اخبار داغ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

اجرای برنامه تاب‌آوری در برابر فرونشست شدید اصفهان!/ استاندار جدید برای خاموش کردن زنگ خطر فرونشست چاره‌اندیشی کند

اجرای برنامه تاب‌آوری در برابر فرونشست شدید اصفهان!/ استاندار جدید برای خاموش کردن زنگ خطر فرونشست چاره‌اندیشی کند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امروز باید به سمت و سویی حرکت کرد که منابع آب موجود را به خوبی حفظ کنیم، برنامه‌ تاب‌آوری در برابر فرونشست به دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان ابلاغ شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز، اظهار کرد: در سه سال اخیر اقدامات لازم برای کنترل وضعیت فرونشست در این استان انجام شده است و مناطق درگیر با این پدیده با همکاری سازمان‌ها پایش شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز،,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: برای موضوع فرونشست جلسات مدیریت بحران با حضور رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور برگزار و در چند سال اخیر زمینه برای حضور کارشناسان زمین‌شناسی در استان فراهم شد. در مورد پایش دشت‌های استان هم طبق تفاهم نامه‌های مدیریت بحران استان با سازمان زمین‌شناسی تیم‌های این سازمان در استان مستقر شدند.

,

وی ابراز داشت: امروز باید به سمت و سویی حرکت کرد که منابع آب موجود را به خوبی حفظ کنیم، براساس گزارش‌های ارائه شده در دهه اخیر شاهد کاهش 15 تا 20 درصد از بارندگی ها بوده‌ایم. 40 درصد از روان آب‌ها نیز در کشور کاهش یافته که این موضوع شرایط خاصی را بر کشور حاکم کرده است.

,

شیشه فروش خاطر نشان کرد: برای سازگاری با شرایط خشکسالی و کم آبی طرح‌هایی موفقیت آمیز خواهد بود که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشند و بتوان آنها را در کمترین مدت زمان ممکن به مرحله اجرا رساند. خوشبختانه امروز طرح‌های دانشگاهی و علمی خوبی بر روی میز قرار دارد تا بتوانیم با شرایط موجود کم آبی سازگاری پیدا کنیم.

,

وی  تصریح کرد: فرونشست زلزله خاموش است و خشکسالی اثرات متعدد زیست محیطی را به همراه  دارد و شرایط گرد و غبار، آلودگی هوا، فرو نشست زمین و غیره از آن جمله هستند و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی این مسئله را تشدید می‌کند. باید با انجام کارهای مطالعاتی از حفر چاه‌ جدید جلوگیری کرد زیرا برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین شده است.

,

*بسیاری از مناطق اصفهان درگیر فرونشست است!

, *بسیاری از مناطق اصفهان درگیر فرونشست است!, *بسیاری از مناطق اصفهان درگیر فرونشست است!,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ابراز کرد: شهرستان های کاشان آران و بیدگل، بادرود و اردستان و دشت مهیار تحت تأثیر فرونشست بود، اطلس فرونشست تهیه و مناطق اولویت‌دار شناسایی شد. کارشناسان از روش‌های تلفیقی برای بررسی موضوع استفاده کردند و تصاویر ماهواره‌ای در دشت‌های استان و در شهر اصفهان در مناطق رهنان، حبیب‌آباد، دولت‌آباد و خوراسگان پردازش و جلسات متعدد برگزار شد، دستگاه‌های اجرایی در این راستا همکاری و کمک‌های بسیار کردند تا سازمان اقدامات لازم را انجام دهد.

,

وی اعلام  کرد:  حدود ۳۵ درصد محدوده مطالعاتی در استان به آب منطقه‌ای اعلام و هزار چاه پیزومتری حفر شد، برای اینکه وضعیت آبخوان‌ها را در استان اندازه‌گیری کنند به صورت ۲۴ ساعته وضعیت افت سطح آبخوان‌ها را در دشت‌ها شناسایی و بررسی کنند، وزارت نیرو موظف شده است، طرحی به نام تعادل‌بخشی تغذیه مصنوعی پخش سیلاب را اجرا کند که هدف آن بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی بوده است.

,

*بررسی مخاطرات فرونشست در دستور کار تمامی دستگاه‌ها

, *بررسی مخاطرات فرونشست در دستور کار تمامی دستگاه‌ها, *بررسی مخاطرات فرونشست در دستور کار تمامی دستگاه‌ها,

شیشه فروش متذکرشد: تشکیلات اندازه‌گیری منابع آب و چاه‌های اکتشافی نصب شد، تهیه بانک اطلاعات محدوده‌های مطالعاتی، حفر چاه‌های کم بازده کشاورزی، استقرار و جایگزینی چاه‌های کشاورزی با پساب در بخش‌های ممنوعه، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، تهیه و نصب کنتورهای حجمی آب و برق، اطلاع‌رسانی و ایجاد سامانه پایش، کنترل و برداشت از چاه‌ها، کنترل، نظارت بر چاه‌های فاقد پروانه و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست در دشت‌های مطالعاتی اهمیت خاص و ویژه داشته است.

,

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی موظف شده اقداماتی در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی انجام دهد که تاکنون ۱۲۱ هزار طرح آبیاری انجام داده است، ۱۲ هزار گلخانه با کاهش مصرف و اجرای طرح الگوی کشت و توسعه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند توسعه و پرورش قارچ خوراکی، توسعه گلخانه‌ها و مجتمع دامپروری، پرورش مرغ در شرق استان و جلوگیری از کاشت گیاهان با نیاز به آب زیاد از اقداماتی است که باید انجام شود.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: سازمان زمین‌شناسی و شهرداری برای نصب جی پی اس در مناطق پرخطر و ارزیابی وضعیت موجود در شهر اصفهان تفاهم‌نامه امضا کردند، همچنین بین شهرداری و دانشگاه، برای مطالعات شهر اصفهان و بررسی وضعیت فرونشست، تاب‌آوری سیستم‌ها و پیشگیری از اثرات فرونشست تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است. اداره راه و شهرسازی باید ساختمان‌های بلندمرتبه را ارزیابی کند و طبق قانون موظف شده است استانداردها و الزامات اجرایی سازه‌ها را در مناطقی که فرونشست در آنها وجود دارد اعلام کند.

,

وی ادامه داد: دستگاه‌ها مکلف شدند سیستم‌ها را در برابر اثرات فرونشست تاب‌آور کنند، اداره راه و شهرسازی از توسعه در مناطقی که تحت تأثیر فرونشست و در منطقه خطر است جلوگیری و از بارگذاری بیش از اندازه در این مناطق خودداری کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه