اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اصلاح ساختار فرهنگی؛ اولویتی فراموش شده/ ادغام و احیاهای جدید فرهنگی کارشناسی شده است؟!

اصلاح ساختار فرهنگی؛ اولویتی فراموش شده/ ادغام و احیاهای جدید فرهنگی کارشناسی شده است؟!
ادغام و تفکیک‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های سینما و ادبیات علی‌رغم موافقان و مخالفان خود، در نگاهی کلان‌تر حاکی از عدم اصلاح ساختارهای فرهنگی است تا بحث‌های خرد کارشناسی که نتیجه‌ای زودگذر و موقتی دارد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دو اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های سینما و ادبیات مبنی بر ادغام جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر و احیای مجدد بنیاد شعر و ادبیات داستانی از خانه کتاب و ادبیات ایران قابل تامل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در تصمیمی که 5 سال پیش گرفته شد، بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر که همواره در زیر سایه بخش داخلی قرار داشت، جدا و تحت عنوان جشنواره جهانی فیلم فجر و در زمانی مجزا از بهمن ماه کارش را شروع کرد و نتیجه این 5 سال استمرار این بود که اردیبهشت امسال محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از پیوستن این رویداد به فیاپف (فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم) خبر داد که به گفته دبیران این رویداد تنها ۱۶ فستیوال معتبر در سطح جهان توانسته‌اند به این جایگاه برسند؛ هرچند همان موقع برخی از منتقدان سینما این عضویت را فقط در روی کاغذ معتبر می دانستند و معتقداند این جشنواره تا رسیدن به جایگاه واقعی بین المللی و حضور چهره های مطرح و فیلمسازان نام آشنای دنیا در این رویداد فاصله بسیاری باید طی کند ولی همین ثبت جهانی می تواند قدم های کوچکی برای این خواسته باشد.

,

حالا با ادغام مجدد این دو رویداد، بدون شک تمام نگاه ها و ظرفیت برگزارکنندگان این جشنواره به سمت بخش ملی خواهد رفت و دوباره بخش نوپای بین الملل به زیر سایه بخش ملی خواهد خزید. هرچند محمد خزاعی، سکاندار جدید سازمان سینمایی هدف از ادغام این دو رویداد را ایجاد پتانسیل‌های بالقوه برای تبدیل شدن به ویترین سینمای خاورمیانه، روزآمدسازی و ارتقای سطح دانش و بینش سینماگران ایرانی از طریق تبادل تجربه با سینماگران خارجی و تقویت حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی عنوان کرده است. 

,

ابتدای تابستان سال 98 بود که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادغام مؤسسات تابعه خود یعنی مؤسسه خانه کتاب، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی با نظر شخص وزیر وقت خبر داد و این ادغام را نتیجه مشورت با اصحاب فرهنگ و چابک سازی ساختار عنوان کرد هرچند بعدا معلوم شد که بسیاری از همان خانواده فرهنگ مخالف این ادغام بوده اند. نتیجه این ادغام هم نهایتا این شد که ایوب دهقان‌کار به عنوان مدیرعامل مؤسسه جدید « خانه کتاب و ادبیات ایران» انتخاب شد؛ ادغامی که شاید به پررنگ شدن بیشتر طرح های فصلانه کمک به کتابفروشی ها ختم شد و دیگر بخش های این موسسه نظیر بنیاد شعر و داستان به فراموشی سپرده شد.

,

با روز کار آمدن دولت جدید، اسماعیلی وزیر ارشاد در اولین اقدامات خود خبر از احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی داد؛ احیایی که بنا بر خواسته اهالی این خانواده عنوان شد.

,

در نگاهی کلان تر از ادغام ها و یا تفکیک های بخش های مختلف فرهنگی زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های مختلف، عدم وجود ساختاری شفاف و کارآمد در بخش فرهنگ، مشکلی ریشه ای و اساسی است که سال هاست با آن مواجه ایم و در نبود همین ساختار مشخص و کارشناسی شده در بحث فرهنگ، هر مدیری بنا بر تصمیمی که به زعم خود کارشناسی است، تصمیم به ادغام و یا ایجاد بخش جدیدی در مجموعه تحت رهبری خود می کند و بواسطه این تصمیم سیاست گذاری های آن مجموعه تغییر می کند.

,

برخی از کارشناسان معتقد به بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور هستند و ساختارهای حال حاضر را ناکارآمد و منفعل می دانند و عملا تا اصلاحات اساسی در این ساختارهای پوسیده و کهنه انجام نگیرد، همین آش وهمین کاسه پابرجاست و باید تا سال ها درگیر همین ادغام ها و تفکیک های به ظاهر کارشناسی باشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه