اخبار داغ

مدیر تعاون روستایی خراسان‌ جنوبی:

مصوبه استاندار در مورد افزایش قیمت زرشک اجرایی نشد/ لزوم ایجاد تشکلی با کمک نهادهای حمایتی، دولتی، مردم و تجار

مصوبه استاندار در مورد افزایش قیمت زرشک اجرایی نشد/ لزوم ایجاد تشکلی با کمک نهادهای حمایتی، دولتی، مردم و تجار
ضیائیان احمدی با اشاره به مصوبه استانداری در مورد افزایش قیمت زرشک گفت: بحث افزایش قیمت در صورتی اجرایی می شود که تأمین اعتبار یا تأمین تسهیلات آن صورت گیرد اما تاکنون این اقدام انجام نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید ضیائیان احمدی مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد آخرین وضعیت خرید توافقی زرشک در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بحث خرید زرشک در خراسان‌جنوبی به صورت توافقی مطرح شده نه تضمینی،چرا که برای خرید زرشک تضمینی در استان هیچ اقدامی صورت نگرفته ، هیجگونه اعتباری یا، تسهیلاتی و یارانه ای در نظر نگرفته نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

وی افزود: در استان خود تشکل‌ها که از سهامدارها تشکیل شده و خود مردم هستند پای کار آمده و ما برای خرید زرشک توسط تشکل‌ها هماهنگی کرده‌ایم.

,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبیبا بیان اینکه طی چند روز گذشته خبرهای خوبی از بازار زرشک به گوش می‌رسد و در حال حاضر نسبتا قیمت‌ها ترمیم شده است، عنوان کرد: در حال حاضر زرشک پفکی مرغوب خراسان جنوبی کیلویی ۸۵ هزار تومان در مشهد خریدار دارد.

,

ضیائیان احمدی اظهار کرد: زرشک خرمنی دانه یاقوتی که معمولا هر دو کیلو و نیم یک کیلو جواب می‌دهد طی آخرین بررسی‌های انجام شده کیلویی ۴۵ هزار تومان مشتری دارد که قیمتها نسبت به روزهای اول بهتر شده است.

,

مصوبه استانداری در مورد افزایش قیمت زرشک اجرایی نشد

, مصوبه استانداری در مورد افزایش قیمت زرشک اجرایی نشد, مصوبه استانداری در مورد افزایش قیمت زرشک اجرایی نشد,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی در مورد مصوبه استانداری در مورد افزایش قیمت زرشک، گفت: بحث افزایش قیمت در صورتی بود که دولت به ما تسهیلات بدهد اما این اقدام انجام نشد. بالاخره شرکتی که می‌خواهد خریدی انجام دهد اگر قرار باشد با قیمت بالاتر بخرد یک مابه التفاوتی به وجود می‌آید که این مابه التفاوت باید از جایی جبران شود یا تسهیلات یارانه‌دار داده شده یا خرید حمایتی دولتی باشد.

,

ضیائیان احمدی بیان کرد: تا زمانی‌که تسهیلاتی به خریدار زرشک داده نشود این خریدار از جیب مردم که نمی‌تواند ببخشد و بالاخره باید قیمت بازار را رعایت کند.

,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: این میزان خرید زرشکی که توسط تشکل ها انجام شد از نظر روانی خیلی بیشتر از نظر مصداقی روی کشاورزان تاثیر داشت.

,

متفاوت بودن قیمت زرشک تازه

, متفاوت بودن قیمت زرشک تازه, متفاوت بودن قیمت زرشک تازه,

ضیائیان احمدی در مورد قیمت زرشک تازه، عنوان کرد: قیمت زرشک تازه در هر منطقه‌ای متفاوت است. امروز صبح قیمت زرشک تازه در منطقه گازار و مهمویی کیلویی بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان بود و کمتر از ۱۰ هزار تومان هم به فروش نمی‌رسانند که این همدلی به وجود آمده بین مردم در مورد قیمت خیلی خوب است.

,

وی اظهار کرد: قیمت زرشک تازه در منطقه زهان و افین کیلویی ۹ هزار تومان در صورتی که خریدار خودش زرشک را باز کرده و تمام هزینه های کارگری را متقبل شود که این نیز کیلویی ۱۱ هزار تومان برای کشاورز تمام می‌شود.

,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: قیمت زرشک تازه در منطقه بیرجند و سربیشه احتمالا به دلیل این‌که خرده مالک هستند پایین‌تر است؛ البته قیمت‌هایی که اطلاع دارم مربوط به هفته قبل است چراکه در حال حاضر برداشت زرشک در بیرجند و سربیشه کمتر شده است.

,

ضیائیان احمدی خاطرنشان کرد: من از ابتدا اعلام کردم کشاورزان زرشک را خشک کنند حتی اگر جایی برای خشک کردن ندارند در خرمن خشک کنند.

,

وی اظهار کرد: در حال حاضر هر ۲٫۵ کیلوگرمی زرشک در خرمن تقریبا یک کیلو جواب می‌دهد. وقتی زرشک خشک خرمنی با برگ را کیلویی ۴۵ هزار تومان بفروشند یعنی هر کیلو زرشک تازه را کیلویی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان بفروش رسانده اند ضمن این‌که زرشک حداقل ۱۰ روز در خرمن خشک شده و کشاورزان هزینه خاصی را پرداخت نمی‌کنند.

,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از روز اول سال اعلام کردم که امسال زرشک کاران زرشک تازه را نفروشند. شاید یکسال بازار زرشک تازه خوب باشد اما امسال چون قیمت‌ها در تهران پایین بود بارها اعلام کردم که کشاورزان زرشک تازه را نفروشند.

,

ضیائیان احمدی در مورد موجودی زرشک خشک در انبارها، بیان کرد: زرشک چندانی از سال گذشته در انبارها نیست. زرشک مرغوب که اصلا در انبارها نیست. شاید مجموع زرشک موجود در انبارها به یک هزار تن برسد و زرشک مرغوب خیلی کم است.

,

وی خاطرنشان کرد: توصیه بر خشک کردن حتمی زرشک در خرمن نیست چراکه بار میکروبی بالا است اما کشاورزی که هیچ جایی برای خشک کردن ندارد اگر در خرمن خشک کند و به فروش برساند مثل این است که زرشک تازه را کیلویی ۱۶ هزار تومان به فروش رسانده است.

,

ترکیه متقاضی خرید زرشک صادراتی به شرط رعایت استانداردها

, ترکیه متقاضی خرید زرشک صادراتی به شرط رعایت استانداردها, ترکیه متقاضی خرید زرشک صادراتی به شرط رعایت استانداردها,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی در مورد صادرات زرشک، بیان کرد: امسال در بحث صادرات، درخواست کننده و متقاضی خرید طی یک ماه گذشته خیلی وارد شدند.

,

ضیائیان احمدی گفت: مشکل ما در بحث صادرات بیشتر در مورد فراهم کردن زرشک با استانداردی است که کشورها متقاضی می‌خواهند که خیلی سخت این امکان فراهم می‌شود و راهکار همان کشاورزی قراردادی است.

,

وی ادامه داد: یعنی ابتدای فصل با کشاورز قرارداد بسته شود که از سم غیر قانونی استفاده نکند، دُز سموم را رعایت کند که بقایای سموم و فلزات سنگین نداشته باشد.

,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر اگر کسی زرشک سالم داشته باشد و بتوانیم تاییده آزمایشگاه بگیریم زرشک استان درخواست کننده و متقاضی خیلی به ویژه برای ترکیه دارد اما در حال حاضر مشکل همان استانداردهایی است که در ترکیه مد نظر است و بار آلودگی زرشک استان بالا است.

,

ضیائیان احمدی بیان کرد: اگر زرشک استان به صورت مرغوب خشک شود؛ با استفاده از احداث بارگاه زرشک خشک کنی، روش‌های بهداشتی و سایر موارد حتما خریدار دارد ضمن این‌که طی این دو سالی که بازار زرشک خراب و کساد بوده زرشک مرغوب استان بازار داشته است.

,

ایجاد تشکلی با کمک نهادهای حمایتی، دولتی، مردم و تجار

,

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که من بارها اعلام کردم اما عملی نشده این است که اگر تمام نهادهای حمایتی از جمله بسیج سازندگی و بنیاد برکت و نهادهای دولتی از جمله تعاون روستایی و استانداری و خود مردم و تجار بتوانند زیر سایه یک تشکلی جمع شده و در بحث خرید زرشک فعالیت کنند خیلی بهتر است.

,

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: اگر وفاق و همدلی بین کشاورزان و نهادهای حمایتی و دولتی در بحث خرید زرشک ایجاد شود بدون تخصیص اعتبار و به راحتی می‌توان بازار زرشک را مدیریت کرد.

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه