اخبار داغ

در پی ورود دولت به حمایت از محرومان در توزیع متوازن انرژی مطرح شد؛

تحقق عدالت در توزیع انرژی با بازنگری در تعرفه‌گذاری/ ارزانی انرژی عامل غفلت از توسعه انرژی‌های نو در ایران است

تحقق عدالت در توزیع انرژی با بازنگری در تعرفه‌گذاری/ ارزانی انرژی عامل غفلت از توسعه انرژی‌های نو در ایران است
علاوه بر نقش اصلاح تعرفه‌گذاری انرژی و پرداخت هدفمند یارانه به اقشار محروم، ارزان تمام شدن قیمت برخی حامل‌های انرزی برای پرمصرف‌ها در مقایسه با سایر کشورها عامل غفلت از توسعه و راه‌اندازی انرژی‌های نو در ایران شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، رئیس جمهور روز گذشته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر ضرورت تامین انرژی پایدار برای رشد اقتصاد ایران و توجه به عدالت اجتماعی گفت: دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های پیشنهادی خود را در زمینه اصلاح الگوی مصرف و رعایت عدالت اجتماعی هر چه زودتر ارائه دهند. در این جلسه موضوع حمایت از محرومان و رعایت عدالت اجتماعی در زمینه توزیع انرژی بین قشرهای مختلف مردم مطرح و پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد تیم اقتصادی دولت برنامه‌های پیشنهادی خود را در این زمینه ارائه دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

, ,

ضرورت بازنگری در تعرفه‌گذاری قیمت انرژی و پرداخت یارانه‌ها

, ضرورت بازنگری در تعرفه‌گذاری قیمت انرژی و پرداخت یارانه‌ها, ضرورت بازنگری در تعرفه‌گذاری قیمت انرژی و پرداخت یارانه‌ها,

در همین رابطه سحر اصلانزاده، استاد دانشگاه در حوزه برق در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون حمایت از محرومان در توزیع متوازن انرژی اظهار کرد: در مورد توزیع انرژی همانند برق باید تعرفه‌گذاری درست داشت و بر اساس سطح درآمد یا میزان مصرف سطح بندی کرد، البته با تصاعدی شدن مصرف قیمت‌های انرژی به تناسب تعیین شود.

, صبح توس,

وی با اشاره به اینکه امروز قیمت ها برای تمام خانوارها یکسان است افزود: می‌توان بر اساس محل زندگی و اقشار مختلف تعرفه ها را تغییر داد.

,

این مدرس دانشگاه گفت: قیمت برق را نمی‌توان برای هر خانواری در یک منطقه خاص به صورت متفاوت تعرفه‌گذاری کرد ولی می‌توان یارانه انرژی را برای اقشار محروم به میزان بیشتری در نظر گرفت که از آن بهره‌مند شوند.

,

پرداخت هزینه توزیع متوازن انرژی در نقاط محروم از جیب پرمصرف‌ها

, پرداخت هزینه توزیع متوازن انرژی در نقاط محروم از جیب پرمصرف‌ها, پرداخت هزینه توزیع متوازن انرژی در نقاط محروم از جیب پرمصرف‌ها,

وی افزود: بهترین راهکار در این باره، افزایش قیمت تعرفه به میزان واقعی این حامل انرژی است چراکه امروز با توجه به چنین قیمت‌های کم و نازل اکثر مشترکان قدر این نعمت را نمی دانند که البته شاید این تصمیم خوشایند برخی نباشد لذا بر همین اساس باید طرح هایی تعریف شود تا تمام کشور و نقاط محروم برق‌رسانی شود و هزینه ها از فروش متناسب این حامل انرژی جبران شود.

,

اصلانزاده ادامه داد: امروز بایستی یارانه به صورت عادلانه پرداخت شود و برای اقشار کم درآمد کمک مضاعف برای جبران هزینه حامل‌های انرژی در نظر گرفته شود و اساسی‌ترین کار در زمینه توزیع انرژی این است که ابتدا باید نقاط نیازمند به انرژی شناسایی شود و کمبودها بر اساس تقاضا برطرف شود و بایستی در نقاط پرمصرف شهری و کارخانجات از انرژی‌های نو استفاده کرد.

,

, ,

وی با بیان اینکه انرژی‌های مختلفی به صورت طبیعی در دسترس کشورمان است که باید برای استفاده از آنها همچون انرژی باد و خورشیدی برنامه ریزی کرد و به طور مثال نیروگاه های بادی بینالود و مندیل را توسعه داد افزود: باید در زمینه مصارف کشاورزی در بحث پنل های خورشیدی سرمایه گذاری شود.

,

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: توزیع متوازن اقدامی کارشناسی است و باید برنامه طولانی مدت کاهش مصرف برای نقاط پرمصرف در نظر گرفته شود که فیلترهای مختلفی می‌توان در نظر گرفت ولی مهم‌ترین اقدام بازبینی در مورد تعرفه های برق است و بر اساس الگوی صحیح مصرف اطلاع رسانی شود تا از قطع زنجیره ای جلوگیری بعمل آید.

,

دشواری‌ تولید و توزیع انرژِی برای مردم بازگو شود

, دشواری‌ تولید و توزیع انرژِی برای مردم بازگو شود, دشواری‌ تولید و توزیع انرژِی برای مردم بازگو شود,

وی افزود: دشواری‌های تولید و توزیع حامل انرژی مانند برق باید برای مردم بازگو شود تا همکاری فرهنگی از سوی جامعه شکل بگیرد و البته اصلاح الگوی مصرف و تعرفه گذاری بر اساس ساعات مختلف شبانه روز دارای اهمیت فراوانی است.

,

استاد دانشگاه در حوزه برق خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف دنیا انرژی برق به صورت شارژی است و باید توسط مصرف کننده قبل از مصرف به میزان نیاز روزانه خریداری شود و در مورد سایر حامل های انرژی نیز به همین صورت است.

,

, ,

وی افزود: فرهنگسازی و دانستن ارزش این انرژی هایی که در اختیار مردم به صورت ارزان قرار گرفته است اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه هیچ کجا دسترسی به این آب و برق ارزان وجود ندارد.

,

اصلانزاده با اشاره به اینکه طرح های مختلف تشویقی اثرگذار است گفت: در اسناد بالادستی باید طبقه بندی مصرف کننده به تدریج برای تحقق عدالت در توزیع انرژی صورت بگیرد و هزینه‌های ایجاد زیرساخت توزیع انرژی برای نقاط محروم جبران شود.

,

وی افزود: امروز به دلیل همین ارزان بودن برق و سایر حامل‌های انرژی از راه‌اندازی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر استقبال نشده است و باتوجه به گران بودن اقلام و تجهیزات این نوع انرژی ها ایجاد آن مقرون به صرفه نیست و تا وقتی که تقاضا برای این نوع انرژی‌ها نباشد عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه