اخبار داغ

آشفتگی نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی حمل و نقل عمومی؛

شرکت‌های حمل و نقل برای رعایت شیوه‌نامه‌ها قول قطعی نمی‌دهند!/ اعمال محدویت‌ بدون ضمانت اجرایی خسارت محض است

شرکت‌های حمل و نقل برای رعایت شیوه‌نامه‌ها قول قطعی نمی‌دهند!/ اعمال محدویت‌ بدون ضمانت اجرایی خسارت محض است
شرکت های حمل و نقل عمومی پیش پا افتاده‌ترین اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا را نیز رعایت نمی‌کنند و در این میان دود این عدم نظارت و عدم ضمانت اجرایی، به چشم مردم می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، دو سالی است که از شیوع کرونا ویروس در جهان و به تبع ایران می گذرد و همین دو سال بسیاری از شیوه ها و سبک های زندگی بشر بخاطر عدم سرایت و افزایش ابتلا دست خوش تغییرات اساسی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

یکی از حوزه هایی که بیش از همه به آن توجه شد حوزه حمل و نقل عمومی بود که باید با با توجه به شرایط، تغییرات اساسی در ان شکل می گرفت که البته این امر در همه کشورها در بسیاری از حوزه های حمل و نقل عمومی اتفاق افتاد اما متاسفانه در کشور ما با توجه به پشت سر گذاشتن پنج موج شدید شیوع کرونا و قرار گرفتن در آستانه موج ششم، نه تنها تغییری در سیستم حمل و نقل عمومی نیافتاده که برعکس بدتر هم شده است.

,

هرچند که براساس ضوابط و بخشنامه های صادر شده از سوی وزارت بهداشت در شرایط قرمز اتوبوس های بین شهری باید حداکثر تا ۵۰ درصد ظرفیت با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت مسافر جابجا کنند ولی عملا مشاهده می شود نه تنها این ۵۰ درصد رعایت نمی شود و گاهی حتی به ۱۰۰ درصد و بیش از آن هم می‌رسد!

,

, ,

 

,

به عبارتی مدیران در این بخش، اولیه ترین و پیش پا افتاده ترین اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا را نیز رعایت نمی کنند.

,

*آشفتگی نظارت بر رعایت پروتکل های در حمل و نقل عمومی

, *آشفتگی نظارت بر رعایت پروتکل های در حمل و نقل عمومی, *آشفتگی نظارت بر رعایت پروتکل های در حمل و نقل عمومی,

این روزها آشفتگی نظارتی دستگاه های مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت از یک سو و راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه از سوی دیگر باعث شده تا این مصوبه از سوی رانندگان و حتی شرکت های مسافربری صادرکننده بلیت نیز رعایت نشود.

,

مشاهدات میدانی نشان از این دارد که نه تنها شمار زیادی از رانندگان اینگونه اتوبوس ها، زدن ماسک و یا استفاده از مواد ضدعفونی را رعایت نمی کنند بلکه هیچ الزامی نیز از خود برای استفاده آن توسط مسافران نشان نمی دهند!

,

این درحالی است که ضدعفونی کردن کامل اتوبوس ها در هر بار جابجایی مسافر رعایت نمی شود و محدودیت و یا حتی تذکر لسانی نیز به کسانی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند در محوطه پایانه های مسافربری و محل انتظار شرکت های مسافربری وجود ندارد.

,

, ,

 

,

*قول صددرصدی برای رعایت پروتکل ها در حمل و نقل نیست!

, *قول صددرصدی برای رعایت پروتکل ها در حمل و نقل نیست!, *قول صددرصدی برای رعایت پروتکل ها در حمل و نقل نیست!,

امیر مرادی مسافر اتوبوس یزد مشهد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با گلایه از عدم رعایت فاصله اجتماعی در حمل و نقل مسافر اظهار کرد: بنده دو روز پیش به دلیل ماموریت کاری با پرواز یزد به مقصد مشهد سفر کردم که متاسفانه صندلی های پرواز کاملا پر بود و حتی برخی از زدن ماسک هم اجتناب می کردند.

, یزدرسا,

وی افزود: پروازها در رعایت پروتکل ها تنها ندادن پذیرایی را خیلی خوب رعایت می کنند اما وحشتناک تر از پرواز اتوبوس های بین شهری هستند که عدم رعایت فاصله اجتماعی در ان ها فاجعه بار است.

,

مرادی تاکید کرد: برای بازگشت از سفر برای تهیه بلیت به یکی از شرکت های مسافربری مراجعه کردم و هنگامی که از آنها این سوال کردم که آیا ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس ها رعایت می شود یا خیر؟ با این جواب مواجه شدم که ممکن است راننده اتوبوس در بین راه اقدام به سوار کردن مسافر کند از این رو قول صددرصد نمی دهیم!

,

اگرچه شرکت های مسافربری پیش از این در سال گذشته که برخی از دستورالعمل های بهداشتی به صورت سختگیرانه تر نظارت می شد برای مصون ماندن از جریمه برای هر اتوبوس حدود نصف ظرفیت بلیت صادر می کردند و این شرکت ها با همدستی رانندگان خاطی مابقی ظرفیت مسافران را در خارج از پایانه های مسافری در ایستگاه های بین راهی بدون بلیت تکمیل می کردند ولی هم اکنون نظارت آنچنان ضعیف شده است که شرکت های مسافربری نیز خود را ملزم به رعایت ۵۰ درصد نکرده و بیش از آن بلیت صادر می کنند.

,

*تحمیل خسارت بر مردم بخاطر سیاست‌هایی که ضمانت اجرایی ندارد

, *تحمیل خسارت بر مردم بخاطر سیاست‌هایی که ضمانت اجرایی ندارد, *تحمیل خسارت بر مردم بخاطر سیاست‌هایی که ضمانت اجرایی ندارد,

شاید در نگاه اول رانندگان و شرکت های اتوبوسرانی را مقصر دانست اما با کمی مو شکافی می توان دریافت که این سیاست برای کنترل شیوع کرونا که در دولت دوازدهم پایه گذاری شد نه تنها کارامد نیست بلکه خسارت سنگینی را به رانندگان اتوبوس وارد کرده است.

,

تصمیمی که پیوست نظارتی قوی و محکمی ندارد و سیاست تشویقی درستی برای ان در نظر گرفته نشده و فقط به جنبه تنبیهی ان توجه شده مطمئنا نمی توان انتظار داشت که به درستی هم اجرا شود و فقط بارسنگینی را بر روی طرف اعمال طرح یعنی رانندگان مضاعف می کند.

,

, ,

*پلیس راه در نظارت بر اتوبوس ها دست تنها ماند

, *پلیس راه در نظارت بر اتوبوس ها دست تنها ماند, *پلیس راه در نظارت بر اتوبوس ها دست تنها ماند,

رحیم حاجی ده آبادی رئیس پلیس راه استان یزد در گفتگو با خبرگار یزدرسا، با تاکید بر وظیفه پلیس بر اعمال قانون رانندگان متخلف در امر عدم رعایت شیوه نامه ها اظهار کرد: متاسفانه دستگاه های ناظر در این خصوص نتوانسته اند نظارت دقیق و کارآمدی داشته باشند و به جرات می توان گفت در این امر پلیس دست تنهاست.

, یزدرسا,

رئیس پلیس راه استان یزد افزود: یک اتوبوس معمولی ۴۴ نفر ظرفیت دارد که تنها مجوز سوار کردن ۲۰ نفر را دارد به طوری که هر مسافر باید کنار پمجزه نشسته و ماسک بزند اما علیرغم اعمال قانون هایی که می شود رانندگان و شرکت های مسافربری رعایت نمی کنند.

,

حاجی ده آبادی با تاکید بر لزوم رعایت هر چه بیشتر مردم در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد: در تعطیلات اخیر اکثر شرکت های مسافربری از دستورالعمل و شیوه های بهداشتی گذر کردند و نه تنها به صورت ظرفیت کامل که مازاد هم سوار می کردند برای مثال در تعطبلات اخیر اتوبوسی در مسیر مشهد ۵۰ نفر را سوار کرده بود که اعمال قانون شد اما اعمال قانون هم زمانی اثرمی گذارد که دستگاه های متولی نظارت درست داشته باشند.

,

در کنار این روایت گویا مسئولین در دولت سیزدهم که در واکسیناسیون توفبقات خوبی هم به دست آورد، نظر دیگری دارند و معتقد هستند بسیاری از سیاست های تنبیهی و اعمال محدودیت ها در کنترل و پیشگری از شیوع کرونا اثری نداشته است و در صدد تغییر ان هستند که یکی از این سیاست ها همین سوارکردن ۵۰ درصدی اتوبوس ها بود.

,

, ,

*پروتکل های گذشته برای حمل و نقل عمومی کارایی ندارد

, *پروتکل های گذشته برای حمل و نقل عمومی کارایی ندارد, *پروتکل های گذشته برای حمل و نقل عمومی کارایی ندارد,

مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، اظهار کرد: سوار کردن ناوگان حمل و نقل عمومی با ظرفیت ۵۰ درصد جزو مصوبات ستاد مقابله با کرونا استان بود اما با روند بسیار خوب واکسیناسیون در کشور و به ویژه استان یزد موضوعی که فعلا در حال بررسی است صدور بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی برای افرادی است که دو دز واکسن را دریافت کرده اند.

, یزدرسا,

وی با بیان اینکه مطمئنا با اعمال این سیاست ظرفیت ها هم تغییر می کند افزود: شرایط فعلی کشور از لحاظ بیماری کرونا با توجه به واکسیناسیون تغییر کرده و لذا تاکید بر سیاست های و محدودیت های گذشته هم اثرگذار نخواهد بود و باید سیاست های جدید برای بهبود شرایط کشور و استان اعمال کرد.

,

شریفی با تاکید بر اینکه هنوز هیچگونه ابلاغیه قانون در خصوص تغییر محدودیت ها صادر نشده است گفت: استاندار یزد بر تغییر محدودیت ها تاکید داشته و جلساتی هم با مسئولین پایانه و حمل و نقل و راهداری برگزار شده تا این موضوع یعنی عدم صدور بلیت برای افرادی که واکسن نزده اند به طور جدی پیگیری شود.

,

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به لزوم اتصال دیتاهای وزارت بهداشت با سامانه های صدور بلیت عنوان کرد: در گذشته سامانه ماسک وصل به درگاه اطلاعاتی مراکز فروش بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی بود و برای افرادی که تست کرونای ان ها مثبت می شد بلیت صادر نمی شد و همین سیاست هم باید برای افرادی که واکسن نزده اند اعمال شود.

,

اینکه اعمال محدودیت ها در هر زمان و شرایطی برای مهار ویروس چموش کرونا تفاوت می کند مسئله درستی است اما اعمال سیاست هایی که ضمانت اجرایی جدی ندارند و فقط هزینه ها و جریمه ها را برای عده ای از جامعه متقبل شوند.

, اینکه اعمال محدودیت ها در هر زمان و شرایطی برای مهار ویروس چموش کرونا تفاوت می کند مسئله درستی است اما اعمال سیاست هایی که ضمانت اجرایی جدی ندارند و فقط هزینه ها و جریمه ها را برای عده ای از جامعه متقبل شوند., اینکه اعمال محدودیت ها در هر زمان و شرایطی برای مهار ویروس چموش کرونا تفاوت می کند مسئله درستی است اما اعمال سیاست هایی که ضمانت اجرایی جدی ندارند و فقط هزینه ها و جریمه ها را برای عده ای از جامعه متقبل شوند.,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه