در حال انجام است و به تازگی پروانه آن صادر شده است را شامل می‌شود.

رضایی افزود: در مرحله بعد توانستیم موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را برای سه پهنه بزرگ مقیاس در شهر سنندج که با توجه به موقعیت توپوگرافیک و تپه ای شهر بسیار در مضیقه بودیم را اخذ کنیم.

معاون مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: این سه پروژه بزرگ مقیاس شامل جانمایی ۸۰۰ واحد در شهرک زاگرس، ۱۲۰۰ واحد در شهرک ورمقانی و ۱۵۰۰ واحد در شهرک اسلام اباد سنندج میباشند که عملیات طراحی نقشه و مشخصات اجرایی آن توسط مشاوران ذیصلاح در حال انجام است و پیمانکاران آن از سازندگان توانمند استان انتخاب شده اند و در آستانه عقد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی هستیم.

در شرایطی که مردم در تنگنای اقتصادی بوده لازم است دولت حمایت بیشتری از مستأجران کرده و آشفته بازار کنونی مسکن را سامان دهد. باید منتظر ماند و دید که شرایط مسکن در دولت سیزدهم به چه شکل پیش می رود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه