اخبار داغ

یادداشت؛

سرخسِ زیرساخت‌ها و مسئولانِ وعده‌ها

سرخسِ زیرساخت‌ها و مسئولانِ وعده‌ها
در دومین یادداشت از سلسله یادداشت‌های "خادم مردم سرخس" که مربوط به انتخاب فرماندار سرخس است، به موضوع زیرساخت‌ها و وعده‌هایی که برای استفاده از ظرفیت‌های سرخس داده شده است، پرداختیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، در دومین یادداشت از سلسله یادداشت‌های #خادم_مردم_سرخس که مربوط به انتخاب فرماندار سرخس است، به موضوع زیرساخت‌ها و وعده‌هایی که برای استفاده از ظرفیت‌های سرخس داده شده است پرداختیم. متن این یادداشت به این صورت است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

سرخس شهرستانی با توانایی تامین منابع و امکانات یک کشور، اما گرفتار در دست مسئولانی است که توان تبدیل این توانمندی‌ها برای خدمت به مردم این شهرستان و کشور را ندارند. امروزه تعریف زیرساخت و کاربرد آن در زندگی مردم به ابعاد مختلف کشوری، منطقه‌ای، شهری، اجتماعی و… تغییر کرده است و برای سنجش میزان توانایی رشد یک شهر ابتدا به ارزیابی زیرساخت‌های آن می‌پردازند.

,

در تعریف زیرساخت می‌توان گفت زیرساخت هر کشوری، مجموعه تسهیلات عمومی، با سرمایه‌گذاری خصوصی یا عمومی است که امکان ارائه خدمات ضروری و استاندارد زندگی را فراهم می‌کند. این مجموعه از تسهیلات عمومی مرتبط به یکدیگر که امکانات جابجایی و حمل‌ونقل، تامین امنیت و سرپناه، ارائه خدمات و برقراری خدمات رفاهی را میسر می‌کنند عبارتند از مجموعه بزرگراه‌ها، پل‌ها، راه‌آهن‌ها و جاده‌های حمل کالا یا ترانزیت و در عین حال شبکه فاضلاب، سیستم آبرسانی و مخازن تامین آب را هم شامل می‌شوند و نیز شامل سدها، آب‌بندها، راه‌ها و بنادر هم هستند. همچنانکه مراکز تولید برق، گاز و نیرو را نیز در بر می‌گیرد. در کل زیرساخت‌ها را می‌توان به زیرساخت‌های اجتماعی(آموزش، بهداشت، امنیت و…) و زیرساخت‌های اقتصادی(سیستم حمل‌ونقل، ارتباطات، نیرو و…) تقسیم کرد.

,

در شهرستان مرزی سرخس منابع زیرساختی معدنی، نفتی و گازی، گمرک، سد دوستی، نیروگاه برق، منطقه ویژه اقتصادی و راه‌آهن بین‌المللی را مشاهده می‌کنیم اما نه تنها این زیرساخت‌ها برای مردم و شهر باعث رشد و پیشرفت نشده است بلکه با آمدن و رفتن مسئولان مختلف عواید آن نصیب دیگران شده است.

,

این منابع زیرساختی با اینکه در این منطقه وجود دارند اما مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص آنها و درآمدهایشان از جایگاهی دیگر و خارج از نگاه به شهرستان سرخس انجام می‌شود. به طور مثال امروز با وجود سد دوستی مردم از بهره‌مندی آب کشاورزی و آب آشامیدنی با کیفیت محرومند، با وجود نیروگاه برق که البته امروز با کمتر از یک چهارم مقدار اعلامی در زمان افتتاح کار می‌کند دچار مشکلات برق‌رسانی به صنایع و شهروندان هستیم تا جایی که برای جبران کمبود برق ناچار به وارد کردن برق از ترکمنستان شده‌ایم.

,

منطقه ویژه اقتصادی و گمرکی که با حصار‌های کشیده شده در اطراف و حتی جاده‌های مواصلاتی بین آنها خود را خارج از این منطقه سرزمینی اعلام می‌کنند و منابع گازی که پس از سال‌ها مردم روستاهای این شهرستان فاقد گاز هستند و برای پیشرفت شهرستان منتظر عملی شدن وعده‌های مسئولان هستند. این بخشی از زیرساخت‌های بالفعل شده نه برای سرخس، بلکه برای جاهای دیگر است.

,

قسمتی دیگر از زیرساخت‌های این منطقه نیز ناتمام و به دست تقدیر سپرده شده است و سالیان سال است مردم با گذر از کنار آنها خاطرات بزرگنمایی‌های مربوط به آن را یادآوری می‌کنند؛ جاده‌ی ترانزیتی که امروز معروف به جاده مرگ است و همچنان ناکامل و درگیر کشاکش بودجه و بی‌تدبیری‌هاست، صنایع درون منطقه ویژه اقتصادی که درگیر امکانات و راه‌اندازی هستند، امکانات ارتباطی مثل اینترنت که متاسفانه در سطح خود شهرستان پوشش کامل ندارند، زیرساخت‌های طبیعت‌گردی، باستان‌شناسی، تفریحی، آموزشی، شهری، بهداشتی و غیره نیز ابعادی دیگر از کمی و کاستی‌های زیرساختی این شهرستان هستند.

,

سخن پایانی: امروز سخن از انتخاب فرماندار و دیگر پست‌ها برای شهرستان سرخس بسیار زیاد است از مسئولان امر که در این تصمیم‌گیری مشارکت دارند انتظار می‌رود در انتخاب خود فردی لایق، شایسته و برابر با معیارهای خدمت به مردم و انقلاب را لحاظ کنند تا چند سال دیگر همچنان از طرح‌های ۲۰ ساله و چه‌ بسا ۴۰ ساله‌ی زمین مانده حرف زده نشود و یاد ناتوانی مسئولان، خاطر مردم را آزرده نسازد.

,

#خادم_مردم_سرخس

,

یادداشت از محمد امیدوار، فعال فرهنگی و رسانه‌ای

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه