اخبار داغ

بررسی اثرات سوء معادن غیرمجاز بر سر محیط زیست؛

پادزهری برای چرخه معیوب معادن/ دوگانه اقتصاد و محیط زیست

پادزهری برای چرخه معیوب معادن/ دوگانه اقتصاد و محیط زیست
معادن سرمایه ملی کشور است و بیش از ۴ هزار نفر در مازندران را مشغول فعالیت در معادن هستند، تعطیلی معادن نه تنها راهگشا نیست، بلکه افراد زیادی نیز متضرر خواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، معدن یکی از مهم ترین مولفه های رشد اقتصاد در دنیا به شمار می رود، ایجاد فرصت های شغلی پایدار، تربیت نیروی متخصص، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل، توسعه شبکه های انتقال انرژی بخشی از مزایای معادن است که در کنار آسیب های معادن می‌تواند در اقتصاد منطقه تاثیر داشه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

استخراج شن و ماسه مهم ترین بخش فعالیت معدنی در مازندران محسوب می شود و ذهنیت منفی افکار عمومی استان هم عمدتا از طریق مشکل سازی های همین معادن ساخته شده است، مشکلاتی که از برداشت اضافی و غیرمجاز مصالح شروع می شود تا به فعالیت در ورای حد و مرز تعیین شده، آلوده سازی محیط زیست ، عمل نکردن به تعهدات در بازگرداندن محوطه های برداشت شده به حالت اولیه و عدم پرداخت حق و حقوق عمومی می رسد.

,

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۵۳۰ هزار هکتار از این مساحت استانی را عرصه های حفاظتی زیست محیطی تشکیل می دهد و ۴۹۰ گونه جانوری در این عرصه ها زیست می کنند.

,

بر اساس آمارهای رسمی تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران را عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر ، جنگل و مرتع تشکیل می دهد و همین گستردگی عرصه ملی سبب تجاوز و تصرف به آن و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی شده است.

,

حسینعلی قوانلو رئیس سازمان صنعت معدن تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به معادن جزئی از اقتصاد استان هستند و باعث حرکت بخش های  دیگر صنعت می شوند، گفت: ۳۰۰ معدن در این استان است که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد 161 معدن فعال هستند و بقیه تعطیل هستند که عمدتاً شن و ماسه و زغال سنگ است که بیشترین دلیل تعطیلی آن مخالفت محیط زیست و مشکلات زیست محیطی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی دو سال اخیر ۳۰ معدن تعطیل، فعال شده‌اند، عنوان کرد: بخشی که امکان راه‌اندازی وجود نداشت به خاطر معارضه هایی که ایجاد شده بود برگشت دادیم و ۲۰ معدن خلع ید انجام شد که در مرحله مزایده است.

رئیس صنعت معدن تجارت مازندران از رتبه چهارم بودن مازندران در تولید زغال سنگ خبر داد و اظهار کرد: معادن خیلی کمتر از صنعت در اقتصاد استان تاثیر دارند، معادل یک درصد خواهد بود، ارزش اقتصادی مازندران در سال ۹۷ و ۹۸ کل ارزش آن ۳۵۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با صنعت ۲۳ هزار میلیارد ارزش افزوده رقم کمی است.

وی تصریح کرد: در استانی با ساخت و ساز زیاد هستیم در حالی که در کشور ۱۱ درصد املاک و مستغلات است، در مازندران این عدد به ۱۴ درصد افزایش دارد.

قوانلو به نیاز استان به ۱۶ میلیون شن و ماسه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای تامین این مقدار تنها چند نقطه در استان وجود دارد، محور هراز، سوادکوه و مقداری نیز در بهشهر تامین می‌شود و مابقی استان مناطق جنگلی هستند.

وی با تاکید اینکه مشکل کمبود سیمان نداریم، بیان کرد: در بورس قیمت ۲۵ تا ۲۸ تومان عرضه می‌شود، ۳ درصد هم سود عمده‌فروشی، هزینه حمل، که میانگین سیمان در بازار به ۴۰ تا ۴۳ تومان در بازار رسیده است که در تابستان به خاطر قطع برق کارخانه سیمان به صد هزار تومان هم رسیده بود.

 رئیس صنعت معدن تجارت مازندران  ادامه داد:هر چند در کشور این قیمت زیر40 تومان فروخته می‌شود، اما هزینه حمل بار در استان و به خاطر اینکه کارخانه ها در شرق و مرکز هستند، اما بیشترین مصرف در غرب صورت می‌گیرد.
 
احمدرضا خاکپور کارشناس محیط زیست نیز با بیان اینکه کشورمان در صدر فرسایش خاکی  در دنیاست، عنوان کرد: حضور معادن در طبیعت، محل زیست بسیاری از جانوران را نابود می کند، بروز ریزگردها و سیلاب ها یکی از مضرات معادن است.

وی حضور معادن زیادی در محور هراز را با بهره برداری غیر اصولی دانست و خاطرنشان کرد: این معادن، تهدیدی برای محیط زیست منطقه محسوب می شود، که هر چند وقت شاهد تعطیلی و بازگشایی مجدد آنها هستیم.

کارشناس محیط زیست اولویت امروز را تنها اقتصاد خواند و اظهار کرد: جدال همیشگی محیط زیست و معادن، بخاطر بی توجهی به محیط زیست است؛ متاسفانه فقط منافع مهم است و خسارت های وارده به محیط زیست اهمیتی ندارد.

وی تصریح کرد: تخریب گونه های گیاهی و جانوری، آلودگی رودخانه هراز، تخریب کوه، صدای انفجار و در محاسبات خسارت در مقابل توجیه اقتصادی به دست فراموشی سپرده می شود.

خاکپوربا تاکید ماده 50 قانون اساسی مام اقشار جامعه و دستگاهها را ملزم به حفظ عرصه های طبیعی دانست و بیان کرد: با وجود اینکه بهره برداری های میلیاردی از معدن کسب می شود، هزینه های ترمیم و بازسازی اندک است و با وجود این هزینه اندک که به خزانه واریز می شود، باز هم این مبلغ صرف امور دیگری می شود و از چرخه طبیعت باز می ماند و عملا محوطه برداشت شده به حالت اولیه باز نمی گردد.

وی استفاده اصولی از معادن در پیشرفت اقتصادی کشور موثر دانست و خاطرنشان کرد: معادن سرمایه ملی کشور است و بیش از 4 هزار نفر در مازندران را مشغول فعالیت در معادن هستند، تعطیلی معادن نه تنها راهگشا نیست، بلکه افراد زیادی نیز متضرر خواهند شد، برداشت اصولی و به کارگیری مهندسین متخصص می تواند در عین استفاده اقتصادی آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز اظهار این که انحراف از طرح ها و مجوزها در استان همواره وجود دارد ، گفت: یکی از نیازها و بسترهای مهم حفاظت از عرصه های طبیعی ، زیست محیطی و کشاورزی توجه به استعلام ها است.

,

عزیزالله شهیدی فر افزود : امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و همسو با این مهم ادارات محیط زیست ، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید در استعلام های صدور پروانه همچنان با قدرت به وظابف خود عمل کنند.

,

به گزارش بلاغ، بر اساس گزارش های رسمی ، حدود ۲۵۰ معدن در مازندران وجود دارد که از این تعداد تنها نیمی فعال هستند و حدو چهار هزار نفر هم در آنها مشغول کار هستند.

,

 فعالیت این معادن حتی از نگاه تشکل مرتبط با آن هم چندان قابل قبول نیست چرا که بیش از ۹۰ درصد آنها فاقد مسئول فنی هستند در حالی که حضور مسئول فنی و نیز مسئول ایمنی در معادن جز ضرورت‌های مهم برای تأمین امنیت حین کار به شمار می‌رود.

,

گذشته از افکار عمومی و رسانه ها ، مسئولان متولی منابع طبیعی و محیط زیست مازندران هم همواره از عملکرد معادن در استان ناراضی بودند .مثلا محیط زیست هر ساله دهها معدن شن و ماسه را به خاطر آلوده سازی و منابع طبیعی به خاطر تعرض به حریم انفال با استمداد از دستگاه قضایی پلمب و یا تعطیل می کنند ولی پس از مدتی بار دیگر فعالیت این معادن با رفع نیم بند مشکلات از سر گرفته می شود.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه