اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت تولید زعفران؛

برندسازی و صادرات؛ حلقه مفقوده طلای سرخ در فاروج

برندسازی و صادرات؛ حلقه مفقوده طلای سرخ در فاروج
زعفران فاروج رتبه اول سطح زیر کشت و تولید را در استان به خود اختصاص داده که این حجم از تولید برای رشد و شکوفایی به مدیریت، فراهم کردن زیرساخت ها و تسهیل روند صادرات نیاز دارد، مسئله‌ای که بی توجهی به آن سبب شده تا رشد کشت این محصول روند کاهشی پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک از فاروج، حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش بود که کشت زعفران در فاروج آغاز شد و به به دلیل به صرفه و نقد بودن ،کشت این محصول به سرعت جای خود را در بین مردم باز کرد و در همین مدت کم افزایش کشت این محصول به حدی رسیده که امروز حدود ۷۴درصد زعفران استان در فاروج تولید می‌شود.

اما در این مسیر مشکلات زیادی کشاورزان و فعالان این حوزه را به چالش کشید و کمبود هایی که اگر برطرف می‌شد شاید امروز نقش شهرستان فاروج از صادرات چیزی بسیار بیشتر از حال حاضر بود.

کشت و برداشت مکانیزه، برند سازی، تسهیل صادرات و اصلاح روش های برداشت سنتی که گاها در کیفیت محصول تاثیر بسزایی می گذارد و حذف واسطه ها و تسهیل و  آموزش روند صادرات محصولات مواردی است که میتواند تحول مثبت زیادی در چرخه تولید شهرستان  بوجود آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  عصر اترک ,
,
,
,
,

در بحث زعفران نیز همانند همه محصولات کشاورزی دیگر شهرستان بیشترین سهم از سود متعلق به دلالان و واسطه هاست در حالیکه بیشترین زحمت و هزینه ها بر دوش کشاورزان است، مشکلی که با اصلاح چرخه اقتصادی و  نفع بیشتر تولید کننده قطعا چرخه تولید که نیاز اساسی امروز کشور است را بیش از بیش رونق می‌دهد.

,

بعد از یک دوره چند ساله کاشت بی رویه این محصول در شهرستان و عدم مدیریت و فراهم ساختن زیرساخت‌ها سبب شد که مشکلات متعدد برای کشاورزان پیش آید و کاهش قیمت گل سبب شد که دیگر همچون گذشته کاشت این محصول مورد استقبال نباشد.

,

 

,

نوسانات اقتصادی، صرفه اقتصادی کشت زعفران را کاهش داده است

, نوسانات اقتصادی، صرفه اقتصادی کشت زعفران را کاهش داده است, نوسانات اقتصادی، صرفه اقتصادی کشت زعفران را کاهش داده است,

 اکبر صادقی یکی از کشاورزانی که به کشت زعفران مشغول است  در گفتگو با خبرنگار ما گفت: علی رغم زحمات زیادی که تا برداشت گل متحمل میشویم اما این سال ها مشکلات هر سال بیشتر می شود و نوسانات قیمت سبب شده که صرفه اقتصادی کشت این محصول کمتر و کمتر شود.

,

وی افزود: بازارچه زعفران دو سال است که در فاروج احداث شده اما هنوز مشکلات زیادی در بحث مدیریت قیمت خرید گل زعفران وجود دارد.

,

اکبر صادقی گفت: بزگترین مشکل کشاورزان در بازه زمانی اوج برداشت گل و مواقعی است که بارندگی باشد که قیمت گل بسیار پایین و فروش گل سخت می شود و از طرفی هم گل زعفران به گونه ای است که نمی توان آن را نگه داشت.

,

 رضایی یکی از فعالان عرصه خرید و فروش زعفران نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: یکی از معضلاتی که باعث پایین آمدن قیمت نگین زعفران شد اعلام نرخ خرید حمایتی بود که کمی پایین تر از نرخ بازار بود و سبب شد قیمت خرید شرکت های زعفران را پایین بیاورد و این درحالی است که خرید حمایتی نقدی نیست اما شرکت ها بصورت نقدی خرید می‌کنند و طبیعتا مردم به فروش نقدی تمایل دارند.

,

وی اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات که در این حوزه وجود دارد این است که کشاورزان در زمان برداشت تا ظهر گل خود را برداشت کنند که این امر سبب خواهد شد کیفیت و قیمت گل برداشت شده افزایش پیدا کند.

,

وی افزود: مشکل دیگر که در زمان برداشت وجود دارد حجم بالای گلی است که در داخل یک کیسه گذاشته می‌شود که زمانی که بیش از حد در کیسه فشرده شود بر کیفیت گل تاثیر بسزایی دارد.

,

بحث پاک کردن گل هم بخشی دیگری است که هیچ مدیریتی و نظارتی بر آن نیست و در بازه زمانی اوج برداشت گل این مبالغ مدام افزایش  پیدا می‌کند.

,

حبیب الله مقتدر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج گفت: ۲هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهرستان فاروج است که از آن حدود ۱۷ تن نگین زعفران تولید می‌شود اما با توجه خشکسالی کاهش شدید عملکرد وجود دارد و میزان تولید نگین کاهش می‌یابد.

وی افزود : شهرستان فاروج از نظر سطح زیرکشت و تولید رتبه اول استان را دارد و حدود ۷۴ درصد زعفران استان را به خود اختصاص داده است.

مقتدر اظهار داشت: با توجه مشکلات بحث هزینه کارگری، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی میزان کاشت این محصول به شدت کاهش پیدا کرده است و امسال فقط چیزی حدود ۵۰هکتار به سطح زیر کشت زعفران در شهرستان افزوده شده است.

,
,
,
,
,

 

,

فعالیت ۷ واحد فرآوری در فاروج

, فعالیت ۷ واحد فرآوری در فاروج, فعالیت ۷ واحد فرآوری در فاروج,

مدیر جهاد کشاورزی فاروج اظهار داشت: در شهرستان فاروج ۷ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران وجود دارد که به بسته بندی سرگل زعفران مشغول هستند و از این تعداد ۳ واحد در امر صادرات مشغول به فعالیت اند که ۲ واحد آن به صورت جزعی و یک واحد به صورت کلی و به میزان قابل توجه ای صادرات زعفران را انجام می دهند.

حبیب الله مقتدر با اشاره به این که خرید حمایتی زعفران امسال نیز انجام می‌شود، گفت: قیمت خرید حمایتی نگین زعفران ۲۰میلیون و ۵۰۰هزارتومان، شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان و پوشال معمولی نیز ۱۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

در بازارچه زعفران ۳۰غرفه به خرید گل زعفران کشاورزان مشغول هستند و قیمت گل نیز در تابلو که در بازارچه نصب شده بصورت ساعتی درج می شود و مشکل سال های گذشته که کشاورزان روز بعد از قمت گل روز قبل خود باخبر می‌شدند برطرف شد و قیمت گل همان روز مشخص است.

وی در رابطه با حمایت از واحد های فعال این عرصه گفت: سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان در قالب ۱۳ فقره تسهیلات در اختیار فعالان عرصه تولید، خرید و صادرات زعفران پرداخته شده است.

,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه