اخبار داغ

یادداشت؛

گردشگران فقر فرهنگی هدیه ندهند!

گردشگران فقر فرهنگی هدیه ندهند!
با آغاز فصل گردشگری در جنوب کشور، مسافران زیادی به این استان‌ها سفر می‌کنند که مهم‌ترین دستاورد حضورشان را می‌توان انتقال فرهنگ اجتماعی عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان با وجود پتانسیل‌های گردشگری و همچنین برخوداری از جزایر زیبایی همچون هرمز، قشم، کیش و بسیاری از مناطق منحصربه‌فرد دیگر هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سطح کشور و حتی اقصی نقاط جهان است.

حضور سالانه بیش از ۲ میلیون گردشگر در استان هرمزگان از طریق راه‌های زمینی، هوایی و حتی دریایی نشان از توریست پذیری این استان جنوبی است.

امروزه کمتر گردشگردی را شاهد هستیم که به مرکز این استان جنوبی کشور سفر کند اما در برنامه سفر خود، بازدید از جزایر زیبای هرمزگان را نداشته باشد.

حضور گردشگران در سطح این استان استراتژیک علاوه بر آیین های تفریحی، مصداق بارز تبادل فرهنگ ایرانی در جامعه اجتماعی نیز می باشد، که متاسفانه در سالیان اخیر تحت شعاع فرهنگ های نوظهور غربی توسط گردشگران ایرانی  نیز واقع شده است.

بازدیدهای میدانی از سطح جزایر این استان به خصوص جزیره هرمز حاکی از آن است که نوع نگاه به صنعت گردشگری کمی متفاوت تر از سایر نقاط دیگر به چشم می آید.

عادی انگاری پوشش توسط برخی از گردشگر نماها باعث شده است که نوعی فقر فرهنگی را با خود به سطح جزیره بیاورند و با حضورشان مبلغ فرهنگی بیگانه در این جزیره زیبا شوند.

مردمان نیک سرشت جزیره هرمز که اعتقادات ملی و مذهبی و پوشش کامل ایرانی اسلامی، یکی از خصوصیات بارز آنها به شمار می رود، با دیدن چنین هجمه‌های فرهنگی با خطری جدی برای نسل های جدید مواجه هستند، چرا که اثرپذیری کودکان و نوجوانان از صنعت گردشگری نه تنها سودی برایشان به همراه ندارد، بلکه آثار تبعات فرهنگی در آینده ای نزدیک می‌تواند بنیان فرهنگی جزیره نشینان را با خطری جدی مواجه کند.

این اتفاقات غیر فرهنگی و اجتماعی در حالی از سوی مردمان جزیره هرمز مورد سرزنش قرار گرفته، که مسئولان متولی فرهنگ عمومی با اینگونه عادی انگاری ها برخورد جدی نداشته اند و توسعه صنعت گردشگری را در هجم پذیرش مسافر تلقی می کنند.

امروز مهم ترین دغدغه جزیره نشینان رعایت مسائل مربوط به پوشش در سطح جزایر استان هرمزگان است؛ چرا که حضور چند روزه گردشگران در سطح این جزایر ممکن است به لحاظ اقتصادی چند صباحی از این زندگی روزمره را تامین نماید اما فقر فرهنگی و ویرانی فرهنگ اصیل مردمان بومی این جزایر را در پی خواهد داشت.

امید است با حمایت‌های همه‌جانبه دستگاه‌های متولی در صنعت گردشگری و پای کار آمدن دستگاه های اجرایی و مردم محلی، نسبت به عادی انگاری‌ها در مساله پوشش گردشگران و رفتارهای خارج از عرف، اقدامی جدی صورت پذیرد تا از این حضور توریست‌ها، اثرات مخرب و منفی کمتری برای مردمان ساکن در سطح جزایر استان هرمزگان در پی داشته باشد.

به قلم محمدامین عالی پور احمدی؛ فعال رسانه و مطالبه‌گر اجتماعی

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه