اخبار داغ

دانشیار جغرافیای سیاسی مطرح کرد؛

تیغ خشکسالی و افت بارش‌ها، بر گلوی خودکفایی محصولات راهبردی کشور/ کاهش ترسالی؛ بحرانی جدی که ایران را تهدید می‌کند

تیغ خشکسالی و افت بارش‌ها، بر گلوی خودکفایی محصولات راهبردی کشور/ کاهش ترسالی؛ بحرانی جدی که ایران را تهدید می‌کند
مراد کاویانی گفت: بر اساس آمارهای موجود ترسالی های ایران اندک بوده و بارش ها روندی کاهنده داشته ‎اند این در حالی است که برنامه ها و نگرش ها به روز نشده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عضو هیات علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: طی چند دهه اخیر تلاش برای خودکفایی در حوزه محصولات راهبردی در کشور ما وجود داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
مراد کاویانی افزود: سیاست های مذکور زمانی که بارش و ترسالی داشتیم موفق بود اما با بروز خشکسالی های پیاپی این سیاست ها و رویکردها پاسخ گویی محدودیت کنونی نیستند و نیازمند بازنگری هستند. 
,
 
,
وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود ترسالی های ایران اندک بوده و بارش ها روندی کاهنده داشته‎اند این در حالی است که برنامه ها و نگرش ها به روز نشده اند تا خود را با واقعیت های موجود سازگار کنند.
,
 
,
کاویانی تصریح کرد: متاسفانه در برنامه ها با همان نگاه سنتی و حتی شدیدتر از منابع آبهای زیرزمینی در قالب کندن صدها هزار دهانه چاه  استفاده کرده ‌ایم در حالی که آب چندانی برای تداوم این گونه نگرش ها و برنامه ها نمانده است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه پیش بینی ها گویای آن هستند سال آبی جدید نیز بارش کمتر از حد معمول خواهد بود، گفت: دولت در سراسر کشور باید در قالب ترسیم نقشه مناطقی که تا ۲۵۰ میلیمتر بارش دارند اجازه دهد کشت دیم دهد.
,
 
,
کاویانی با تاکید بر اینکه هر گونه حفر چاهی که قرار باشد بر اساس آنها در مناطق کم آب کشور کشاورزی شود باید ممنوع باشد، افزود: طرح آمایش سرزمین را باید جدی گرفت در غیر این صورت کشور ما توان تحمل فشار گسترده را نخواهد داشت و عملا به ویران سازی بنیادهای زیستی  و به بی ثباتی های اجتماعی و سیاسی خواهند انجامید.
,
 
,
وی اظهار داشت: آمارها در مقیاس جهانی نشان می دهد جنگ آب نداریم آنچه هست تنش است که آن نیز عمدتا ناظر به کشمکش های دیپلماتیک مسئولان و دست اندرکاران کشورهاست، هر گونه جنگ برای به دست آوردن منابع آب هزینه بسیار زیادی دارد در نتیجه اغلب کشورها تلاش می کنند با مذاکره و گفتگو مشکلات آبی را حل کنند.
,
 
,
دانشیار جغرافیای سیاسی تصریح کرد: بیش از اینکه جنگ آب در بین کشورها مطرح باشد تنش های آبی در مقیاس فروملی در دنیا ابعاد گسترده ای پیدا کرده و به شدت در حال افزایش است که با نگرش  به دگرش های اقلیمی و کاهش بارش به ویژه در کشورها و مناطق روی نوار بیابانی جهان آن هم عمدتا در منطقه که کشور ما قرار گرفته است این تنش ها نمود بیشتری پیدا می کنند.
,
 
,
وی گفت: درباره سدسازی دو نگاه وجود دارد، یک نگاه سدها را مخرب فرض می کند و نگاه دیگر آن را مفید به حال تامین امنیت آب برای کشاورزی، محیط زیست و شرب می داند، اما با نگرش به اینکه کشور تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته است و بارش ها از الگوی سابق خارج شده اند ناگزیر از مدیریت منابع آب هستیم و بخشی از بارش کشور در تابستانها می‌ بارد.
,
 
,
دانشیار جغرافیای سیاسی افزود: به واسطه ناتوانی در مهار بارش های تابستانه آب هدر می رود، درنتیجه سدها اغلب می توانند منشا خیر و برکت باشند چرا که بارش ها دیگر همانند گذشته قابل پیش بینی نیست. همچنین برای برون رفت از چالش افت آب آبخوانها باید به سمت آبخوان داری و آبخیزداری برویم و آب های زیر زمینی را تقویت کنیم.

انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه